Kirjoittaja Aihe: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???  (Luettu 5430 kertaa)

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« : 18.10.10 - klo:00.55 »
Ei kertakaikkiaan onnistu.
Siis tilanne on se, että minulla on Asus EeePC:ssä Ubuntu 10.04 ja haluan sen tilalle Xubuntun 10.04. Eli kun koneessa ei ole CD:tä pitäisi saada käynnistys USB-tikulta. Olen pariakin ohjetta yrittänyt, yksi joka alkaa "Lataa UNebootin" mutta se tyssää jo siihen, ettei latauksen jälkeen tapahdu mitään, ohjelma ei aukea eikä asennu.

Toinen ohje oli että koneessa olevan Ubuntun System/Admintration kautta tehdä USB-käynnistyslevy, mutta siinäkään ei tapahdu mitään. USB-tikku näkyy kyllä alemmassa ikkunassa mutta ei tapahdu mitää vaikka valitsen sen ja klikkaan create startdisk.

Taidan olla hakoteillä jotenkin. Pitääkö tämän olla näin vaikeaa?

Göran

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #1 : 18.10.10 - klo:00.59 »
Millaisella eee:llä ajelet? Jos tila riittää levyllä, niin voit kokeilla asentaa xubuntu-desktop -paketin. Tämä tosin kuulemani mukaan aiheuttaa sen, että valikoissa näkyy ubuntun ja xubuntun ohjelmat, joten tungosta voi olla. Kirjautumisruudussa voit sitten valita, haluatko kirjautua Gnomeen (Ubuntun oletustyöpöytäympäristö) vai XFCE:hen (Xubuntun vastaava). Jos Xubuntu miellyttää, voit poistaa ubuntu-desktop -paketin. Tässä tosin pitää olla tarkkana, mitä poistaa, jottei riko graafista puolta.

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #2 : 18.10.10 - klo:01.06 »
Latauksen jälkeen olethan antanut suoritus luvan ohjelmalle?
Eli
Koodia: [Valitse]
chmod +x ./unetbootin-linux-494 Muuta numero vastaamaan lataamaasi.
Tietysti siinä kansiossa jossa tuo sitten on.
Sen jälkeen komennat sudo ./unetbotin-linux-numero
Jos herjaa 7zipistä niin asennat sen sitten lisäksi repoista.
Tuo Unetbootin voi löytyä myös repoista en nyt muista varmaksi sanoa...
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #3 : 18.10.10 - klo:01.07 »
Millaisella eee:llä ajelet? Jos tila riittää levyllä, niin voit kokeilla asentaa xubuntu-desktop -paketin. Tämä tosin kuulemani mukaan aiheuttaa sen, että valikoissa näkyy ubuntun ja xubuntun ohjelmat, joten tungosta voi olla. Kirjautumisruudussa voit sitten valita, haluatko kirjautua Gnomeen (Ubuntun oletustyöpöytäympäristö) vai XFCE:hen (Xubuntun vastaava). Jos Xubuntu miellyttää, voit poistaa ubuntu-desktop -paketin. Tässä tosin pitää olla tarkkana, mitä poistaa, jottei riko graafista puolta.

Jep, ja sama homma jos asentaa lxde:n. Vaikka paha tuota ongelmaa on kiertää sillä jos haluat vaikka lxde puolella ajaa gnome-sovellusta ja valikosta ei sitä löydy. Toisaalta, miksi käyttää niitä mikäli pyrkii keveyteen.

Mutta Göranille, mitä sanoo päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install unetbootin tai pelkkä
Koodia: [Valitse]
sudo unetbootin

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #4 : 19.10.10 - klo:20.38 »
Minulle on komentojen kirjoittaminen hepreaa, kaikki pitäisi kertoa seikkaperäisetsi aasta lähtien, mitään taustatietoa ei ole.

Noh, kokeilin kuitenkin näitä:
sudo unetbootin
- ei tapahtunut mitään, sanoi vain kommand not foud

Sitten kokeilin
sudo apt-get install unetbootin
- ja johan tuli tekstiä! ...Lukee pakettilistoja...Rakentaa "beroendeträd" (siis ruotsia)...Lukee tilatietoja....Seuraava paketti on asennettu automaattisesti eikä enää tarvita:
  linux - headers ....
ja kymmeniä muita rivejä joista suuri osa ovat vikailmoituksia ja epäonnistumisia...

Ei aavistustakaan siis mitä tapahtui ja miksi. Oliskohan koneess pitänyt olla tuo usb-tikku jossa oli xubuntu asennusohjelma tai jokin muu tietty tilanne, en tiedä. Laitoin vain koneenn päälle ja naputin terminaaliin nuo kirjaimet. En tullut hullua hurskaammaksi. Mutta kone toimii vielä :)
 
Minun täytyy ilmeisesti viedä kone jollekin, joka osaa näitä hommia.

Göran




valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #5 : 19.10.10 - klo:20.53 »
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Tuolla on joitain ohjeita. Kai noita voi soveltaa Xubuntuunkin.

Itseäni lainaten.  :D

Minulle on komentojen kirjoittaminen hepreaa, kaikki pitäisi kertoa seikkaperäisetsi aasta lähtien, mitään taustatietoa ei ole.

Kannattaa lukea joku komentoriviohje, netistä löytyy monta. Toki tuollaista todella seikkaperäistä joutuu ehkä hakemaan vähän aikaa; tai sitten odottamaan että sellainen ilmestyy foorumille... sellainen voi olla jo tekeillä.

Noh, kokeilin kuitenkin näitä:
sudo unetbootin
- ei tapahtunut mitään, sanoi vain kommand not foud

Sitten kokeilin
sudo apt-get install unetbootin


En minäkään ole tuota koskaan tehnyt, mutta katsoitko ohjeita tuolla lataussivulla? Tuota ohjetta seuratessa ei tarvitse kirjoitella päätteeseen. (Ohjeethan löytyvät kun vähän kelaa sivua alaspäin.)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #6 : 19.10.10 - klo:21.01 »
Missähän päin Göran vaikutat?

Keravalta saisit saisit tänään päivitetyn (pääosin) suomenkielisen Lubuntu 10.10 tikulle, vaikka huomenna. LXDE on kyllä selvästi keveämpi ja  pienempi kuin XFCE.

Löytyy myös Lubuntu 10.04, jonka keväällä  asensin tuttavan tuttavan EeePC:hen, mutta Meerkatti on kyllä  parempi.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #7 : 19.10.10 - klo:21.15 »
Siis tilanne on se, että minulla on Asus EeePC:ssä Ubuntu 10.04 ja haluan sen tilalle Xubuntun 10.04.

Synaptic:lla asennat paketin xubuntu-desktop.
Tai päätteelle
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude update; sudo aptitude install xubuntu-desktop http://packages.ubuntu.com/lucid/xubuntu-desktop

Xubuntu on Ubuntu-jakelu XFCE4-työpöydällä, sekä siihen liitettyine ohjelmistoineen.
Muuten Xubuntu ei poikkea tavan Ubuntusta enempää kuin Kubuntukaan.
Mini-kannettaviin on tarjolla Ubuntu Netboot Remix, jota itse olen kokeillut myös mini-kannettavissa
ja sen hyväksi havainnut. Ikkunamanageri poikkeaa melkoisesti tavanomaisista ikkunamanagereista,
mutta kun tuohon tottuu eli oppii käyttämään, tuntuu se ihan ok. välineeltä.

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #8 : 20.10.10 - klo:01.03 »
Kiitos taas monista vihjeistä. Jotain voin taas kokeilla huomenna.

Kysyttiin missä vaikuta. Vaasassa, ja täältä ei löydy yhtään paikkaa, jossa tekisivät tuon minulle. Olisin siis valmis maksamaankin.

