Kirjoittaja Aihe: Onko elokuvien katseluun tarvittavat kirjastot jo valmiiksi asennettu Ubuntuun?  (Luettu 2423 kertaa)

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Eli, otsikkotila loppui jo kesken :D.

Olen lueskellut näillä foorumeilla ja muuallakin että ubuntuun pitää asentaa tiettyjä paketteja että esim. DVD:t näkyy.

Onko uusimmassa Ubuntussa, eli 10.04:ssä, valmiina nuo paketit kun itsellä on toiminut alusta alkaen.

Kyseessä ei siis ole ongelma.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Se libdvdcss2-kirjasto, joka auttaa kopiosuojattujen dvd-lättyjen katsomiseen, ei ole asennettuna oletuksena, vaan se täytyy edelleen asentaa itse. Itse poltetut ja suojaamattomat DVD:t näkyy jo oletusasennuksella normaalisti.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Ihmettelin vaan kun toimi muun muassa kummelit suoraan.

jampales

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Ei minunkaan mielestä ko.paketti ole asennetuna valmiiksi eikä varmaan tule koskaan olemaankaan.Jostain olen kuullut että ko.paketti on varsin kiisteltyä materiaalia.

Näitä tapauksia aina silloin tällöin putkahtaa putkahtaa esille jossa toimii esim.Ylen Elävä Arkisto pelkällä rajoittettujen lisä_osien asennuksella muuhun koskematta ollenkaan.  :o

 

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Jos Kummeleilta on loppunut budjetti kesken kopiosuojauksen kohdalla?

JTMT

  • Vieras
Ihmettelin vaan kun toimi muun muassa kummelit suoraan.

Ilmeisesti niitä ei ole pilattu "katselusuojauksella". Harvemmin suomalaisia leffoja on.

Tuo libdvdcss2 paketti kannattaa asentaa, jos niitä DVD-leffoja tulee katsottua enemmänkin.

Asian vierestä tai ei.

Olen huomannut että tuo mahtava KDE:n Kaffeine toistaa sellaisiakin DVD-levyjä mitä ei esim. Mplayer, VLC, xine-gui kykene toistamaan. (Käytän Debianinomia tuettuja ohjelmia)

Jotenkin olen jossain tiedossa, että Kaffeinen taika on libdvdnav? Olenko jäljillä vai päiväunilla?

Itse käytän leffoille mplayeriä päätteeltä komennettuna. Monta leffaa on jäänyt katsomatta, mutta minkä voi :( Katellaan ne sitten kun joku tekee sen Gaffeinen <-- heh heh

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Olen huomannut että tuo mahtava KDE:n Kaffeine toistaa sellaisiakin DVD-levyjä mitä ei esim. Mplayer, VLC, xine-gui kykene toistamaan. (Käytän Debianinomia tuettuja ohjelmia)

Jotenkin olen jossain tiedossa, että Kaffeinen taika on libdvdnav? Olenko jäljillä vai päiväunilla?

VLC käyttää myös libdvdnavia, samoin kuin MPlayer niin käskettäessä (mplayer -mouse-movements dvdnav://)

Kaffeinen pitäisi toimia DVD-toistossa samalla tavalla kuin xine-ui:n, ellet sitten käytä Kaffeinen GStreamer-backendia.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Tietääkö kukaan yksittäistä komentoa tuon libdvdcss2 paketin asennukseen.

hirvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
10.04 asennetetaan kuten mikä tahansa ohjelma. Add/remove / lisää/ poista ohjelmia??!! Ei tarvitse enää asentaa synapticin kautta.

Mutta medibuntu-pakettivarasto pitää olla asennettuna.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Voi myös asentaa libdvdreadin mukana tulevalla skriptillä, kuten Ubuntu tutuksi -kirjassa neuvotaan: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot#DVD-elokuvien_katsominen

Eli Ubuntu 9.04 ja uudemmat: sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Vanhemmat versiot: sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili