Kirjoittaja Aihe: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??  (Luettu 5561 kertaa)

mArkus87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« : 16.08.10 - klo:18.26 »
Olen ollut jo pitkään ärtynyt ubuntussa piilevään ongelmaa ja siihen ei tunnu tulevan helpotusta vaikka ubuntu versio vaihtuisi. Missä voisi olla ongelma? Eli vika on seuraavanlainen:

Avaan teksti tiedoston ja kopioin sieltä tekstiä. Suljen tiedoston ja avaan vaikka selaimen ja koitan liitää juuri kopioitua tietoa tänne. Kas kummaa, ubuntun mielestä ei ole mitään liitettävää? Joudun avaamaan uudestaan stn tiedoston ja kopioimaan taas saman asian.

Tai: leikkaan / kopioin jonkun alikansion. Suljen ruksista ikkunan kiinni ja tupla klikkaan auki työpöydällä olevan usb-tikun ikonin. Koitan liittää tiedostot tänne jotka juuri olin leikannut / kopioinut, niin kas kummaa, ei löydy mitään siirrettävää / kopioitavaa??

Ubuntu tuntuu hävittävän näitä "komentoja" jatkuvasti jonnekin bitti avaruuteen... Mikähän voisi auttaa tämän kanssa... Olen huomannut, että pitämällä esim. asiakirjan auki niin kauan kun on kopioinut, auttaa jonkin verran, mutta silti tuntuu dataa häviävän välillä. (paha taipumus sulkea kaikki turhat ikkunat pois tieltä). Onko tämä joku bugi mitä ei ole korjattu, vai hyväksyttävä ominaisuus ubuntun ominaisuus??

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #1 : 16.08.10 - klo:19.32 »
...
Onko tämä joku bugi mitä ei ole korjattu, vai hyväksyttävä ominaisuus ubuntun ominaisuus??

Mielestäni ei kumpaakaan. Leikkaa-liimaa toimii hyvin kun molemmat lähteet ovat auki - mielestäni tämä on se "luonnollisin" tilanne. Juuri kokeilin lähteen sulkemista ennen "liittämistä" Firefoxiin - toimii silti, enkä ole muulloinkaan huomannut tässä ongelmaa, jos puskuria ei tavalla tai toisella tyhjennä siinä välissä.

Herää kysymyksiä:
- mistä tarkasta versiosta puhut?
- miten tarkalleen ottaen teet "leikkaa" komennon?

Jos saan arvata, niin "leikkaa" -komento ei syystä tai toisesta toteudu tapauksessasi - jotta voit varmistua tästä, niin kokeile asiankirjan sisällä, että milloin "leikkaa" onnistuu ja milloin ei.

Storck

  • Vieras
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #2 : 16.08.10 - klo:19.33 »
Väität siis että tietoa häviää vaikka on alkuperäinen tiedosto auki koko ajan??
En kyllä usko koska itse saman asian laittanut merkille että jätettävä kopioitava tiedosto auki..

Kokeile niin että yhdelle työpöydälle avaat kopioitavan tiedoston ja toiselle työpöydälle avaat paikan johon sen liität. Näin ehkä helpompaa..

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #3 : 16.08.10 - klo:19.51 »
Onko tämä joku bugi mitä ei ole korjattu, vai hyväksyttävä ominaisuus ubuntun ominaisuus??

On sellainen bugi olemassa. Lue bugiraportin alussa oleva kuvaus.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/11334

Kiertokeino: muuta työskentelytapojasi tai asenna glipper, klipper, parcellite tai xfce4-clipman.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #4 : 16.08.10 - klo:20.03 »
Kopioitaessa luonnollisinta on pitää lähde auki kunnes kopiointi on tehty - osittain makuasia.

Toisaalta en kyllä omassa ympäristössäni ole huomannut moista bugia muulloinkaan - riippuu varmaan jostakin esiintyykö koskaan ...

mArkus87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #5 : 16.08.10 - klo:23.09 »
K: mistä tarkasta versiosta puhut?
V: ubuntu 10.04 32bit

K: miten tarkalleen ottaen teet "leikkaa" komennon?
V: Ctrl + x taikka hiiren oikella ja leikkaa...

