Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei asennu (Ratkaistu)  (Luettu 6586 kertaa)

korhpe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Ubuntu ei asennu (Ratkaistu)
« : 27.06.10 - klo:07.16 »
Olen yritellyt asentaa koneelleni Ubuntuja useita eri jakeluita, Minttiä, OpenSusea ja Debiania.Mikään ei onnistu, Pääsen vain aloitusvalikkoon, mutta sitten menee ruutu pimeäksi, ohjelma tuntuu pyörivän taustalla, mutta eihän siitä ole apua kun ei voi antaa käskyjä. Koneeni Esprimo 1500, 64 bittinen. Olen tarkastanut mielestäni kaiken, kaikki laitteet ohjaimineen, sekä muistin ja näytön ohjaimen, kaiken pitäisi olla parhaassa mahdollisessa kunnossa --ainakin tietokoneen mukaan, myös asennusmedioista ei ole löytynyt vikaa. Järjestelmänä tässä on Win 7 Ultimate, tämä kyllä toimii erittäin hyvin, mutta olisin kuitenkin mielelläni laittanut Ubuntun siihen rinnalle. Aika mystinen juttu, oiskohan tämä vehje jotenkin allerginen Linuxille.
Onkohan kenellekään muulle sattunut vastaavaa. Minä kyllä luovutan nyt, en jaksa tapella tämän kanssa kauemmin.
Korhpe >:(

Äsken tuli takuuhuollosta tieto, että näytohjain on viallinen, joten nyt ei ole ongelmaa enää, voin odotella kaikessa rauhassa sen kotiuttamista.
« Viimeksi muokattu: 06.07.10 - klo:14.17 kirjoittanut korhpe »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #1 : 27.06.10 - klo:07.34 »
Ainakin kannattaa ennen asennusta tarkistaa live CD:lltä , että kaikki toimii. Koneen tietoja saa olla myös. Kyllä täältä varmaan osaavia auttajia löytyy.

Edit. Seuraa tuota linkkiä. Siinä voi olla sinulle hyviä neuvoja?
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=34291.0;topicseen
« Viimeksi muokattu: 27.06.10 - klo:07.43 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #2 : 27.06.10 - klo:09.44 »
Mikä näytönohjain koneessa on? Järjestelmän saat kyllä asennettua, kun käynnistät asennusohjelman käyttäen vesa-ajuria, eli turvallista graaffista tilaa. Ehkä asennuksen jälkeen on helpompi pähkäillä oikean ajurin asennusta.
Onko Esprimo P- vai Q1500? P:ssä ainakin on Nvidian piirisarja, jonka pitäisi Ubuntussa toimia hyvin.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #3 : 27.06.10 - klo:10.05 »
Kuten Immo edellä totesi, johtuu mitä luultavimmin näytönohjaimesta. Sanoit, että ohjelma tuntuu pyörivän taustalla. Kuuletko esim. kirjautumisikkunan lyhyen rummunpärähdyksen, tai mikä se nyt onkin? Jos se kuuluu, kyse on vain siitä, ettei näytönohjain saa piirrettyä kuvaa ja homma ratkennee sopivalla ajurilla, jonka saat asennettua virtuaaliterminaalin puolella.

korhpe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #4 : 27.06.10 - klo:10.55 »



[/quote] Esprimo P1500, näytönohjain NVIDIA  GFORCE GT220. olen kyllä kokeillut livecd:llä ja käyttänyt graafista tilaa, muutta aina pimenee kun siitä yrittää eteen päin.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #5 : 27.06.10 - klo:11.00 »
Älä käytä graafista vaan lataa ja asenna ALTERNATEna, ilman isompaa grafiikkaa siis.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #6 : 27.06.10 - klo:11.26 »
MInusta tuntuu että tämä vika on sama kuin mitä minulla on ja yhdellä toisellakin oli tällä foorumilla hiljattain. Ainakin kaikki mitä olet kertonut sopii tähän taudinkuvaan hyvin.

Käytätkö HDMI-kaapelia?

Jostain syystä asennusvaiheessa HDMI-liitäntä näyttää vain mustaa kuvaa. DVI-alkoi asennusvaiheessa toimia vasta sitten kun sanoin Bioksessa, että "Plug and Play OS = NO", mutta HDMI ei sittenkään.

