...
Ainakin täällä meikäläisen kulmilla esimerkiksi pöytäkoneissa on usein se sinetti"tarra" ja jos se on sökö, niin takuusta saat tapella.
...
En epäile tätä. Mutta tietysti näin härkeistä kauppiaista olisi ihan hyvä saada nimikin nähtäville.
Korrekteihin takuuehtoihinhan tuollaiset vaatimukset eivät kuulu. Kauppiaan pitää takuuaikana osoittaa, että asiakas on itse hajoittanut tuotteen jos aikovat olla korvaamatta. Takuuajan jälkeen osoitusvelvollisuus on päinvastoin jos aikoo vedota materiaali- tai valmistusvikaan. Lopulta tulee vastaan viranomaisten määrittämä "kohtuullinen käyttöaika". Esim. vaikka takuu olisi vain 3kk niin kyllä 12 kk:n päästä voi mennä valittamaan jos virtalähteen tuuletin jymähtää tai toisaalta 5 vuoden jälkeen on turha valittaa, että puhaltimesta meni laakerit.
Sinettejä käytetään esim. kovalevyissä - koska on aivan perusteltua väittää, että ultrapuhtautta vaativa kovalevyn sisusta on pilalla, jos kovalevyn aukaisee. Se että koko pöytäkone on sinetöity on lähinnä huono vitsi - tosin onhan SEKIN yksi markkinointitapa. Itse en ostaisi mitään tuollaiselta kauppiaalta, mutta olen varmaankin vähemmistössä, joten tapa ehkä toimii ... jonkin aikaa. Kuluttajilla on taipumus kostaa sitten jossakin vaiheessa kun mitta tulee täysi.
Merkkipöytäkoneiden kanssa en kylläkään ole pelannut enää 10 vuoteen, koska niiden sisuskalut ovat hyvin epätyydyttäviä. Suuri osa sisuksista menisi vaihtoon kuitenkin ja tällöin takuun kanssa kuitenkin tulisi vaikeuksia kun vian lähteen selvittäminen menisi vaikeaksi. Paljon helpommalla pääsee kun rakentaa koneen komponenteista lähtien itse. Näin olen menetellyt sekä kotona että töissä jo 10+ vuotta. Jos rakentelusta ei pidä, niin voihan työn ulkoistaa. Monet kivijalka-PC-putiikit tekevät tällaista mielellään ja palvelun taso on parhaimmillaan oikein hyvä.
Läppäreissä tilanne on hieman erilainen koska niiden rakentelu ei ole samalla tavalla mielekästä. Esim. yritysläppäreihin saa helposti onsite takuun joka toimii hyvin. Yleensähän näihin ei käyttöaikana enää vaihdella mitään sisuskaluja. Kovalevyn poistaminen ennen huollon kutsumista, on monesti jopa suositeltu toimenpide - ainakin jos vastapuoli on ammattitaitoinen huoltoliike.