Kirjoittaja Aihe: [1/2 Ratkaistu]Ongelmia ubuntun asentamisessa.  (Luettu 3703 kertaa)

Firstimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Okei, olen siis asentamassa ubuntua "VirtualBox", virtuaalikoneeseen.(Latasin Suomenkielisen version 10.04 versiosta, netistä.)

Tämä ei kuitenkaan löydä laitekuvaa mistään ubuntun mukana tulleesta kansiosta.

Saisinko apua tähän ongelmaani?
« Viimeksi muokattu: 22.10.10 - klo:19.24 kirjoittanut Firstimer »

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #1 : 21.10.10 - klo:23.58 »
Okei, olen siis asentamassa ubuntua "VirtualBox", virtuaalikoneeseen.(Latasin Suomenkielisen version 10.04 versiosta, netistä.)

Tämä ei kuitenkaan löydä laitekuvaa mistään ubuntun mukana tulleesta kansiosta.

Saisinko apua tähän ongelmaani?

Yleensä virtuaalikoneeseen asennetaan CD-levyltä suoraan, mutta myös CD-levystä tehtyä ISO-tiedostoa voi käyttää asennusmediana..
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #2 : 22.10.10 - klo:00.46 »
En ole kertaakaan asentanut virtuaalikonetta CD/DVD-levyltä - sehän on aivan tarpeeton ja hidastava välivaihe.

Eli työnkulku yksinkertaistaen.

1. Ladataan haluttu iso-tiedosto netistä (tai Windowsin kohdalla tehdään sellainen levystä)
2. Tehdään uusi VBox-kone (tai käytetään vanhaa tarpeetonta)
3. Liitetään virtuaalikoneen optiseen asemaan edellä mainittu iso.
4. Käynnistetään kone edellä mainitulta
5. Asennetaan systeemi iso:lta (ei tietenkään pakko, useinhan huomaa inhoavansa distroa ilman asennustakin)

Yleensä jatkan seuraavasti:
5. Asennan päivitykset ja tarvittavat ohjelmat ja teen tarpeelliset muutokset
6. Asennan Remastersysin (Ubuntu + Mint + Debian)
7. Teen Remastersysillä iso-tiedoston
8. Kopioin iso-tiedoston ulos virtuaalikoneesta hostiin.
9. Vaihdan koneeseen liitetyksi edellä mainitun ja testaan sen toiminnan
10. Jos toimii, asennan ison Unetbootinilla usb-tikulle (ja poltan joskus CD/DVD:lle)

Tuota systeemiä voi sitten pyörittää joka kerta, kun päivityksiä tulee tai tulee mieleen kokeilla jotain uutta. Välissä (esim. perusasennuksen jälkeen) voi tietysti tehdä palautuspisteen.

Homma sujuu pienen harjoittelun jälkeen kohtalaisenkin tehokkaalla koneella nopeasti nettiselaamisen ohella taustalla. Virtuaalikoneet ovat itse asiassa hienoimpia keksintöjä koko tietsikkahommissa.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #3 : 22.10.10 - klo:02.13 »
Joskus olen olen itsekin ihmetellyt, että mistä löytäisin laitekuvan, jos sillä tarkoitetaan sitä iso-tiedostoa mikä netistä on imuroitu. En nyt tarkemmin muista ratkaisua, mutta aloittelijalle erittäin havainnollinen linkki löytyy osoitteesta: http://linuxmint-fi.info/2009/11/21/virualbox/#more-161

Muutenkin tuolta sivuilta löytyy paljon tietoa tiivistetyssä ja ytimekkäässä muodossa vasta-alkajille, kuten minulle, vaikka onhan tässä jo kohta vuosi takana.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #4 : 22.10.10 - klo:06.59 »
Okei, olen siis asentamassa ubuntua "VirtualBox", virtuaalikoneeseen.(Latasin Suomenkielisen version 10.04 versiosta, netistä.)


En ole kertaakaan asentanut virtuaalikonetta CD/DVD-levyltä - sehän on aivan tarpeeton ja hidastava välivaihe.

Minäkään en ole asentanut virtuaalikonetta CD-levyltä ..  ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 22.10.10 - klo:07.02 kirjoittanut oobetimer »
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #5 : 22.10.10 - klo:07.09 »
Minäkään en ole asentanut virtuaalikonetta CD-levyltä ..  ;)

Yleensä virtuaalikoneeseen asennetaan CD-levyltä suoraan, mutta myös CD-levystä tehtyä ISO-tiedostoa voi käyttää asennusmediana..
En minä,  mutta pojat . . . ;)

Firstimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #6 : 22.10.10 - klo:09.48 »
En kovin paljoa tajunnut viesteistänne, mutta siis tarkoitatteko, että muunnan lataamani kansion jollain ohjelmalla iso levyksi ja sitten runnaan sen virtualBox:issa(CD:lle polttaminen ei oo tarpeellista, mutta senkin voin tehdä.)

Toinen kysymys, siis jos asennan Ubuntun koneelleni(Ei virtuaalikoneelleni) niin sääteleekö Ubuntu kuinka paljon tilaa varataan sille vai saakos sen ite määritellä.. ja mikä ois semmonen suositus?

Ainiin, voiko ubuntun unistallata, kun siihen on kyllästynyt(Siis silleen, että on asennettu koneelle), vai onko tämä jotain italialaista mafiaa?

Olisiko minun muuten lisätä ubuntu kansioni machines kansioon,(Niillä joilla on tästä "Ei CD"-asennuksesta kokemusta)

Pääongelmana on se, että mistä minä sen levykuvan nyt repäsen kun sitä ei löydy sieltä ubuntu kansiosta?
« Viimeksi muokattu: 22.10.10 - klo:09.58 kirjoittanut Firstimer »

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 453
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #7 : 22.10.10 - klo:10.53 »
Pääongelmana on se, että mistä minä sen levykuvan nyt repäsen kun sitä ei löydy sieltä ubuntu kansiosta?

Jos olet sen ladannut netistä, niin se on siellä missä muutkin ladatut tiedostot.

Itselläni riitti, kun siirsin ladatun levykuvatiedoston ".virtualbox"-kansioon ja VBoxin asetuksissa kävin häröilemässä. Niin lähti asentumaan.

Näin U10.04 ja VirtualBox OSE. Aikaisemmin olin aina polttanut fyysisen cd:n, nyt en enää taida poltella. Edes tupakkaa.

Firstimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ongelmia ubuntun asentamisessa.
« Vastaus #8 : 22.10.10 - klo:19.23 »
Pääsin asentamaan, ei kuitenkaan ottanut asennusta, heti kun käynnistin laitto saman ruudun missä olin ollut jo aiemmin.'

Äh forget it, ratkaistu!