"Kopioitaessa luonnollisinta on pitää lähde auki kunnes kopiointi on tehty"
Noh, itse tottunut sulkemaan ylimääräiset ikkunat pois edestä jota en tarvitse enää... (olen jo tehnyt "kopioi" komennon ja siispä suljen ikkunan pois, paljon luonnollisempaa?)

Kyllä, tämä ei esiinny aina. Välillä voi mennä pitkänkin aikaa hyvin ilman mitään ongelmia, mutta välillä katoaa tieto leikepöydältä jonnekin?? Olen kokeillut, jättää pois komennot: ctrl + x, c, v ja leikkiä hiiren kanssa, mutta silti tätä tuntuu tapahtuvan. Ilmeisesti vain opeteltava pitämään auki samaan aikaan lähde ja kohde kansiot... Liikaa saanut vaikutteita windows maailmasta...

Storck

  • Vieras
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #6 : 16.08.10 - klo:23.17 »
K: mistä tarkasta versiosta puhut?
V: ubuntu 10.04 32bit

K: miten tarkalleen ottaen teet "leikkaa" komennon?
V: Ctrl + x taikka hiiren oikella ja leikkaa...

"Kopioitaessa luonnollisinta on pitää lähde auki kunnes kopiointi on tehty"
Noh, itse tottunut sulkemaan ylimääräiset ikkunat pois edestä jota en tarvitse enää... (olen jo tehnyt "kopioi" komennon ja siispä suljen ikkunan pois, paljon luonnollisempaa?)

Kyllä, tämä ei esiinny aina. Välillä voi mennä pitkänkin aikaa hyvin ilman mitään ongelmia, mutta välillä katoaa tieto leikepöydältä jonnekin?? Olen kokeillut, jättää pois komennot: ctrl + x, c, v ja leikkiä hiiren kanssa, mutta silti tätä tuntuu tapahtuvan. Ilmeisesti vain opeteltava pitämään auki samaan aikaan lähde ja kohde kansiot... Liikaa saanut vaikutteita windows maailmasta...

Kuten joku jo kertoi, se on tiedossa oleva bugi joten korjausta odotellessa   8)

Olin itsekin aluksi ihmeissäni kun ei kone totellut.. 

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #7 : 17.08.10 - klo:08.03 »
K: mistä tarkasta versiosta puhut?
V: ubuntu 10.04 32bit

K: miten tarkalleen ottaen teet "leikkaa" komennon?
V: Ctrl + x taikka hiiren oikella ja leikkaa...

"Kopioitaessa luonnollisinta on pitää lähde auki kunnes kopiointi on tehty"
Noh, itse tottunut sulkemaan ylimääräiset ikkunat pois edestä jota en tarvitse enää... (olen jo tehnyt "kopioi" komennon ja siispä suljen ikkunan pois, paljon luonnollisempaa?)

Kyllä, tämä ei esiinny aina. Välillä voi mennä pitkänkin aikaa hyvin ilman mitään ongelmia, mutta välillä katoaa tieto leikepöydältä jonnekin?? Olen kokeillut, jättää pois komennot: ctrl + x, c, v ja leikkiä hiiren kanssa, mutta silti tätä tuntuu tapahtuvan. Ilmeisesti vain opeteltava pitämään auki samaan aikaan lähde ja kohde kansiot... Liikaa saanut vaikutteita windows maailmasta...

OK. Kyselin lähinnä koska en uskonut tämän olevan bugi. Itse en ole tätä huomannut enkä pystynyt nytkään toistaamaan mitään tähän liittyvää gedit / Firefox -pikakokeilulla. Mutta minullahan onkin 9.04 64-bit  ;D

odysseus

  • Vieras
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #8 : 17.08.10 - klo:19.25 »
"Kopioitaessa luonnollisinta on pitää lähde auki kunnes kopiointi on tehty"
Noh, itse tottunut sulkemaan ylimääräiset ikkunat pois edestä jota en tarvitse enää... (olen jo tehnyt "kopioi" komennon ja siispä suljen ikkunan pois, paljon luonnollisempaa?)

