Kirjoittaja Aihe: Komentorivikammoisen kaino kysymys?  (Luettu 24278 kertaa)

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Komentorivikammoisen kaino kysymys?
« Vastaus #40 : 29.09.10 - klo:20.04 »
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Wine
http://wiki.ubuntu-fi.org/CompizFusion

Molemmista ohjeista tulee ensimmäiseksi mieleen, että ne ovat aika vanhoja. Wine ohjeessa asennetaan paketti, jota ei enää löydy. Compiz ohjeessa asennetaan fusion-icon paketti, joka ei ollut ennen tavallisista ohjelmalähteistä saatavilla. Nykyään kyseinen paketti on asennettavissa helposti. Ohjelmien asennukset voi tehdä graafisesti tai komentoriviltä. Makuasia kumpi on helpompaa.

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Komentorivikammoisen kaino kysymys?
« Vastaus #41 : 30.09.10 - klo:07.58 »
Tietokoneellahan voi tehdä monia asioita, enkä haluaisi nähdä komentorivi/graafinen keskustelua mustavalkoisena kyllä ja ei keskusteluna.
Kaipaisin tähän keskusteluun kuitenkin mielipiteitä siitä, että mitä tehtäviä kannattaa tehdä päätteellä ja mitä graafisesti.
Editoin vähän vastaustausi.. Itse en oikeastaan näe syytä olla käyttämättä kumpaakaan.. Toisaalta koetan itse sisäistää yhä enemmän Synapticin toimintaa ja opetella sitä, hakea paketiti sitä kautta.. Mutta toisaalta olen tottunut asennuksen jälkeen asentamaan komentoriviltä ubuntu-restricted-extras.. Vasta kerran olen tuonkin paketin asentanut Synapticista.. Kun taas kaikkia virheilmoituksia ei saa graafisesti esiin vaikk mitä tekisi. Esim. Ubuntussakin muutama wine-ohjelma vain välähtää, jos niitä koettaa graafisesti käynnistää. Itselläni siis.. Vasta komentorivi kertoi puuttuvan riippuvuuden syyn, ja sitten taas päästään eteenpäin esim. hakemalla Synapticista kaikki aiheeseen liittyvät paketit.. Eli molempi parempi..

snifi

  • Vieras
Vs: Komentorivikammoisen kaino kysymys?
« Vastaus #42 : 30.09.10 - klo:15.02 »
Törmätään päinvastaiseen ongelmaan: on graafisia ohjelmia, joille ei ole tekstuaalista vastinetta. Esimerkiksi Blender on pitkään kärsinyt tästä. Ohjelmassa on tietorakenteita, joihin on hyvin vaikea päästä käsiksi. Vaikkapa kulkuneuvon mukana pyörivien pyörien ohjelmoiminen on pelkillä graafisilla välineillä tuskallisen vaikeaa, tekstuaalisesti se olisi lähinnä triviaalia. Sittemmin ongelmaa on yritetty paikata skriptikielien tukena, Blenderissä Pythonilla. Varsinainen ongelma kuitenkin säilyy.

Ratkaisu tähän olisi erottaa asetustiedot ohjelmalogiikasta. Esimerkiksi MVC-ohjelmointimallilla (Model-View-Controller, malli–näkymä–ohjain) päästäisiin tähän.

Komentorivityökaluja tarvitaan, mutta samoin tarvitaan graafisia työkaluja. Tämän lisäksi tarvittaisiin ohjelmoijalle sekä graafinen että tekstuaalinen ohjelmointirajapinta. Kaikki nämä kolme (tai neljä) tulisi olla yhtä aikaa olemassa: ls-komennon tulee toimia komentoriviltä, mutta samoin graafisen käyttöliittymän tulee pystyä esittämään tiedostojen ikonit graafisesti, sekä ohjelmointikielellä tulee saada käyttökelpoinen listaus hakemistorakenteesta. Myöskin graafisen ikoninäkymän ulkoasuun tulisi voida vaikuttaa tekstuaalisesti, ja graafinen tiedostolistaus tulisi olla suoraan erillisenä komponenttina ohjelmoijan käytettävissä.

Miksi ajatella lähestymistapoja toisistaan erillisinä, kun niitä voisi ajatella yhtenä kokonaisuutena?