Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Avoin vaihtoehto MATLABille?  (Luettu 2826 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
[RATKAISTU] Avoin vaihtoehto MATLABille?
« : 21.10.10 - klo:18.51 »
Tänään tuli tutustuttua yliopiston koneilla semmoiseen matemaattisen laskentaohjelmiston perusteisiin kuin MATLAB. Tulevia opintojani ajatellen päätin siten asentaa kyseisen ohjelmiston myös omalle läppärille, kunnes tajusin sen olevan suolaisen hintainen kaupallinen ohjelmisto. Joten opiskelijabudjettia ajatellen - onko kyseisestä ohjelmasta olemassa mitään varteenottavaa avointa vastinetta? Googlettamalla löysin muutaman eri ohjelman, mutta minulla ei ole minkäänlaista hajua kuinka hyviä ne ovat, eli onko kenelläkään kokemusta tämmöisistä ohjelmista ja mitä voisi suositella? Korostan kuitenkin sitä, että tämä läppärille asentamani ohjelma tulisi olemaan vain ns. pieni lisä, eli jos tarvitsen matemaattista laskentaa silloin kuin en ole yliopiston koneen äärellä. MATLABia tulen käyttämään luultavasti kuitenkin eniten opiskellessani.
« Viimeksi muokattu: 22.10.10 - klo:15.15 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

juyli

  • Vieras
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #1 : 21.10.10 - klo:18.59 »
Octave:a kai sitten kokeilet?
http://linux.fi/wiki/Octave

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #2 : 21.10.10 - klo:19.14 »
Lainaus
Matlabin ja Octaven erot

Selkeä ero Matlabin ja Octaven välillä on siinä, että Octaveen ei ole toteutettu läheskään yhtä paljon funktioita kuin Matlabiin. Lisäksi joidenkin asioiden tekemiseen on Matlabissa ja Octavessa erinimiset funktiot, ja myös samannimisten funktioiden parametrit voivat erota. Dokumentaation lukeminen onkin välttämätöntä.

Jos on saatavilla vielä yhteensopivampaa ohjelmistoa niin houkuttelisi. Muuten laitan tuon testaukseen. En viitsisi näin noviisina tässä vaiheessa alkaa testailemaan, sillä enhän minä tuota Matlabiä vielä kunnolla osaa käyttää, ajan mittaan kylläkin.

Kiitos kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 21.10.10 - klo:20.01 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

peran

  • Vieras
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #3 : 21.10.10 - klo:20.30 »
Perusasiat ovat jokseenkin samoin kuin matlabissa. Siitä yhteensopivampi matlabin kanssa lieneen vain itse matlab.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #4 : 21.10.10 - klo:22.37 »
Perusasiat ovat jokseenkin samoin kuin matlabissa. Siitä yhteensopivampi matlabin kanssa lieneen vain itse matlab.

Suomeksi siis tämä on paras mahdollinen vaihtoehto jonka pistän asentumaan muita vaihtoehtoja edes tutkimatta?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

terom

  • Vieras
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #5 : 21.10.10 - klo:22.59 »
Vaikutta nopeasti katsottuna ihan pätevältä ohjelmalta.
Vaikken sillä nyt juuri mitään teekään niin asensin Octaven tulevaisuuden varalle. :)

Saattaa hyvinkin tulla yhtäkkiä käyttöä ja ei sitä välttämättä juuri silloin löydäkkään / muista.

peran

  • Vieras
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #6 : 22.10.10 - klo:03.15 »
Perusasiat ovat jokseenkin samoin kuin matlabissa. Siitä yhteensopivampi matlabin kanssa lieneen vain itse matlab.

Suomeksi siis tämä on paras mahdollinen vaihtoehto jonka pistän asentumaan muita vaihtoehtoja edes tutkimatta?

Varmaan se on niin...

Tämän tein oktavella vanhan luentomonisteeni mukaisesti, joka oli tietenkin suunnattu matlabille. Mitään en muuttanut, ja päädyin varsin samannäköiseen käppyrään. Paljoa tosin en yrittänytkään ymmärtää. Kopioin vain matlabin käskyt ja se siitä...


[ylläpito on poistanut liitteen]

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #7 : 22.10.10 - klo:15.15 »
Perusasiat ovat jokseenkin samoin kuin matlabissa. Siitä yhteensopivampi matlabin kanssa lieneen vain itse matlab.

Suomeksi siis tämä on paras mahdollinen vaihtoehto jonka pistän asentumaan muita vaihtoehtoja edes tutkimatta?

Varmaan se on niin...

Tämän tein oktavella vanhan luentomonisteeni mukaisesti, joka oli tietenkin suunnattu matlabille. Mitään en muuttanut, ja päädyin varsin samannäköiseen käppyrään. Paljoa tosin en yrittänytkään ymmärtää. Kopioin vain matlabin käskyt ja se siitä...


Loistavaa. Eli riittää hyvin tarpeisiini toistaiseksi.

Toisaalta tänään sain kuulla, että opiskelijat voivat hankkia ylipoiston kautta kyseisen ohjelmiston joko ilmaiseksi tai ylihalvalla hinnalla. o.0 Tuskin kuitenkaan alan tätä prosessia tekemään ennen kuin minulle tulee oikeasti tälle tarvetta, mitä ei siis tule tapahtumaan vielä tämän vuoden aikana. Sen ajan voisin "leikkiä" tuolla Octavella.

Kiitos hyvin paljon.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Mute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: [RATKAISTU] Avoin vaihtoehto MATLABille?
« Vastaus #8 : 22.10.10 - klo:21.57 »
Octaven kanssa on hyvä olla:) Mulla oli aikoinaan tosin hieman totuttelua, kun koulussa käytin viisi vuotta Matlabia ja sitten siirryin Octaveen ja huomasin, että jotkin MathWorksin tms. vinkit eivät aina päteneet. Matlabin etuna on nimenomaan verkosta löytyvät ohtjeet, mutta soveltamalla ne saa yleensä toimimaan myös Octavessa.