Olen samaa mieltä, että kun kerran leikepöydälle on jotain kopioitu, niin eihän se saa sieltä häipyä jos toisen ohjelman sulkee! Windowsissa ymmärrän kyllä, mutta ei kai linukassa tuommoista puskurin tyhjentämistä kyselemättä ja ilman käyttäjän lupaa saa tehdä!

No, ko. bugi-ominaisuus-vika on mielestäni ilmennyt lähinnä Firefoxin kanssa. Suunnattoman ärsyttävä piirre kun aina joudut avaamaan ikkunan uudelleen vaikka et enää tarvitse sitä.

Valitettavaa on myös se, että ainakin Glipper kaatuu lähes poikkeuksetta, joten siitäkään ei ole avuksi!
Toimisiko tämä: http://parcellite.sourceforge.net

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #9 : 17.08.10 - klo:20.52 »
Tapahtuu noin siis muillekin. Mulla 9.04 tekee noita "kadotuksia" Esim. Ylen Areenalta Knalli ja sateenvarjo, siitä kopioin osoitteen yle-dl:ään, toimii. Latauksen valmistuttua kopioin jakson nimen, eikä sen liittäminen tallenteen nimenmuutokseksi onnistukaan. Yleensä toisella (tai kolmennella)kerralla se sitten onnistuu. Useimmiten ongelma on juuri Firefoxilta tekstiä kopioidessa. Teksti maalautuu, oikea näpy tarjoaa "kopioi" mutta liitettävää ei olekaan. Mikä sitten harmi lieneekin juuriltaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #10 : 17.08.10 - klo:20.55 »
...
Olen samaa mieltä, että kun kerran leikepöydälle on jotain kopioitu, niin eihän se saa sieltä häipyä jos toisen ohjelman sulkee! Windowsissa ymmärrän kyllä, mutta ei kai linukassa tuommoista puskurin tyhjentämistä kyselemättä ja ilman käyttäjän lupaa saa tehdä!

No, ko. bugi-ominaisuus-vika on mielestäni ilmennyt lähinnä Firefoxin kanssa. Suunnattoman ärsyttävä piirre kun aina joudut avaamaan ikkunan uudelleen vaikka et enää tarvitse sitä
....

Makuasia ja käyttötottumuksista täysin kiinni. Päinvastaistakin voi perustella, tässä vain näin aluksi saatteella "ymmärrän kyllä miksi jotkut kehittäjistä eivät pidä tätä kovinkaan tärkeänä asiana"  ;D:

- mistä tietää, että kopiointi edes onnistui? Senhän tietää vasta sitten kun kohteessa katsoo, että paste-puskurissa on yleensäkään mitään. Sisällön tietää vasta sitten kun todella tekee paste - miksi siis sulkea lähde ennenkuin on tehnyt paste?

- paste voi hyvin mennä hivenen pieleen. Undolla voi korjata, mutta voi olla että kopioinnin joutuu tekemään uudestaan Miksi siis sulki ikkunan ennenkuin oli varmistanut, että paste meni oikein?

- kun tekee copy, niin loogisesti ja ajatuksellisesti seuraava asia on tehdä paste. Miksi siis tehdä siinä  välissä jotakin ylimääräistä kun kannattaisi paremminkin keskittyä siihen, että paste menee juuri oikein?

- jos teki "leikkaa", niin silloin etenkin pitäisi keskittyä siihen, että paste menee oikein, jotta tämä leikkauksen lopputulos on varmasti oikein, koska lopputulos on se mitä tästä kaikesta jää jäljelle - eikä tehdä turhia ikkunoiden sulkemisia joka välissä

- kopiointitoimenpiteitä on tyypillisesti useita, jolloin lähteen sulkeminen välissä on usein aivan turhaa.

- jos kopioitavaa on toisaalta vain yksi yksittäinen operaatio, niin eikö ole aivan samantekevää mitä tapahtuu? Jos kopioidaan massamaisesti paljon tavaraa, on tämän tekeminen huomattavasti merkittävämpi asia sujuvuuden kannalta.