Katsoin nämä ohjeet ja vaikutti siltä että vois jopa kokeille. http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Taas tuli uusia termejä, nämä LXDE, XFCE sun muut ei kerro minulle mitään. Lubuntu? Mitä tarkoitusta varten se on tehty? Minulla on siis kaksi toivomusta: 1) saada ohjelma joka vie mahdollisimman vähän virtaa ja 2) johon saa hyvät kielitarkistusohjelmat. Tämä sen takia, kun kirjoittelen sähköttömässä mökissä (pieni aurinkopaneli ja tuuligeneraattori, joilla saan akkua ladattua). Mobiili nettiyhteyskin on tarpeen, mutta se taitaa toimia kaikilla.


Göran



salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #9 : 20.10.10 - klo:08.52 »
Ilmoitit ensimmäisessä viestissäsi haluavasi Ubuntun (10.04) tilalle Xubuntun. XFCE on Xubuntussa käytettävä työpöytäympäristö, joka ei nykyisin taida olla juurikaan keveämpi kuin Ubuntun Gnome.

Lubuntun LXDE sen sijaan on keveämpi ja pienempi, tietysti riippuen myös peruspaketin päälle asennetuista ohjelmista.

Viesteistäsi ei oikein käynyt ilmi minkäkielistä Ubuntua ja kirjoitusohjelmia olet hakemassa, onko nykyinen ehkä ruotsinkielinen? Esim. monipuolisempi OpenOffice on kyllä paljon raskaampi tilaa kuin esim. Lubuntussa vakiona oleva Abiword, enkä tiedä senkään kielentarkistuskyvyistä verrattuna esim. MS Wordiin.
Lainaus
Mobiili nettiyhteyskin on tarpeen, mutta se taitaa toimia kaikilla.
Tuo ei ole mitenkään itsestäänselvää. Eri operaattoreilla on toisistaan (ja omista ylisanoistaan) poikkeavat peittoalueet, eli yhteys on aina pakko testata käytännössä ennen sitoutumista. Ubuntu 10.04:ssä puolestaan eivät suinkaan läheskään kaikki - varsinkaan uudemmat - modeemit edes toimi "out of the box".

Virransäästöstä EeePC:ssä varmaan jotkut käyttäjät tietäisivät enemmän, taisi foorumilla ollakin jossain äskettäin siitä juttua.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #10 : 20.10.10 - klo:22.30 »
Itse olen asentanut usb-tikulle mintin ihan samalla tavalla kuin tehdään normaali asennus, sillä poikkeulla tietenkin että olen vaihtanut asennuksen aikana levyn jolle asennetaan usb-tikukkusi. Biosin asetuksista muuttaa vielä usb ensisijaiseksi asemaksi ja toimii hyvin.
EDIT: Enpä huomannutkaan lukea kunnolla eli sinulla ei ole cd asemaa. Eli sun pitäisi toisella koneella asentaa xubuntu cd:ltä ensin usb tikulle ja siitä sitten miniläppäriin.
« Viimeksi muokattu: 20.10.10 - klo:22.39 kirjoittanut welmar »

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #11 : 21.10.10 - klo:10.24 »
Käyppä Pendrivelinux:n sivulla http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
. Sietä löytyy  ubs tikulle asennusohjelma.Saatavissa  linuxille ja windowssille.  Tällä olen saanut tehtyä käynnistyvän linux levyn.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #12 : 21.10.10 - klo:11.21 »
jos asennat xubuntun ubuntun rinnalle eli päälle esim. synapticilla pääset ubuntusta eroon seuraavilla konteilla jotka löytyy täältä: http://www.psychocats.net/ubuntu/purexfce
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #13 : 22.10.10 - klo:01.16 »
Sain entiseltä työkaverilta vihjeen, että naputtelemalla Esc-näppäintä käynnistyksen jälkeen pääsee muuttamaan koneen boot-järjestystä. Niin todella on myös tässä EeecPc 901:ssä. Mutta ei silti toiminut, vaikka vaihdoin usb:n ykkössijalle. Ei sen jälkeen taas tapahtunut mitään. Minulla oli tikku paikalla ja siinä oli Xubuntun asennusohjelma. Kursori vilkutti ruudussa tunnin, kunnes sammutin koneen.

