Kirjoittaja Aihe: Rikoin serverini: kirjautuminen ei onnistu  (Luettu 4335 kertaa)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Rikoin serverini: kirjautuminen ei onnistu
« : 07.06.06 - klo:20.45 »
Tervehdys!

Ja haaste:

Mulla on työpaikan VMWaren päällä pyörivä Ubuntu 6.06 server-levyltä asennettuna. Nyt en enää pääse sisään. Huomasin ongelman hioessani erästä clienttia kuntoon ja en päässytkään ssh:lla kiinni serveriin. Connection refused, vaikken ole koskenut sshd_conffiin aikoihin. No ryhdyin tutkimaan, otin VMWare Consolin käteen ja koneeseen kiinni. Kirjautuminen epäonnistui, resetoin koko koneen (käynnistyminen näytti menevän normaalisti) ja tässä tulos:

Koodia: [Valitse]
Ubuntu 6.06 LTS srvubuntu tty1

srvubuntu login: pomo
Password:
Last login: Sat Jun 3 02:58:32 2006 on tty1
Linux srvubuntu 2.6.15-23-server #1 SMP Tue May 23 15:10:35 UTC 2006 i686 Gnu/Linux

The programs included... (blaa blaa).

Ubuntu comes with (blaa blaa).
: No such file or directory

Ubuntu 6.06 LTS srvubuntu tty1

srvubuntu login:

Eli kirjaudun sudoer-tunnuksellani, pääsin sisään, sain herjan puuttuvasta filestä/hakemistosta ja lensin ulos... ??

No minä tietty (pyyhittyäni hien otsaltani) resetoin uudelleen recovery-tilaan. Taas kone tuntui boottaavan ok (aika liuta ilmoituksia tuli ja meni, mikään ei näyttänyt errorilta). Ilmoitusten viimeiset rivit:

Koodia: [Valitse]
* Setting up per-VC fonts
 * /dev/tty2
 * /dev/tty3
 * /dev/tty4
 * /dev/tty5
 * /dev/tty6

: No such file or directory
sh-3.1#

Eli pääsin sisään, mutta väärään shelliin ja tuo virheilmoitus tuli taas. Olin väärin perustein jo hetken onneni kukkuloilla, mutta yritys päästä pomoksi pomon paikalle päättyi seuraavasti:

Koodia: [Valitse]
sh-3.1# su pomo
No shell
sh-3.1#

(Jollekulle kiitos lyhyestä, ytimekkäästä ja ei-informatiivisesta virheilmoituksesta.)

Hetken pohdinnan jälkeen luulin, että bash on kadonnut tai rikki. Kokeilin:

Koodia: [Valitse]
sh-3.1# /bin/bash
root@srvubuntu:~#

Eli bash toimii. Kokeilin uudelleen:

Koodia: [Valitse]
root@srvubuntu:~# su pomo
No shell
root@srvubuntu:~#

...eikä toiminut.

Viimeksi ennen tätä olin serverillä asentanut pienen testijoukon uusia käyttäjiä newuser-komennolla. Ko. komentoa olin testanut ennenkin, joten en usko (for what it's worth) sen aiheuttaneen ongelmaa. Joka tapauksessa poistin picolla passwd:sta ja group:sta kaikki viimeksi lisäämäni käyttäjät. Jätin vain pomo:n ja teppo:n (Teppo Testikäyttäjä).

Keskityin tuohon No shell-juttuun ja katsoin tiedostoon /etc/passwd:

Koodia: [Valitse]
root:x:0:0:root:/root:/bin/bash
daemon:x:1:1:daemon:/usr/sbin:/bin/sh
bin:x:2:2:bin:/bin:/bin:sh
sys:x:3:3:sys:bin:/dev:/bin/sh
sync:x:4:65534:sync:/bin:/bin/sync

...jne. Loppusta löytyivät kiinnostavat rivit:

Koodia: [Valitse]
pomo:x:1000:1000:Herra Ylläpitäjä,,,:/home/pomo:/bin/bash
teppo:x:2000:2000:Teppo Testaaja,,,:/home/teppo:/bin/bash

(Mainittakoon, että tuolla teppo-tunnuksella yritetty kirjautuminen päättyi samalla tavalla.)

Poistin jopa Pomon rivin ja kirjoitin uudelleen, mutta ei auttanut.

Tiedostossa /etc/group on mm. seuraavat rivit:

Koodia: [Valitse]
pomo:x:1000:
admin:x:108:pomo

Apua? Tarjoan virtuaalikaljan sille, joka osaa neuvoa. Tai vaikka oikean jos tulee Maskuun juomaan sen ;)