- miksi yleensäkään sulkee ikkunoita koko ajan, koska on olemassa virtuaaliset työpöydät, joista jonkun voi pyhittää juuri tähän kopiointitoimenpiteeseen ja jättää näitä ikkunoita auki pitemmäksikin ajaksi ja siirtyä tekemään muuta työtä jollekin muulle työpöydälle.

- kopioinnithan ja siirrothan voivat kestää hyvän aikaa, jolloin on usein erittäin hyödyllistä jättää ikkunat auki, jotta näkee mitä lopulta tapahtui. Samoin välissä voi näiden ikkunoiden kanssa seurata etenemistä. Samoin jos kopiointeja/siirtoja on meneillään paljon samaan aikaan, ovat auki jätetyt ikkunat hyvä tapa seurata mitä tapahtuu.

- jos ikkunoita on auki paljon, ne voi sulkea ajattelematta mitään ja nopeasti, joten niiden sulkemisella ei ole mikään kiire. Sen sijaan tämä paste operaatio usein vaatii ajatusta ja tarkkuutta

- Apple mestaroi nykyisenkaltaisen käyttöympäristön 80-luvun alkupuolella. Siihen kuului jo silloin mahdollisuus käyttää useita ikkunoita samanaikaisesti ja jättää niitä auki. Windowsissa tämä mahdollisuus tuli paljon myöhemmin ja olen huomannut, että paatuneet Windows-käyttäjät eivät tätä vieläkään ole halunneet omaksua. Makuasia tietysti. (Oikeastihan tämän ympäristön kehitti Xerox jo 70-luvun puolella.)

- se, että ikkuna sulkee heti on jonkinlainen reliikki Windows Explorerin käytöstä versus My Computer -ikkunat, jotka vastaavat tätä Mac-ympäristöä

- muitakin samansukuisia syitä voisi kehittää


EDIT: Se, että kopiointi ei onnistu ollenkaan - mihin yllä viitattiin - on tietysti oma juttunsa. Se tietysti on harmittavaa. Sitä esiintyy kuitenkin Windowsissa ja virtuaalikoneilla huomattavasti useammin kuin puhtaassa Ubuntu ympäristössä. Varsinkin kuvaruutukaappauksen kopioituminen Windowsissa on joskus todella viheliäistä.
« Viimeksi muokattu: 17.08.10 - klo:20.59 kirjoittanut Ganymedes »

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #11 : 18.08.10 - klo:16.51 »
Olen samaa mieltä, että kun kerran leikepöydälle on jotain kopioitu, niin eihän se saa sieltä häipyä jos toisen ohjelman sulkee!

Makuasia ja käyttötottumuksista täysin kiinni. Päinvastaistakin voi perustella, tässä vain näin aluksi saatteella "ymmärrän kyllä miksi jotkut kehittäjistä eivät pidä tätä kovinkaan tärkeänä asiana"  ;D:

- mistä tietää, että kopiointi edes onnistui? Senhän tietää vasta sitten kun kohteessa katsoo, että paste-puskurissa on yleensäkään mitään. Sisällön tietää vasta sitten kun todella tekee paste - miksi siis sulkea lähde ennenkuin on tehnyt paste?

En ole kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota, hyvin perusteltu. Miksi muistiin pitäisi jäädä mitään suljettaessa ohjelma? Komentoriviltä käynnistetty ohjelmakin sammuu kun pääte suljetaan (vaikka olisi tausta-ajossa).
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

odysseus

  • Vieras
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #12 : 18.08.10 - klo:17.31 »
...
Olen samaa mieltä, että kun kerran leikepöydälle on jotain kopioitu, niin eihän se saa sieltä häipyä jos toisen ohjelman sulkee! Windowsissa ymmärrän kyllä, mutta ei kai linukassa tuommoista puskurin tyhjentämistä kyselemättä ja ilman käyttäjän lupaa saa tehdä!

No, ko. bugi-ominaisuus-vika on mielestäni ilmennyt lähinnä Firefoxin kanssa. Suunnattoman ärsyttävä piirre kun aina joudut avaamaan ikkunan uudelleen vaikka et enää tarvitse sitä
....