Sitten kun on saanut asennettua, HDMI-kyllä toimii.
« Viimeksi muokattu: 27.06.10 - klo:11.28 kirjoittanut Ganymedes »

korhpe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #7 : 27.06.10 - klo:15.43 »
Älä käytä graafista vaan lataa ja asenna ALTERNATEna, ilman isompaa grafiikkaa siis.
Onko se miten hankala asennettava, olen jotensakin tumpelo noissa komentorivi asioissa. Etsin muuten maailmalta vesa ajureita, kovasti keskusteltiin niistä, mutta en onnistunut löytämään latauspaikkaa. Meinasi mennä koko kone pimeäksi, kun en löytänyt niitä vesa ajureita, päätin kokeilla VGA ajuria joka oli koneella, mutta se pimensi näytön melkein kokonaan, toimi ehkä viisi minuuttia kerrallaan, onneksi sen verran että sain sen asennuslevyn turvin toimimaan. Olen parhaillaan lataamassa alternate levyä, saa nähdä mitä siitäkin tulee.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #8 : 27.06.10 - klo:15.49 »
Älä käytä graafista vaan lataa ja asenna ALTERNATEna, ilman isompaa grafiikkaa siis.
Onko se miten hankala asennettava
...

Ei se ainakaan ennen ollut yhtään sen hankalampi, vain vähemmän vaativa laitteiston suhteen.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #9 : 27.06.10 - klo:20.10 »
Vesa-ajuri sisältyy livelevyyn. Livelevyllä sen saa käyttöön valitsemalla safe grafics mode.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #10 : 27.06.10 - klo:22.19 »
Tuossa minun allekirjoituksessani on linkki siihen alternate asennusohjeeseen. Lueppa sitä hetki ja koita vaikka asentaa sitä käyttäen. Kerro sitten oliko se tarpeeksi informatiivinen. Myös kehitysehdotuksia voi antaa. Tietäisi sitten mitä kohtaa ohjeessa kannattaisi tarkentaa.

korhpe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #11 : 28.06.10 - klo:18.27 »
Älä käytä graafista vaan lataa ja asenna ALTERNATEna, ilman isompaa grafiikkaa siis.
Yritin myös alternate asennusta, meni hyvin järjestelmän asenukseen osioille, jämähti 33% kohdalla, oli siinä puoli tuntia ja sitten meni ruutu pimeäksi, annoin olla niin puole tunnin verran toivoen jotakin tapahtuvaksi, mutta eihän siitä tullut mitään, joten lopetin.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #12 : 28.06.10 - klo:18.43 »
Mulla tyssäs Lubuntun asennus 5 prosenttiin ja oli siinä kaksi tuntia, kokeilin uudestaan ja toimii.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #13 : 28.06.10 - klo:19.33 »
Älä käytä graafista vaan lataa ja asenna ALTERNATEna, ilman isompaa grafiikkaa siis.
Yritin myös alternate asennusta, meni hyvin järjestelmän asenukseen osioille, jämähti 33% kohdalla, oli siinä puoli tuntia ja sitten meni ruutu pimeäksi, annoin olla niin puole tunnin verran toivoen jotakin tapahtuvaksi, mutta eihän siitä tullut mitään, joten lopetin.


Onko heti ensimmäisessä kysymyksessä ongelman ydin - mikään jakelu ei asennu?

Sisälsikö alun tarkistukset muistin tarkistamisen? Muistin voi tarkistaa asennusmedian valikosta - ainakin 9.04:ssa tai Ultimate Boot CD:llä on siihen valinta perusvalikossa.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #14 : 28.06.10 - klo:20.44 »
Varmaan kuten tuossa edellä mainittiinkin, vika on jossain komponentissä, ihmettelen kyllä että windowskaan toimii.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #15 : 28.06.10 - klo:20.54 »
Varmaan kuten tuossa edellä mainittiinkin, vika on jossain komponentissä, ihmettelen kyllä että windowskaan toimii.

Viallinen muisti selittää kaikki edellä mainitut oireet - sinänsä kummallista mutta totta - on kantapään kautta todettu. On todettu tällä Foorumillakin pari kertaa (kun vasta kolmannella sivulla yrittäjä suostui tarkistamaan muistit).

