Libreofficesta löytyy beetaversio Document Foundation sivulta:
http://www.documentfoundation.org/download/Itse latasin tuosta tuon 32-bittisen englanninkielisen GNU/Linux -version ja huomasin sitten, että se ei sisälläkään Ubuntuun sopivia deb-paketteja, vaan rpm-paketteja.
Ts. esivalmisteluksi pitääkin Synapticissa asentaa alien, joka löytyy pikahaulla ja siinä tulee tarpeelliset riippuvat paketit mukana, joita komentoriviltä ehkä joutuisi itse määräämään.
Toinen esivalmistelu olisi selvittää, mihin kansioon selain (Firefox) tallentaa nettilataukset, minulla se on Lataukset-kansio.
Vähäisiä ohjeita:
1) Kaksoisnapsauta ladattua tar-arkisto-tiedostoa LO_3.3.0-beta1_Linux_x86_install-rpm_en-US.tar.gz ja napsauta sitten avautuneessa Tiedostokäärimen ikkunassa Pura-painiketta.
2) Avautuneessa Pura-ikkunassa valitse purkamiselle sopiva kohdekansio (minulla Työpöytä). Napsauta Pura-painiketta.
3) Työpöydälle pitäisi ilmestyä en-US -niminen kansio ja Puretaan tiedostoja arkistosta -ikkunassa näkyy onnistumisilmoitus ja aktiivinen Sulje-painike, jota napsautetaan. Suljetaan avoimet tiedostoselainikkunat.
4) Tästä eteenpäin jouduin käyttämään komentoriviä, kun en löytänyt Ubuntun käyttöliittymästä tehokkaita välineitä toiminnoille. Valitan mahdollisia kirjoitusvirheitä ohjeissa, koska tästä eteenpäin ne voivat olla fataaleja.
5) Avataan siis en_US -kansion alikansio RPMS Päätteesen vaikkapa hiiren kakkospainikkeella kuvaketta napsauttaen ja valiten "Open in Terminal" (jos lisätoiminto asennettu) tai Sovellukset - Apuohjelmat - Pääte -valikkokomennolla ja sitten cd -komentorivikomennoilla.
6) Kirjoita komentokehotteeseen:
sudo alien *.rpm
Anna pääkäyttäjän salasana, vaikkei se näkyisikään kirjoitettaessa "tähtinä".
7) Pääteikkunassa näkyy tekstiä:
error: incorrect format: unknown tag
libreoffice3_3.3.0-9527_i386.deb generated
Virheilmoitus tulee joka toiselle riville (joka paketille) mutta lopputulos oli kuitenkin toimiva, joten totean vain, etten tiedä, mistä se johtui.
Seuraava rivi toistuu sitten paketin nimi vaihtuen.
8) Jos haluat asentaa Libreofficen valikosta käynnistymään, siirryt vielä desktop-integration-alikansioon ja toistat siellä vaiheen 6 ja palaat sitten RPMS-kansioon, jossa nyt pitäisi siis olla jokaista .rpm-pakettia vastaava .deb-pakettikin.
9) Kirjoita komentokehotteeseen:
sudo dpkg -i *.deb
Päätteessä näkyy runsaasti tekstiä.
10) Suorita vastaava komento desktop-integration-alikansiossa, jos teit vaiheen 8.
11) Poistu päätetilasta exit-komennolla.
12) Testaa LibreOfficea Sovellukset - Toimisto - LibreOffice 3.3 -valikkokomennolla
13) Mikäli ohjelma vaikuttaa toimivan, voit poistaa työpöydältä en_Us-kansion roskakoriin. Lataukset-kansion siivoaminen lienee tarpeen vain, jos massamuistikapasiteetti on vähäinen.
Ainakin minulla edellä kuvattu asennus ei poistanut OpenOfficen asennusta, vaikka se onkin versioltaan aiempi. Libreofficen voinee sitten poistaa Synaticissa, jos kokeilua ei halua jatkaa.