Kirjoittaja Aihe: Ubuntu kioski  (Luettu 7833 kertaa)

L.General

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
  • When you are going thru hell, don't stop.
    • Profiili
Vs: Ubuntu kioski
« Vastaus #20 : 19.09.10 - klo:21.43 »
Niin sanotun LIVE-CD:n saa käynnistymään kovalevyltäkin ainakin jos teet kovalevylle Live CD:n levykuvasta käynnistyslevyn Ubuntun omalla työkalulla. Levyn kirjoitusoikeuksia joutuisi ehkäpä rukkaamaan, mutta on paljon nopemapi kuin CD:ltä käyttäminen. Vastaa lähestulkoon asennettua järjestelmää. Tässä siis hieman asiaa aiheen rajamailta mikäli olisi jotain hyötyä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5669
    • Profiili
Vs: Ubuntu kioski
« Vastaus #21 : 20.09.10 - klo:01.00 »
Webconverger?
http://www.youtube.com/watch?v=KPwM_JgWm3c&feature=related

Ihan mielenkiinnosta haeskelin tietoa kioski hommista ja törmäsin tuohon. Aika lupaava jos buuttaa suoraan firefoxiin, flash on valmiina ja pdf lukija. Käsittääkseni jos selaimen viimeisen tabin sulkee, niin tulee tyhjä työpöytä ja nappia painamalla missä vain selain tulee taas esiin. Samalla myös kaikki sessiotiedot tuhotaan, eli kuulostaa ainakin varsin fiksulta järjestelmältä.

En tiedä sitten käytännöntoteutuksesta ja muutenkin pikaisesti ei tietoa löytynyt juuri minkään vertaa, lähinnä että lokalisaatio pitää hoitaa bootissa. En löytänyt edes äkkiä tietoa mihin tuo pohjautuu, vaikka ilmeisesti pitäisi olla opensourcea ja erikoisesti tuon kait saa tilattua räätälöitynäkin maksua vastaan? Tosin vain vilkaisin sivustoa, enkä harrastanut mitään tarkempaa syyniä.

Noh joka tapauksessa itse en kyllä alkaisi virittään normaalia Ubuntua tuollaiseen kiosk käyttöön jos nyt ei jotain ihan erityisiä vaatimuksia olisi, vaan etsisin kyllä tuon tyyppisen järjestelmän, missä ei edes ole mitään turhaa ja siten saavutettavaa, vaikka kuinka tekisi mieli hakkeroida.

*edit*
Vähänkään enemmän kun tuota mietiskelin, niin jos itse tekisin, niin ottaisin alustaksi Arch Linuxin tai vaikka Debianin, pulttaisin siihen X:n ja laittaisin sen käynnistämään Google Chromen kiosk ja incognito vivulla. Jälkimmäinen ihan käyttäjien tietoturvallisuus mielessä.

Tulipa vielä mieleen, että mahtaneeko Chromium OS:stä löytyä kiosk moodi? Jos löytyy, niin sehän olisi aika täydellinen kiosk alusta heti valmiiksi.

*edit2*
Chromium OS voisi todellakin olla out-of-box ratkaisu seuraavan mukaan guest tilillä.
http://www.downloadsquad.com/2010/06/01/use-chrome-os-without-a-google-account/
« Viimeksi muokattu: 20.09.10 - klo:01.23 kirjoittanut qwertyy »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 878
    • Profiili
Vs: Ubuntu kioski
« Vastaus #22 : 02.10.10 - klo:10.53 »
Kiitos tähän asti vastanneille. Kiitos hyvistä vinkeistä.
Projekti ei ole edennyt, mutta... eli edelleen liveCDllä kone nostetaan pystyyn.
Tuota Ganymedesin Puppya myös kokeilin, mutta (onko bugi tai jotain), mutta ei löytänyt langatonta kanavalta 12. Kaikki muut kyllä antoi alle kanavan 8.(seudulla noin 20 )
Itsekin olen  kiosk tyyppistä hommaa etsinyt. Ohjeita on kyllä paljon, mutta miksi kukaan ei ole tehnyt yksinkertaista Ubuntu Kioskia (vrt. alkuperäinen viestini)? Luulisin että olisi käyttöä?
Ps.
Niin miksi en tee itse? No en osaa ja oikea vastaus on koska olen laiska
« Viimeksi muokattu: 02.10.10 - klo:11.07 kirjoittanut Jtkone »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu kioski
« Vastaus #23 : 02.10.10 - klo:23.40 »
Oletko asentanut crda-paketin?