Se, että Windows näennäisesti toimii, ei ole kummallista. En tosin tunne Win 7:n muistinhallinnan eroja verrattuna XP:hen, mutta jos oletetaan, että niitä ei ole niin XP käyttää muistia eri tavalla kuin Linux. Linux ongelmat voivat tulla heti eteen, mutta Windowsissa vasta sitten kun jokin sovellus tarvitsee "paljon muistia". Monesti viallisen muistin aiheuttamia ongelmia tulkitaan Windowsin tai jonkun sovelluksen epävakaudeksi - tämänkin olen kokenut kantapään kautta - kun oikeasti vika on muisteissa.

Asennusvaiheessa muistiongelma voi hyydyttää Ubuntun asennuksen aivan samalla tavalla toistuvasti, näin kävi minulla heti ensimmäisessä Ubuntu-asennuksessa omalle koneelleni. Yritin kaikki mahdolliset tavat partitioida levyni - ja tietysti jossain määrin onnistuinkin kun käytin eri tapoja - mutta yhtäkaikki, viallinen muisti oli se syy (tai oikeastaan emolevy, mutta muistin tarkistus sen löysi).

Vika voi olla muuallakin, mutta kun tarkistus vie 2 min + puoli tuntia odottelua, niin se kannattaisi tehdä aina ensimmäiseksi.
« Viimeksi muokattu: 28.06.10 - klo:20.59 kirjoittanut Ganymedes »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #16 : 28.06.10 - klo:22.33 »
Voi olla myös levyvika. Minulla on Acerissa bad sectoreita ja jos teen osioita kyseiselle alueelle levyä, asennus jäätyy aina osiointiin. Tuon voisi tarkistaa livelevyllä ajamalla fsck-tarkistuksen.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #17 : 28.06.10 - klo:22.41 »
Voi olla myös levyvika. Minulla on Acerissa bad sectoreita ja jos teen osioita kyseiselle alueelle levyä, asennus jäätyy aina osiointiin. Tuon voisi tarkistaa livelevyllä ajamalla fsck-tarkistuksen.

Niin voi, mutta tarkistus voi epäonnistua myös siksi että muistit ovat rikki - joten lopputulosta pitää osata tulkita jos se epäonnistuu. Muistitarkistus taas ei voi epäonnistua siksi, että levy on rikki.

korhpe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #18 : 29.06.10 - klo:12.44 »
Voi olla myös levyvika. Minulla on Acerissa bad sectoreita ja jos teen osioita kyseiselle alueelle levyä, asennus jäätyy aina osiointiin. Tuon voisi tarkistaa livelevyllä ajamalla fsck-tarkistuksen.

Niin voi, mutta tarkistus voi epäonnistua myös siksi että muistit ovat rikki - joten lopputulosta pitää osata tulkita jos se epäonnistuu. Muistitarkistus taas ei voi epäonnistua siksi, että levy on rikki.

olen tarkastanut muistit ja kiintolevyn, mutta epäilykseni kallistuu nyt näytönohjaimen puoleen, koska kun yritin säätää virkistystaajuutta, tuli ilmoitus että näytönohjaimen ajureissa on jotakin" häikkää". Soittelin sitten Fujitsun tukeen, siellä tukihenkilö arveli vian olevan näytönohjaimen BIOS:ssa, lupasi lähettää ajurilevyn, olisihan tuon voinut imuroidakkin, mutta kun hitaat yhteydet, niin näin on varmempi. Saa nähdä osuiko diagnoosi kohdalleen.
Olen muuten saanut tämän keskustelun aikana paljon minulle uutta tietoa, joten kiitoksia paljon. :D

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei asennu
« Vastaus #19 : 29.06.10 - klo:12.49 »
No juu, näytönohjaimen flash:kin on vielä sitten kokeilematta  ;D ... menee pidemmän kautta näköjään  ;D

Eipä ole vähään aikaan tämä tullut eteen - ennenhän se oli ihan peruskauraa, että näytönohjain piti flashata heti paketista purun jälkeen, jos halusi saada OpenGL grafiikan toimimaan edes melkein oikein.