Kirjoittaja Aihe: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa  (Luettu 4390 kertaa)

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« : 19.11.09 - klo:23.26 »
Moi,

Olen tässä ajatellut ostaa, jonkin sähköpianon/koskettimiston, jolla pientä musisointia voisin harrastaa. Olisi myös mukava, jos saisin koskettimet liitettyä Ubuntuun ja pystyisin käyttämään niitä jackd:n kautta rosegardenissa ja kumppaneissa sekä siten tallentamaan soittoa myös koneelle jne.

Ongelmana on kuitenkin, että tällä hetkellä ei taida olla olemassa mitään listaa, minkä pohjalta voisi olla varma, että mitkä laitteet ubuntussa toimivat usb-midi-virityksenä ja mitkä eivät. Katselin tuossa esimerkiksi tätä laitetta: http://www.thomann.de/fi/casio_ctk810.htm, mutta mitään varmuutta ubuntu-yhteensopivuudeta ei ole. Yhden keskustelun aiheesta löysin googlesta, mutta ihan sen varaan en vielä laskisi. Esim. M-Audion keystation 49e toimii kyllä heittämällä, mutta toisaalta olisi mukava, jos tuo laite ei olisi pelkkä koskettimisto, vaan voisi soitella ilman koneeseen liittämistäkin.

Onko porukalla kokemuksia kyseisistä laitteista tai tietoa, miten voisi tietää mitkä laitteet toimisivat varmasti. Onko tuo USB-midi, joku "yleinen standardi" vai voiko noissa olla valmistajakohtaisi virityksiä?

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« Vastaus #1 : 20.11.09 - klo:11.19 »
Onko tuo USB-midi, joku "yleinen standardi" vai voiko noissa olla valmistajakohtaisi virityksiä?

Hanki tuo liitin, niin saat minkä tahansa kiipparin kiinni Linuxiin. Itselläni on "Edirol UM-1ex". Mikä tahansa vastaava käy.

http://www.roland.com/products/en/UM-1EX/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

seoittaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« Vastaus #2 : 21.11.09 - klo:00.09 »
Minulla ainakin toimii Casio CTK-800 (, joka on varmaan vanhempi versio tästä CTK-810:stä,) ihan tavallisella USB-johdolla. Vaikea tietää onko toimivuutta muutettu. Mutta jos tavallinen USB-johto ei riitä, voit käyttää Asmon ehdottamaa liitintä. Casio CTK-800:lla olen pystynyt tallentamaan soittoa Rosegardeniin. Soittimella olen myös kuunnellut Rosegardenilla tehdyt tuotokset. Minulla tämä toimii saumattomasti Ubuntussa.

Casion nettisivuilla saatavalla SMF Converterilla olen saanut muunnettua ja tallennettua tavalliset MIDI-tiedostot soittimeen talteen. Näin olen päässyt nauttimaan omista sävellyksistä ilman tietokonettakin. Ohjelma on Windows-ohjelma, mutta on toiminut minulla moitteettomasti Winen avulla.

Olen käyttänyt Rosegarden-ohjelmaa ainakin 1990-luvun lopulta asti säveltämisen harrastamiseen. Ohjelma on kehittynyt siitä ajasta melkoisesti, mutta minä en niinkään säveltäjänä ole kehittynyt miksikään. Siksi tämä säveltäminen on minulla vain harrastus ja kiitos Linuxin, koska tämä on ollut sen tähden myös halpa harrastus. Ainoa menoerä on ollut tuo Casio.

Lopuksi kiitän Asmo Koskista, jonka ohjeiden avulla olen saanut Rosegardenin toimimaan Ubuntussani.
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo:00.11 kirjoittanut seoittaja »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« Vastaus #3 : 21.11.09 - klo:00.59 »
Itselläni tuo sama Edirol kuin yllä mainittu, ongelmaton.  Muitakin MIDI --> USB muuntimia/kaapeleita löytyy useita, toimivuudesta en tiedä mutta toteutukset oletettavasti eivät ole 100 % standardeja.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

pulis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« Vastaus #4 : 05.01.10 - klo:20.14 »
saanko kysyä vähän tuosta rosegardenista.
itseä innostaa vähän tuo biisien teko, ja noissa halppis keyboardeissa saa soinnut yhtä kosketinta painamalla.
olen sen verta vähän pianoa soittanut että nuo soinnut ei lähde ihan lonkalta,
elikäli saako noilla midijutuilla sillain helposti ne biisit purkkiin?

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« Vastaus #5 : 17.01.10 - klo:16.36 »
Helpolla ?   Kyllä se helposti nauhoittelee ihan mitä soitat mutta ei se nyt soittotaitoa kuitenkaan korvaa vaikka tietysti midikappaleen voi nauhoitella vaikka puolella nopeudella ja soittaa ulos sitten kuin virtuoosi normaalinopeudella...
Sointutuntemus on kyllä aika tärkeä asia viihdemusiikissa eikä Rosegarden taida rakentaa (?) niitä sointuja pelkistä sointumerkeistä tyyliin "Band In A box".
« Viimeksi muokattu: 17.01.10 - klo:16.43 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: USB-Midi -Keyboardit ja tuki ubuntussa
« Vastaus #6 : 03.09.10 - klo:13.01 »
...olen sen verta vähän pianoa soittanut että nuo soinnut ei lähde ihan lonkalta,
elikäli saako noilla midijutuilla sillain helposti ne biisit purkkiin?

Lyhyt oppimäärä sointuihin, joilla rakentuu kaikki duuri ja mollisoinnut:
x+3+4 = molli
x+4+3 = duuri

-mustat ja valkoiset nappulat lasketaan samanarvoisina.

X= perussävel, mistä haluat rakentaa soinnun.

Esim C+4+3, laita sormi ceelle, laske siitä eteenpäin 4 nappulaa (E) ja siitä vielä eteenpäin 3 nappulaa (G), kas siinä on C-duuri. C+E+G

=================

Bonuksena vielä 22kpl Seiskoja  ;)

-2+x+3+4 = molli7
-2+x+4+3 = duuri7