Makuasia ja käyttötottumuksista täysin kiinni. Päinvastaistakin voi perustella, tässä vain näin aluksi saatteella "ymmärrän kyllä miksi jotkut kehittäjistä eivät pidä tätä kovinkaan tärkeänä asiana"  ;D:

Olen itsekin kehittäjä. Noin +20v. Ansi C ja C++ ja muita päälle... Ja ainakin minä pidän tätä tärkeänä asiana. :-)

- mistä tietää, että kopiointi edes onnistui? Senhän tietää vasta sitten kun kohteessa katsoo, että paste-puskurissa on yleensäkään mitään. Sisällön tietää vasta sitten kun todella tekee paste - miksi siis sulkea lähde ennenkuin on tehnyt paste?

Totta kai se onnistui! Onhan kyseessä Linux! jos taas käyttäjä toheloi, niin se ei ole käyttöjärjestelmän "microsoft tyylisen automaattipäättelyn" tehtävä!

- mistä tietää,
- paste voi hyvin mennä hivenen pieleen. Undolla voi korjata, mutta voi olla että kopioinnin joutuu tekemään uudestaan Miksi siis sulki ikkunan ennenkuin oli varmistanut, että paste meni oikein?

Paste menee pieleen, niin tosiaankin teet "undon" ja "pasteat" uudelleen oikeaan paikkaan. Mikä tuossa on vialla ja miksi kopiointi joudutaan tekemään uudelleen?

- mistä tietää,
- kun tekee copy, niin loogisesti ja ajatuksellisesti seuraava asia on tehdä paste. Miksi siis tehdä siinä  välissä jotakin ylimääräistä kun kannattaisi paremminkin keskittyä siihen, että paste menee juuri oikein?

Mutta kun _hyvin usein_ teet copyn, jota tarvitaan monesssa paikassa, joten haluat ne turhat ikkunat hiiteen. Teet myös välissä asioita, jotka ovat loogisia tehdä "siinä välissä kun ne ovat siinä edessä" ja sitten "pasteat" vasta myöhemmin tietäen, että puskurissa on haluttu tavara.

- mistä tietää,
- jos teki "leikkaa", niin silloin etenkin pitäisi keskittyä siihen, että paste menee oikein, jotta tämä leikkauksen lopputulos on varmasti oikein, koska lopputulos on se mitä tästä kaikesta jää jäljelle - eikä tehdä turhia ikkunoiden sulkemisia joka välissä

Tuo tässä pelottaakin. Häipyykö koko hoito, jos leikkaan ja tallennan dokumentin. Suljen sen ja sitten "pastean"? Mitä hittoa teen jos puskuri on mennyt!!!

- mistä tietää,
- kopiointitoimenpiteitä on tyypillisesti useita, jolloin lähteen sulkeminen välissä on usein aivan turhaa.

Kyllä, jos ne on samasta lähteestä. Monesti ei ole.

- mistä tietää,
- jos kopioitavaa on toisaalta vain yksi yksittäinen operaatio, niin eikö ole aivan samantekevää mitä tapahtuu? Jos kopioidaan massamaisesti paljon tavaraa, on tämän tekeminen huomattavasti merkittävämpi asia sujuvuuden kannalta.

Niinpä. Miksi siis tuhota puskurista se suuri pala, jota voit tarvita jossain vaiheessa "paljon myöhemmin"?

- mistä tietää,
- miksi yleensäkään sulkee ikkunoita koko ajan, koska on olemassa virtuaaliset työpöydät, joista jonkun voi pyhittää juuri tähän kopiointitoimenpiteeseen ja jättää näitä ikkunoita auki pitemmäksikin ajaksi ja siirtyä tekemään muuta työtä jollekin muulle työpöydälle.

Koska virtuaalipöydillä liikkuminen hankaloittaa työntekoa tällaisessa tapauksessa. Usein et tiedä, että haluat kopioda jotain "juuri siitä kyseisestä sovelluksesta", joka on auki ja sttä sinulla olisi sopivasti juuri sattumalta auki toinen vastaanottava sovellus toisella työpöydällä. Usein copy/paste tarve tulee sattumalta, joten on hankalaa siirtyillä erikseen toiselle työpäydälle ja kun olet klikannut ohjelman avautuvaksi ja vaihdat työpöytää, niin sitten se aukeaa väärään (=siihen missä jo olet, eikä siihen, missä klikkasit, "avaa")!  Samalla se ohjelmien turha päälläpito vie muistia koneesta.