Nyt luin uusia viestejä ja tulin siihen tulokseen, että Lubuntu voisikin olla minulle paras vaihtoehto. "Kevyt", eli pieni virrankulutus on se, mitä toivon. Pääsin kokeilemaan Abiwordin pöytäkoneellani, jossa on CD ja Ubuntu. Tuo Abiword toimi ihan hyvin ja sain siihen myös tarvittavat kielitarkistukset (suomi, ruotsi, englanti). Eli yritän seuraavaksi asentaa Lubuntun.

Nyt kävin myös katsomassa tämän, jota marsu ehdotti: http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/.
Siellä puhutaan jostain Universal USB-installerista. Eli pitääkö sekin olla tikulla, Lubuntu asennusohjelman lisäksi? Kun missään ei selitetä niin, että ensikertalainenkin tajuasi.

Göran

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #14 : 22.10.10 - klo:11.47 »
Göran: Sieltä  pendrivelinuxin sivulta  käy lataamassa se Universal USB-installer . Koneella pitää olla ladattuna xubuntun image ja sitten  vaan käynnistät ko. installerin ja  ohjelman ikkunassa valitset valikoista linux jakelun nimen , toiseen lokeroon etsit  lataamasi levyimagen sijainnin  kovolla sekä viimeiseen lokeroon valitaan asema ,jossa  tikku sijaitsee. Siis ei tarvitse erikseen poltella imagesta cd:tä.

Itse tein käynnistyvän usb-tikun windowsin puolella ja ainakin tällä hetkellä se toimii ihan loistavasti. ;)

Ps. Muista painaa sitä esc-näppäintä aika alussa ja mieluusti naputa useampaan kertaan koska käynnistyminen on aika nopeaa ssd-levyn ansiosta. Itselläni on toiminut sillee 901:ssä. Tosin joslkus on ollut ongelmia tikun kanssa, varsin hiukan vanhemmilla versioilla mutta tikkua vaihtamalla homma on pelittänyt ihan hyvin...en tiedä mistä moinen voisi johtua,ehkä joku tietänee enemmän  ::)
 
« Viimeksi muokattu: 22.10.10 - klo:11.53 kirjoittanut marsu »

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #15 : 25.10.10 - klo:20.57 »
Kiitos Marsulle ja muille taas lisävinkeistä. On ollut muita päällekaatuvia kiireitä joten olen muutaman päivän ollut ihan muissa hommissa.
Yritän tulkita ja ymmärtää nuo vinkit, vaikka myönnän, että moni asia meni ymmärryksen ohi ainakin ensilukemalla. En taida tätä kielenkäyttöä. En esim. tiedä mikä on "xubuntun image" enkä tiedä mitään "lokeroista".
Yksi perusasia jota nytkin mietin, ehkä ihan typerä kysymys, mutta pitääkö kone olla internet-yhteydessä tuolle sivulle mistä käyttöjärjestelmä ladataan, silloin kun nämä hommat tehdään? Jotenkin saan välillä sellaisen kuvan joistain ohjeista.
Muuten uskon, että Lubuntu on se, mitä haen, koska haluan kevyen ohjelman joka kuluttaa akkua mahdollisimman vähän.

Göran

Sid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
  • Voimakasta lähetystyötä Ubuntun hyväksi
    • Profiili
Vs: Ubuntun tilalle Xubuntu usb-tikulla???
« Vastaus #16 : 01.11.10 - klo:13.39 »
Vähän sellaisen kuvan sai jo aloitusviestistä, että tarvittavaa levykuvaa (.iso-image) ei ole. Se pitää siis ladata netistä koneen massamuistiin, josta sitten sopivalla ohjelmalla työstetään usb-tikulle asennuslevymuotoon. Näitä ohjelmia onkin jo mainittu, itse olen menestyksekkäästi käyttänyt Ubuntun omaa Käynnistyslevyn luonti -työkalua.
Lenovo Ideapad 330S aina uusimmalla julkaistulla Ubuntun versiolla.