Kirjoittaja Aihe: ZoneMinderin konfiguroinnista  (Luettu 2099 kertaa)

JariR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
ZoneMinderin konfiguroinnista
« : 13.10.10 - klo:14.22 »
Olen tässä viimein saanut mm. tätä foorumia tutkimalla asennettua ja käyttöönotettua ZoneMinder-sovelluksen, jonka kyljessä toimii Opticamin ip-kamera. Konfiguroinnissa olen päässyt siihen tilanteeseen, että valvontakameran kuvaa pystyy seuraamaan selainkäyttöliittymästä ja kuvaan on määritetty alue (zone), jolla muutoksia tarkkaillaan. Sovellus jopa reagoi tapahtuviin muutoksiin, eli liikettä havaitessaan kuvakaappausten tallentaminen aloitetaan ja myöhemmin tapahtuma on myös katseltavissa.

Nyt ongelmana on kuitenkin se, että liikettä havaittuaan sovellus ei näyttäisi osaavan lopettaa tallennusta ollenkaan vaan jatkaa tallennusta luultavasti niin pitkään kuin levytilaa riittää, vaikka liikettä kuvassa ei enää tapahtuisikaan. Osaisiko joku siis antaa rautalangasta väännettyjä ohjeita miten hälytyksen (tallennuksen) kesto määritellään ZoneMinderiin? ZoneMinderin versio on 1.24.2 ja se pyörii Ubuntu 10.04.1:n päällä. Oma käyttökokemukseni Linuxista on vielä melko ohuella pohjalla, jotenka ohjeistuksien olisi suotavaa olla vasta-alkajankin ymmärrettävissä. :)

pumo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: ZoneMinderin konfiguroinnista
« Vastaus #1 : 13.10.10 - klo:15.04 »

shukle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: ZoneMinderin konfiguroinnista
« Vastaus #2 : 13.10.10 - klo:15.05 »
Tarkista ensin ettei buffers->Post Event Image Count ole jotain järjettömän suurta. Se lienee ainoa paikka, jossa määritellään kuinka kauan tallennusta jatketaan eventin loppumisen jälkeen.
Sinulla on käytössä modect tallennusmoodi?

Minulla on tuo sama versio käytössä ja lopettaa kyllä kiltisti. Olet tarkistanut ettei tosiaan mitään liikettä tapahdu? Nyt tuulee eli jos kamera on ulkona niin hälytyksiä voipi tulla tiuhaan.

JariR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: ZoneMinderin konfiguroinnista
« Vastaus #3 : 13.10.10 - klo:17.34 »
Tuon pumon laittaman linkin takaa olen ohjeita jo ehtinyt etsimäänkin ja paljon on löydetty mutta tähän ongelmaan ei suoraa ratkaisua minulle auennut.

Tarkistin konsolin päänäkymän source sarakkeessa näkyvän linkin takaa aukeavasta popupista tuolla buffers-välilehdellä olevat arvot, jotka olivat seuraavat:

Image Buffer Size (frames) = 40
Warmup Frames = 25
Pre Event Image Count = 10
Post Event Image Count = 10
Stream Replay Image Buffer = 1000
Alarm Frame Count = 10

Eli vaikuttaisi siltä että mitään holtittomia arvoja siellä ei ole. Käytössä on tosiaan modect-tallennusmoodi ja kamera on ulkokäytössä. Aluerajauksen avulla olen pyrkinyt rajaamaan pois tällaisia heiluvia puskia ja taustaa, jotka voisivat turhaan aiheuttaa hälytyksiä.

Itselläni tuli mieleen, että voisiko alueelle asetetut hälytysherkkyydet aiheuttaa tätä jatkuvaa hälyttämistä, koska nyt hälytys tuntuu laukeavan muutama minuutti niiden enabloimisen jälkeen ja loppuu vasta kun hälytykset disabloidaan. Kuvassahan tosiaan näkyy kauttaaltaan jatkuvasti pientä kohinaa ja ilmeisesti kamera lisäksi säätää automaattisesti joko kontrastia tai kirkkautta jonka huomaa tällaista hälytystallennetta katsoessa. Osaisikohan joku antaa jotkin yleispätevät parametrit tuolle hälytysalueelle (zonelle), jotka sopisivat ulkokäytössä olevalle kameralle? Parametrien merkityksen avaaminenkaan ei olisi pahitteeksi.

shukle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: ZoneMinderin konfiguroinnista
« Vastaus #4 : 13.10.10 - klo:17.41 »
Nuo asetukset on ihan ok ja ongelman syy hyvin todennäköisesti on todellakin, että kamerassa näkyy liikettä koko ajan, jolloin hälytyksiä tulee koko ajan.

Noiden arvojen kanssa en osaa neuvoa, kun en itsekään ole saanut niitä kohdalleen.
Koita laittaa min arvoja isommiksi, kunnes hälyt loppuu.