- mistä tietää,
- kopioinnithan ja siirrothan voivat kestää hyvän aikaa, jolloin on usein erittäin hyödyllistä jättää ikkunat auki, jotta näkee mitä lopulta tapahtui. Samoin välissä voi näiden ikkunoiden kanssa seurata etenemistä. Samoin jos kopiointeja/siirtoja on meneillään paljon samaan aikaan, ovat auki jätetyt ikkunat hyvä tapa seurata mitä tapahtuu.

Makuasia. Minä kopioin vain yhden kerrallaan.

- mistä tietää,
- jos ikkunoita on auki paljon, ne voi sulkea ajattelematta mitään ja nopeasti, joten niiden sulkemisella ei ole mikään kiire. Sen sijaan tämä paste operaatio usein vaatii ajatusta ja tarkkuutta

Juuri siksi puskurin pitäisikin säilyä muistissa jos olet jo kopioinut kaman ja vaikka _vahingossa_ suljet ohjelman.

- mistä tietää,
- Apple mestaroi nykyisenkaltaisen käyttöympäristön 80-luvun alkupuolella. Siihen kuului jo silloin mahdollisuus käyttää useita ikkunoita samanaikaisesti ja jättää niitä auki. Windowsissa tämä mahdollisuus tuli paljon myöhemmin ja olen huomannut, että paatuneet Windows-käyttäjät eivät tätä vieläkään ole halunneet omaksua. Makuasia tietysti. (Oikeastihan tämän ympäristön kehitti Xerox jo 70-luvun puolella.)

Apple ja Windows eivät kyllä kuulu tähän keskusteluun mitenkään. Olen mielestäni paatunut Linux-käyttäjä kun koneella ei ole ollut Windowsia yli 7 vuoteen!

- mistä tietää,
- se, että ikkuna sulkee heti on jonkinlainen reliikki Windows Explorerin käytöstä versus My Computer -ikkunat, jotka vastaavat tätä Mac-ympäristöä
- muitakin samansukuisia syitä voisi kehittää

Joo :-) Reliikit sikseen! Puhumme nyt Ubuntusta, joka on kaukana reliikistä!

- mistä tietää,

EDIT: Se, että kopiointi ei onnistu ollenkaan - mihin yllä viitattiin - on tietysti oma juttunsa. Se tietysti on harmittavaa. Sitä esiintyy kuitenkin Windowsissa ja virtuaalikoneilla huomattavasti useammin kuin puhtaassa Ubuntu ympäristössä. Varsinkin kuvaruutukaappauksen kopioituminen Windowsissa on joskus todella viheliäistä.

Niinpä. Tässä onkin hyvä syy vaihtaa Linuxiin. Samoin se Mac on kyllä _niin vanhanaikainen, että_ ....

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #13 : 18.08.10 - klo:18.07 »
Olen sitä mieltä, että monesti on kyllä mukavampi, jos voi sulkea sen ikkunan ennen liittämistä. Aina se ei ole tarpeen, mutta joskus siitä on hyötyä.

Cachesta elikkäs välimuistista sen verran, että se on välimuistia eikä siinä ole tarkoitus säilöä mitään pitkään. Eli sinällään on tietysti loogista, että tieto häviää ennen pitkään.

- mistä tietää,
- jos teki "leikkaa", niin silloin etenkin pitäisi keskittyä siihen, että paste menee oikein, jotta tämä leikkauksen lopputulos on varmasti oikein, koska lopputulos on se mitä tästä kaikesta jää jäljelle - eikä tehdä turhia ikkunoiden sulkemisia joka välissä

Tuo tässä pelottaakin. Häipyykö koko hoito, jos leikkaan ja tallennan dokumentin. Suljen sen ja sitten "pastean"? Mitä hittoa teen jos puskuri on mennyt!!!

En kyllä kannattaisi tekemään noin. Mielestäni käyttäjän virhe, jos jotain häviää. Jos tarkoitus on siirtää teksti tiedostosta toiseen kokonaan, niin kannattaisin kopioimaan sen tiedon ja myöhemmin poistamaan ko. tiedoston. En näe miten tuo olisi kätevämpi, kun sen tiedoston joutuu poistamaan joka tapauksessa.

PS. Tuo Parcellite on periaatteessa ihan kätevä, tosin aiheuttaa Operassa hankalaa käyttäytymistä, koska tapanani on klikata keskinapilla välilehtipalkkia saadakseni uuden välilehden, joten nyt se googlaa kopioimani tekstin. Jos en käyttäisi tuota (tai säätäisi sitä käyttöön keskinapille), niin se ei välittäisi kopioidusta tekstistä. Tosin Operassa on ilmeisesti bugi, joka estää liittämästä jälkikäteen tekstiä osoiteriville. Siis jos avaa uuden välilehden keskinapilla, niin ei voi heti perään myös liittää keskinapilla.
« Viimeksi muokattu: 18.08.10 - klo:18.10 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

odysseus

  • Vieras
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #14 : 18.08.10 - klo:19.25 »
En kyllä kannattaisi tekemään noin. Mielestäni käyttäjän virhe, jos jotain häviää. Jos tarkoitus on siirtää teksti tiedostosta toiseen kokonaan, niin kannattaisin kopioimaan sen tiedon ja myöhemmin poistamaan ko. tiedoston. En näe miten tuo olisi kätevämpi, kun sen tiedoston joutuu poistamaan joka tapauksessa.

Kukaan ei tee varmastikaan leikkaa toiminnossa tahallaan noin, mutta jos käy vaikka niin, että leikkaat ja sitten joku "autosave" toiminto tallentaa tiedot ja sitten puhelin soi ja sähläät ja sekoat ja ja ja.. Ja sitten huomaat, että per**le, se leikkamani teksti ei olekaan enää siellä clipissä ja kaikki on häipynyt!

Yksinkertaisesti jos leikkaan tai kopioin jotain leikepöydälle, _haluan_, että se on siellä tasan niin kauan kuin _minä_ haluan, eikä sen mukaan miten suljen ohjelmia. Kaikenlainen muu käytös systeemiltä on microsoftmaista ajattelua ja luulemista käyttäjän puolesta!

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #15 : 18.08.10 - klo:20.32 »
Joo, ei siinä mitään, käyttötapoja on monenlaisia. Halusin vain tuoda yhdenlaisen käyttötavan mukaan, mielestäni ihan perustellusti. Nämä vastaukset siteerauksiini eivät kyllä menneet aivan oikein, mutta tuskin se tässä on pääpointti.

Se on tosiaan jo ONGELMA, jos LEIKKAA puskuri tyhjentyy itsestään. Sehän ei saisi tyhjentyä missään olosuhteissa itsestään niin, että leikkaaminen tapahtuu. En kyllä tähän ongelmaan ihan heti usko, koska tyypillisestihän PASTE vasta tyhjentää sen - kaikissa sovelluksissa.

Varsinainen pointtini oli ehkä se, jos tässä nyt jotakin sellaista oli, että pitää erottaa se, että mämmäsikö COPY komennossa VAI tyhjenikö puskuri itsestään. Mielestäni silloin kun testaa jotakin bugia, pitää käyttää sellaista työtapaa, jossa tätä mämmäyksen mahdollisuutta ei ole. Alkuperäisissä tämän säikeen valituksissa EI ollut näin - siis ei ainakaan kirjoitetun tekstin mukaan. Jos kuitenkin käyttäjä oli kuitenkin varmasti käyttänyt oikein ja erotti COPY-mämmäyksen ja PASTE-bugin, niin uskotaan, ei tarvitse selittää  ;D

Tuntematta asiaa tarkemmin voisi ajatella, että se, että myös ei-aktiiviseen ikkunaan voi PASTEta ja sieltä voi kopioida, voi vaikuttaa bugin esiintymiseen. Mistä ohjelma tietää, että mitä ikkunaa käsitellään, jos ikkunan ei tarvitse olla edes aktiivinen - ehkä hiiren paikasta? Tosin kokeilin tätäkin 9.04 64-bitillä enkä saanut silloinkaan Ubuntua epäonnistumaan missään loogisessa tilanteessa - ehkä minulla on liian hyvä versio Ubuntusta osatakseni moittia sitä  ;D

mArkus87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #16 : 19.08.10 - klo:23.36 »
Kyllä se 100% varmasti bugi on tai hieno ominaisuus, että leikatut / kopioidut tiedot katoavat jonnekin... Värjätään teksti, valitaan hitaasti valikosta kopio ja suljetaan kansio ja vola silti hukassa? Ei voi enää tehdä varmemmin tuota! Mielestäni asialle tarvitsisi tehdä jotain, sen sijaan että ihmetellään onko bugi vai eikö ole. Katselin launchpadiä ja totesin, että samasta asiasta jaaritellaan ja valitellaan, mutta kuitenkaan mitään korjausta ei saada aikaiseksi... "Joo o... Vika on... Pitäs kait tehdä jotain..."
Nooh, onneksi kaikki ei ole minusta kiinni. Ihmetellyt vain, miten kauan tuo bugi on ollut jo tiedossa ja silti ei mitään ole tehty...

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #17 : 20.08.10 - klo:07.54 »
Kopioinnin tulee toimia selkeästi. Esim. luen fookirjan sivulta 72 tekstin jonka kopioin muistilapulle, sen laitan perstaskuun ja kirjan hyllyyn. Tunnin kuluttua se muistilappu on vielä taskussa, koska en sitä ole pois heittänyt, siispä siitä lukien kirjoitan tekstin vihkoon, ehkä toiseenkin. No nyt on muistilappu tarpeeton ja poistan sen roskikseen.

Leikepöydän tyhjentyminen muuten kuin käyttäjän tahdosta on bugi. Riippumatta siitä onko leikattu / kopioitu / pastettu kerran / mitävaan.

Mutta koskapa niin joskus tapahtuu, en sitä avattua kirjaa laita sivuun, ennen kuin olen tekstin saanut liitettyä. Lopulta niin pääsee vähemmällä ähräyksellä.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #18 : 21.08.10 - klo:22.44 »
Leikepöydän tyhjentyminen muuten kuin käyttäjän tahdosta on bugi. Riippumatta siitä onko leikattu / kopioitu / pastettu kerran / mitävaan.

Näinpä. Olen tutustunut leikepöytä-metaforaan, joka on osa laajempaa työpöytä-metaforaa, Amiga Workbench 1.x ja Mac System 6-aikakaudella. Siitä lähtien olen ollut käsityksessä, että leikepöytä on työpöydän (nykyään ilmaus olisi työpöytäympäristön) palvelu, joka on riippumaton sovellusohjelmista. Sellainen käytös, että leikepöytä tyhjenee sulkiessa ohjelman on itselleni odottamatonta ja siksi, IMHO, bugi. Ja niin on onneksi kehittäjienkin mielestä.
Bugi on omalle kohdalleni osunut (vai onko kuitenkin ollut huono ctrl+c painallus, enpä tiedä) kopioidessa tekstiä Pidginin keskusteluikkunasta Mousepadiin.

Ketjussa on väitetty, että kehittäjiä ei kiinnosta korjata ongelmaa. Tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan. Bugi on jotenkin jäänyt leijumaan Xorgin ja sovellusten välimaastoon, minkä vuoksi kai yhteinäiselle korjaukselle ei ole yhteisymmärrystä ja vetovastuullista löytynyt tähän mennessä. Osa softista on jo korjannut bugin itse. Ubuntu koittaa fiksata enemmänkin Google Summer of code 2010 projektin puitteissa.
Bugin syyt ja nykytila on dokumentoitu aivan erinomaisesti sivulla https://wiki.ubuntu.com/ClipboardPersistence.   

Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: kopiot, leikkaukset, minne ne katovat??
« Vastaus #19 : 21.08.10 - klo:23.30 »
Leikepöydän tyhjentyminen muuten kuin käyttäjän tahdosta on bugi. Riippumatta siitä onko leikattu / kopioitu / pastettu kerran / mitävaan.
Älä muuta sano.