Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7  (Luettu 2659 kertaa)

gabriel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« : 17.05.10 - klo:10.07 »
Vanhemmilla on koneessa Windows xp ja he ilmaisivat tyytymättömyytensä siihen. Halusivat asentaa windows 7:n. Sain heidät kuitenkin ylipuhuttua siihen että xp:n rinnalle Ubuntu ja pian he tulisivat huomaamaan että se on kaikkein paras.

Lähdin asentamaan Ubuntu 10.04:jää xp:n rinnalle ja pian sain huomata ettei se onnistukaan ainakaan Ubuntun asennus CD:ltä. Pelkkää Ubuntua he eivät suostuneet ottamaan, joten windows 7:n jouduttiin päätymään.

Osaako joku selittää miksi tässä uudessa 10.04:ssä ei ole rinnalle asentamis vaihtoehtoa kuten esimerkiksi 6.04:ssa aikanaan oli? Nyt jäi kaksi henkilöä käännyttämättä.

Taleman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #1 : 17.05.10 - klo:10.39 »
Eikös siinä sentään ole? Kohta 4-2. asennusohjeessa:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen
Tapio Lehtonen
Pori

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #2 : 17.05.10 - klo:15.27 »
Eikös siinä sentään ole? Kohta 4-2. asennusohjeessa:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

Ellen väärin muista, niin eipä tainnut mullekaa tarjota tuota rinnakkais asennusta. Tosin enpä sitä edes tarvitse, kun aina osioin itse. Niin siis.. osioimalla itse, saa myös asennettua rinnakkain.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #3 : 17.05.10 - klo:18.04 »
Eikös siinä sentään ole? Kohta 4-2. asennusohjeessa:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen

Ellen väärin muista, niin eipä tainnut mullekaa tarjota tuota rinnakkais asennusta. Tosin enpä sitä edes tarvitse, kun aina osioin itse. Niin siis.. osioimalla itse, saa myös asennettua rinnakkain.

Kun osioi itse, niin välttyy niiltä draagisen pieniltä linux-osioilta, jotka sitten täyttyvät jo pelkistä päivityksistä..  ;)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #4 : 17.05.10 - klo:20.10 »
Lainaus
Kun osioi itse, niin välttyy niiltä draagisen pieniltä linux-osioilta, jotka sitten täyttyvät jo pelkistä päivityksistä..  Wink
Komppaan, kun asennuksessa valitsee kohdan "osioi itse" niin saa varmimmin Ubuntun sovitettua haluamaansa kohtaan.

Vielä ainakaan Intrepidin (8.10) asennusohjelma ei osannut itse tehdä tolkullista asennusta xp:n rinnalle vaikka tyhjää tilaa oli reippaasti. Uudempien versioiden "älykkyyttä" en ole edes kokeeksi testannut vaan valinnut aina heti tuon "osioi itse".

gabriel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #5 : 23.05.10 - klo:16.37 »
"Asenna rinnakkain" kohtaa ei tullut missään vaiheessa vastaan ja kun valitsi "osioi itse" kohdan niin tuli ilmoitus että kaikki tiedot kovalevyltä menetetään.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #6 : 24.05.10 - klo:11.36 »
ja kun valitsi "osioi itse" kohdan niin tuli ilmoitus että kaikki tiedot kovalevyltä menetetään.
Niimpä
Lähtötilanne "osioi itse"-vaihtoehdossa taitaa tosiaan olla se että pistetään koko levy sileäksi. Ei nyt ollut asennuslevyä ulottuvilla että olisin tarkistanut.
Mutta ei sen väliä, sillä siitähän "osioi itse" kohdassa juuri on kyse että ne osiot muutetaan ihan itse sellaiseksi kuin halutaan.
Koska ahaa-elämys osioinnista taitaa vielä puuttua niin olisikohan tästä ketjusta jotain apua?

Veka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 sijasta windows 7
« Vastaus #7 : 24.05.10 - klo:21.14 »
Lainaus
Lähtötilanne "osioi itse"-vaihtoehdossa taitaa tosiaan olla se että pistetään koko levy sileäksi.

"Osioi itse"-vaihtoehdossa voi levyn muokkauksen valinnat tehdä, miten itse haluaa. oli lähtötilanne sitten, mikä hyvänsä.
 Jos lähtee asennuslevyn käynnistyksessä suoraan asentamaan, voi väärä resoluutio estää graafisen osiointisovelluksen näkymisen kokonaan näytöllä ja tarpeellisten valintojen tekeminen on mahdotonta. Kannattaa käynnistää live-ubuntu ja asennus aloittaa siltä, silloin on resoluutio sopiva ja kaikki valintamahdollisuudet näkyvät näytöllä.