Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Telkkarin kuvaan ilmestyi raitoja päivityksen jälkeen (S-Video)  (Luettu 2312 kertaa)

Drzn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Olin säätäny Ubuntun aikasemmassa versiossa Radeon 9600:n S-Videon toimimaan netistä löytyneillä ohjeilla ja sain toimimaan vielä erillisenä näyttönä itse soveltamalla. Päivitin Lucidiin, jossa telkkari toimi heti ilman säätöä, mutta kuvassa näkyy vaaleita vaakasuuntaisia raitoja parin millin värein. Kuva on muuten normaali. Otin valokuvan ruudusta, mutta se näytti niin hirveeltä (koittakaapa huviksenne ottaa kuva kuvaputkitelkun ruudusta), että en viittiny uppia sitä. Jelppiä, tekis mieli kattoo leffoja joskus <.<

Xorg.conf on tyhjä.
« Viimeksi muokattu: 23.07.10 - klo:23.57 kirjoittanut Drzn »

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Veikkaan että vika on tullut päivitettäessä. :-\

Drzn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Älä? :D

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Pelkkää arvailua: Johtuisko KMS:stä?

Eli auttaisko "nomodeset" kernel optio? Voit testata tuota valitsemalla tämän hetken kernelin kohdalla grubissa "e" ja sen jälkeen lisäät "nomodeset" tekstin "quiet splash" tekstin perään ja painat ctrl+x bootataksesi.
« Viimeksi muokattu: 23.07.10 - klo:06.14 kirjoittanut timbba »

Drzn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Danke! Nyt tilanne on sama kuin ennen päivitystä, eli ohjeilla toimii, mutta telkkari ei näy näyttöasetuksissa. Mulla on varmaan vanha xorg.conf tallessa missä oli säädettynä toimimaan erillisenä näyttönä. Nyt pitää vielä tutkia, miten saan nomodesetin pysyväksi.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Danke! Nyt tilanne on sama kuin ennen päivitystä, eli ohjeilla toimii, mutta telkkari ei näy näyttöasetuksissa. Mulla on varmaan vanha xorg.conf tallessa missä oli säädettynä toimimaan erillisenä näyttönä. Nyt pitää vielä tutkia, miten saan nomodesetin pysyväksi.

nomodeset pysyväksi ohjeet:
1) editoi /etc/default/grub tiedostoa ja muokkaa riviä GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT lisäämällä sinne nomodeset
2) aja "sudo update-grub" ja sen jälkeen homman pitäisi olla bueno

Onko tässä Archin wiki dokumentaatiossa apuja telkkarin näkymiseen näyttöasetuksissa? Linkin takana on dynaaminen tapa sekä linkki Xorgin radeon ajurin tv-out ohjeistukseen, jossa kerrotaan staattinen tapa (eli xorg.conffin viilailu):
http://wiki.archlinux.org/index.php/ATI#TV_out

jamppa78ri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Itsellä ollut myös aina kyseinen ongelma. Tasaisin välein raitoja telkussa. Luulin, että vika on piuhassa, sen pituudessa(10m) tai liittimissä. Itsellä Ati radeon 9500 pro näytöohjain ja käyttiksenä on ollut ubuntun 8.x, 9.x ja nykyinen 10.04. Näistä ohjeista ei ainakaan itselle ollut valitettavasti apua, joten pitäisiköhän vielä koittaa vaihtaa lyhyempään piuhaan. Windowsia ei koneella ole aikoihin ollut joten sillä ei edes ole tullut yritettyä.

Riku74

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Itsellä ollut myös aina kyseinen ongelma. Tasaisin välein raitoja telkussa. Luulin, että vika on piuhassa, sen pituudessa(10m) tai liittimissä. Itsellä Ati radeon 9500 pro näytöohjain ja käyttiksenä on ollut ubuntun 8.x, 9.x ja nykyinen 10.04. Näistä ohjeista ei ainakaan itselle ollut valitettavasti apua, joten pitäisiköhän vielä koittaa vaihtaa lyhyempään piuhaan. Windowsia ei koneella ole aikoihin ollut joten sillä ei edes ole tullut yritettyä.

Mulla S-Video piuha noin metrin pituinen ja raitoja ruudussa.
Vistalla toimi moitteettomasti.
Mikä mahtaa olla syy...?

Raidat poistu kun laitoin näytönohjaimessa olevan jumpperin PALlista NTSCksi
« Viimeksi muokattu: 15.08.10 - klo:18.12 kirjoittanut Riku74 »