Kirjoittaja Aihe: LTSP-koulukäytön kustannustietoja  (Luettu 2430 kertaa)

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
LTSP-koulukäytön kustannustietoja
« : 08.05.10 - klo:01.02 »
Kelvanneeko tälle palstalle (voi toki siirtää johonkin oleellisempaan paikkaan) pieni mainostus LTSP-käytön raportistani:

Sivulta
http://www.peda.net/veraja/jyvaskyla/kortepohjankoulu/tukitoiminnot/linux
löytyy pdfnä kirjoittamani raportti Jyväskylän Kortepohjan, Kilpisen ja Viitaniemen koulujen linux-päätejärjestelmän käytöstä. Käyttö aloitetiuin Kortepohjan alakoulussa 2006 Opinsys Oy:n toimittajamana ja laajenneettiin Kilpisen ja Viitabniemen yläkouluihin, molemmissa vain yksi luokalliinen.

Raportista löytyy kuvauksset käytöstä, ylläpidosta ja kustannuksista. Päädyin samantapaisiin lukuihin kuin on todettu esim. Lappeenrannan Lauritsalan koulussa ja Kauniaisten suomenkielisessä opetuksessa. Linux-päätejärjestelmä tulee 30-50% halvemmaksi kuin windows-järjestelmä ja ohjelmistotarjonta on usein monipuolisempi. Ja koneiden kierrätys ja käyttöiän huomattava piteneminen ei näinä kertakäytön kulta-aikoina ole myöskään huono asia!

Raporttia voi vapaasti käyttää ja levittää tätä tietoa haluamilleen tahoille. (Itse en ole millään asiaan liittyvillä palstoilla ihan ajanpuutteen vuoksi (työt ja muut velvollisuudet) ...

peran

  • Vieras
Vs: LTSP-koulukäytön kustannustietoja
« Vastaus #1 : 08.05.10 - klo:03.55 »
Mielenkiintoinen raportti. Täytyy sanoa.

Kuitenkin yksi yksityiskohta paistoi silmääni.
Lainaus raportista:
Lainaus
Näi-
den päätteiden kustannus muodostuu palvelimen kustannuksesta sekä noin parinkymme-
nen minuutin työajasta tietokoneen asentamisesta päätteeksi.

Noin parikymmentä minuuttia taitaa olla vähän yläkanttiin arvioitu. Lahden Wellamo-opistossa eräällä Opinsysin järjestelmän esittelyssä pykäsimme Pentium 4 Windows-luokan 20:stä koneesta 18 konetta Opinsysin testijärjestelmään n. puolessa tunnissa kolmestaan. 2 konetta jäi siis asentamatta, koska niihin olisi pitänyt kuulemma paneutua vähän pitempään. Opinsysistä oli paikalla itse Lintu. (Valitettavasti en muista varsinaisen ATK-gurun nimeä).

l. siis konetta kohden aika oli n. 5 henkilötyöminuuttia. Tosin teimme sitä hiki hatussa, koska minä tulin 10 minuuttia vaille kahdeksan ja tapahtuman piti alkaa viisitoista minuuttia yli kahdeksan. Siis myöhästyimme 5 minuuttia.  ;D

Työnjako oli luuloni mukaan seuraava: Mä olin se nyyppä, joka ei ollut ennen nähnytkään LTSP-järjestelmää, vaikka käytänkin aktiivisesti Linuxia, joten minä muutin tietokoneita boottaamaan LANista. ATK-guru laittoi loitsuja päätteillä, jotta ne hyväksyttäisiin LTSP-päätteiksi testikäyttäjänä. Lintu laittoi loitsuja serverillä, jotta se ottaisi vastaan päätteitä. Lintu oli tyytyväinen työnjakoon, kun hänen ei tarvinnut pomppia päätteiden väliä.

Tietenkin, jos päätteeksi laittamiseen lasketaan myös aika kiintolevyn kaapelien irrottamiseen ja sen poistamiseen, on varmasti 20 minuuttia jo hivenen optimistinenkin. Sillähän saavutetaan päätteiden pienempi sähkönkulutus.

Minäkin olen mielenkiinnolla seurannut lähinnä Asmon seikkailuja LTSP-ympäristössä, vaikken olekaan koskaan aiemmin nähnyt saati asentanut LTSP-järjestelmää. Pitäisi varmaan kokeilla.

Jos ei päätteet olekaan hyvä juttu, niin ne saa purettua yksinkertaisesti vain poistamalla buuttauksen, ja ottamalla serverin pois välistä. Kuten me palautimme järjestelmät kurssin jälkeen päivän päätteeksi.

Kurssin opetuksesta minulla oli lyhyt opettaminen OpenOfficesta.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: LTSP-koulukäytön kustannustietoja
« Vastaus #2 : 08.05.10 - klo:23.31 »
Itse bongasin ja luin tuon raportin jokin tovi sitten ja ihan hyvältä vaikutti. Itse olisin kaivannut muutamia lisätietoja siihen. Kuitenkin on hyvä, että noita raportteja viitsitään tehdä varsinkin aiheesta, josta niitä ei ole kovin paljoa saatavilla. Kiitokset!


RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: LTSP-koulukäytön kustannustietoja
« Vastaus #3 : 25.05.10 - klo:00.58 »
Noin parikymmentä minuuttia taitaa olla vähän yläkanttiin arvioitu.
<clip>
Tietenkin, jos päätteeksi laittamiseen lasketaan myös aika kiintolevyn kaapelien irrottamiseen ja sen poistamiseen, on varmasti 20 minuuttia jo hivenen optimistinenkin.

Siinä on kiintolevyn poistaminen ja pölyjen imurointi. ;-) Osin jopa koneiden kuljetus varastosta asemapaikalle. Ja tietysti käynnistysjärjestyksen vaihtaminen biosista, vaikka sitähän ei edes tarvi tehdä kun ei ole kiintolevyä.

Ja ilman muuta kuulisin mielelläni mitä raportissa saisi olla lisää. Enpä sitä ala enää täydentämään mutta antaapahan kuvan mistä ulkopuolinen kaipaisi lisätietoa. Eli en pahastu vaikka kritisoitaisiinkin. ;-)