Kirjoittaja Aihe: Yleisökoneiden tietoturva  (Luettu 2726 kertaa)


Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Vs: Yleisökoneiden tietoturva
« Vastaus #1 : 17.06.10 - klo:10.39 »
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka lukee sähköpostinsa julkisilla päätteillä. Mä lähden aina siitä että kaikki julkiset koneet (..ja muut koneet joissa en ole ainoa käyttäjä) on epäturvallisia, joten en käytä niitä, varsinkaan kirjautumista vaativissa palveluissa.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Yleisökoneiden tietoturva
« Vastaus #2 : 17.06.10 - klo:11.28 »
Jäähän salasanoista jotain jälkiä selaimeen pakolla, en minäkään nyt kirjaston koneella rupeaisi pankkilaskuja maksamaan.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Yleisökoneiden tietoturva
« Vastaus #3 : 17.06.10 - klo:11.36 »
Jäähän salasanoista jotain jälkiä selaimeen pakolla, en minäkään nyt kirjaston koneella rupeaisi pankkilaskuja maksamaan.

Selaimen historiatiedot pitäisi julkiskoneissa pyyhkiytyä automaattisesti, jos ne on ammattitaitoisesti konfattu. Koneessa lymyävä kaappariohjelma kaappaa nuo tietonsa suoraan i/o-stremistä.
Pankkien kertakäyttöiset salasanat ovat kohtuuturvallisia, mutta nettiostoksissa käytettävä luottokorttimaksujen vakio pinni on mannaa rosmoille.

Tässä nähtiin taas Windowsin vaarallisuus.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ivan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Yleisökoneiden tietoturva
« Vastaus #4 : 17.06.10 - klo:11.44 »
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka lukee sähköpostinsa julkisilla päätteillä. Mä lähden aina siitä että kaikki julkiset koneet (..ja muut koneet joissa en ole ainoa käyttäjä) on epäturvallisia, joten en käytä niitä, varsinkaan kirjautumista vaativissa palveluissa.

Eli mielestäsi jokaisen pitäisi omistaa internetpäätelaite. Itse käytin opiskeluaikoinani kirjaston tietokoneita aktiivisesti, myös sähköpostiin ja muihin kirjautumista vaativiin palveluihin. En kokenut niitä mitenkään epäturvallisiksi. Ulkomailla tulee myös käytettyä paljon julkisia päätteitä. En toki käytä paikkoja missä ei ole minkään näköisiä merkkejä ylläpidosta. Ja ainahan voi pitää omaa live-cd:tä tai usb:ta mukana.

Huittisten kirjastossakaan tuskin mitään kovin kummoista "ATK-vastaavaa" on. Kirjastontäti aamulla aukaisee tietokoneen ja illalla sulkee. Jonkunlainen valvonta/vastaava/päivitetty distro voisi ehkäistä tälläisiä, mutta eiköhän sitä virheistä opi. Ainakin toivon, että jatkossa Huittisissa voi käyttää kirjaston tietokoneita turvallisesti.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Yleisökoneiden tietoturva
« Vastaus #5 : 17.06.10 - klo:11.53 »
Varmaan pitäisi haukkua MS:ää ja kehua Linuxia mutta jos nyt en kuitenkaan.

IMHO on enemmänkin ylläpidon kädetystä jos windows asennus on sellainen, että siihen saadaan
asennettua pöppiäisiä helposti.
Jo pelkällä SteadyStatella: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=d077a52d-93e9-4b02-bd95-9d770ccdb431&displaylang=en olisi moni ongelma hoidettu.

Päätän täältä tähän ja jatkan Cactin kanssa tappelua.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Yleisökoneiden tietoturva
« Vastaus #6 : 17.06.10 - klo:12.42 »
Lainaus
Poliisin mukaan tietojen kerääminen on tehty haittaohjelma avulla.

eli mitälie sinne asennettukkaan
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB