Kirjoittaja Aihe: Näin poistat Ubuntun koneeltasi  (Luettu 41715 kertaa)

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #40 : 30.08.06 - klo:20.37 »
Recovery console omn kait se mikä tulee kun tökkää wintoosan (xp) asennuslevyn sisään ja laittaa sen korjausjutun.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

hyperchondriac

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
  • Whii.
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #41 : 31.08.06 - klo:13.32 »
En tiedä tuosta 2000 windowsista, että sisältääkö se tuon fixmbr tai vastaavan komennon, jolla voisit kirjoittaa uudelleen pääkäynnistysosion.

Minä korjasin mbr:n ekan kerran win98:n asennuslevyllä (muistaakseni), et luulis vastaavan komennon löytyvän 2K:stakin.

Itse olen tuota fixmbr:ää Xp:n asennusdiskiltä monesti käyttänyt ja aina se on Grubin korvannut windowsin omalla bootloaderilla.
Linux-osiot on mallikkaasti poistunut itsellä näin :
1. XP:n levy sisään, R ja Fixmbr
2. Bootti windowsiin
3. Valvontatyökalut > Tietokoneen Hallinta > Levynhallinta > Siitä poistanut tuntemattomat osiot.

En tiiä saisko ton helpommin (melkein varmasti saa), mut ite oon tohon menetelmään tottunu.

linker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #42 : 31.08.06 - klo:18.28 »
Entäs tällaisessa tapauksessa:
Asensin Ubuntun "automaatti-asetuksilla" koneeseen jossa oli ennen xp-pro. Osiointityökalu tyhjensi koko koneen, ja loi haluamansa partition (koko levy yhtä osiota +swappi)
Ihmettelin aikani tuota ubua, ja totesin etten tarvitse sitä.

Biossi boottaamaan rompulta, ja xp:n romppu asemaan. Lopun arvaattekin.
Sitten lukemaan tätä viestiketjua, ja kokeilemaan avausviestin mukaan. POistin kaikki osiot, keskeytin asennuksen neuvotun mukaan.
Buuttasin uudelleen win-rompulta, ja sain grub- herjan. Osioin uudelleen, fat32:ksi. Keskeytin jälleen, buuttasin rompulta (xp) -taas herja crubista, mutta eri errorinumerolla.

Nyt ottaa aivoon. Mutta onneksi on muitakin koneita huushollissa... maccia, peeceetä, wintoosalla ja nyt linuxillakin...  ubuntulla joka on todella varma! Ohittaa BIOSinkin!

PArtition magic, fdisk... mbrfix.... onhan noita, mutta milläs ajat.

Valitan valitustani, mutta aika pimee juttu tuo on... ubuntu.
o/s2 ja NT3 samassa koneessa joskus 1986-88 oli sekin kinkkinen....
« Viimeksi muokattu: 31.08.06 - klo:18.30 kirjoittanut linker »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #43 : 31.08.06 - klo:18.40 »
... ja totesin etten tarvitse sitä.
Miten niin et? Ubuntua tarvitsee aina ;D

Ohittaa BIOSinkin!
wtf? sanoppas tuo uudelleen!

, fdisk...
Löytyy vaikka dosista taikka sitten ubuntun liveromppu.

mbrfix...
se on fixmbr ja löytyy windows xp rompulta laita siitä korjaa asennus.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #44 : 31.08.06 - klo:21.24 »
Entäs tällaisessa tapauksessa:

FDISK /MBR DOS/W9x buuttikorpulta ajettuna tai fixbmr XP:n recovery consolesta ei tosiaan toimi?

Lainaus
Ohittaa BIOSinkin!

Millä tapaa? Etkö pysty buuttamaan rompulta/korpulta?

Lainaus
o/s2 ja NT3 samassa koneessa joskus 1986-88 oli sekin kinkkinen....

Jos ei nyt sentään...
Registered Linux user #186837

linker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #45 : 01.09.06 - klo:07.43 »
Osioin ubuntun asennuksen uudelleen, nyt fat32 systeemillä.
Buuttasin nyt vanhalla win98 asennusrompulla, ja avautui vihdoin valikko, jossa kysytään: käynnistetäänkö kovalevyltä vai "asenna cd:ltä".
Mutta näppis ei tiennyt mitään, eli starttasi väkisin vaihtoehdolla 1 -eli kovalevyltä ubuntuun. Näppis toimi kyllä vielä biossissa, mutta jumiutui tuon käynnistysvalikon ajaksi. Ubuntun käynnistymisen aikana numlock- valo syttyi, ja näppis ok.

Avasin ubuntussa rompun, ja klikkasin asenna- kuvaketta, jolloin avautui komentotulkki (jota en osaa (vielä) käyttää). Aikaisemmilla yrityksillä win-xp rompun asenna- kuvakkeen klikki tuotti vain herjan: ei voi ajaa tätä exe:ä.

Mitähän seuraavaksi tekisi. Taidan pitää vapaapäivän ja lähteä ajelemaan prätkällä, kauniina syksyä enteilevänä päivänä.
« Viimeksi muokattu: 01.09.06 - klo:08.07 kirjoittanut linker »

linker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #46 : 01.09.06 - klo:14.24 »
Huraa!!
Ubuntu lähti koneesta, kun buuttasin fat32 osioituun koneeseen win98 rompulla. Tosin täytyi kaivaa dini-adapteri usb-näppiksen liittimeen, kun buuttivalikko oli näppiksen tuntemattomissa. Se auttoi asiaan.
Biosin ja ubuntun välinen käyttöliittymän osa ei tuntenut  näppistä olenkaan. Se heräsi vasta ubuntun käynnistyttyä. Biossissa tuo kyllä toimi.

Varsin tietoturvallinen käyttis tuo UBUNTU... ei päästä koneelle ketään eikä mitään.. no pääsi sillä nettiin kun pani piuhan päähän. Mutta wLan on tätä päivää kyseisessä koneessani.

Tämän aiheen tiimoilta: Kiitos ja Hyvästi!

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #47 : 01.09.06 - klo:15.11 »
Biossi boottaamaan rompulta, ja xp:n romppu asemaan. Lopun arvaattekin.
Sitten lukemaan tätä viestiketjua, ja kokeilemaan avausviestin mukaan. POistin kaikki osiot, keskeytin asennuksen neuvotun mukaan.
Buuttasin uudelleen win-rompulta, ja sain grub- herjan. Osioin uudelleen, fat32:ksi. Keskeytin jälleen, buuttasin rompulta (xp) -taas herja crubista, mutta eri errorinumerolla.
Eli XP CD:ltä käynnistys ei jostain syystä toimi, kun kerran yrittää bootata GRUBIA
Lainaus
Nyt ottaa aivoon. Mutta onneksi on muitakin koneita huushollissa... maccia, peeceetä, wintoosalla ja nyt linuxillakin...  ubuntulla joka on todella varma! Ohittaa BIOSinkin!
No ei kyllä varmaan biosia ohita ...
Lainaus
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

JohannesH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #48 : 25.09.06 - klo:21.25 »
Mulla on ongelmana seuraava:
Ubuntu oli asennettuna samalle kovolle WinXP:n kanssa eri osiolle.
Nyt olen poistanut ubuntun osion ja "suurentanut" WinXP:n osiota suuremmaksi...
Muuta ongelmana on, windows(eikä mikään muukaan) ei käynnisty kun käynnistän koneeni uudestaan, sanoo vain että "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".
Nyt käytän tätä Ubuntun Live CD:tä.
Luulen että ongelmanani on:
http://kuvax.net/i/6681_Screenshot.png
Kuvaasa näkyvaän 179Gb:n kovon "Flags" ei ole mitään, ja ennen Ubuntun asennusta se oli "boot".
Joten luulen että ongelmanani on että minun pitäisi saada tuo osa flägitettyä "boot"iksi. Onko tämä mahdollista "pääte" ohjelman avulla?

Tässä vielä kuva siitä, miten se oli ennen http://kuvax.net/i/6078_3386_Screenshot_1.png
« Viimeksi muokattu: 25.09.06 - klo:21.34 kirjoittanut JohannesH »

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #49 : 25.09.06 - klo:22.07 »
Koitas asentaa Super Grub Diskillä
mbr uudelleen. Lisätietoa tässä linkissä

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4832.msg39538#msg39538
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

JohannesH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #50 : 25.09.06 - klo:22.29 »
Koitas asentaa Super Grub Diskillä
mbr uudelleen. Lisätietoa tässä linkissä

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4832.msg39538#msg39538

Onko tällä sama vaikutus kuin boottaisin XP:n recovery levykkeellä, valitsisin korjausasennuksen ja sinne komennon "fixmbr"? Sillä sitä olen jo yrittänyt. Vai onko tämä tehokkaampi/toimivampi/erilainen?

Ja jos nyt sitten käytän tuota, niin valitsenko ensiksi "Restore GRUB in hard disk" ja sitten quit?
« Viimeksi muokattu: 25.09.06 - klo:22.35 kirjoittanut JohannesH »

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #51 : 25.09.06 - klo:22.43 »
Onko tällä sama vaikutus kuin boottaisin XP:n recovery levykkeellä, valitsisin korjausasennuksen ja sinne komennon "fixmbr"? Sillä sitä olen jo yrittänyt. Vai onko tämä tehokkaampi/toimivampi/erilainen?

Ja jos nyt sitten käytän tuota, niin valitsenko ensiksi "Restore GRUB in hard disk" ja sitten quit?

Tehossa tuskin on eroa. Tuolla oli ubuntuun helppo luoda uusi grub, Windowsissa en ole testannut. Ohjelma on boottaava CD, joka osaa luoda pääkäynnistysosion (grub, mbr) uudelleen. Kun ohjelmalla boottaa koneen, se kysyy monta kysymystä ja tekee niiden perusteella halutut toimenpiteet.

Jos tuo fixmbr ei toiminut, saattaa olla, että tämäkään ei toimi.
Kiintolevyllä oleva windows asennus on saattanut vioittua.

Mitenkäs mahdoit suurentaa tuota windows osiota? Linuxinhan osiointityökalut eivät tue windowsissa oletuksena olevaa NTFS tiedostojärjestelmää. että toivottavasti suurensit osiota jollakin windows ohjelmalla.
« Viimeksi muokattu: 25.09.06 - klo:22.48 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

JohannesH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #52 : 25.09.06 - klo:23.18 »
Lainaus
Mitenkäs mahdoit suurentaa tuota windows osiota? Linuxinhan osiointityökalut eivät tue windowsissa oletuksena olevaa NTFS tiedostojärjestelmää. että toivottavasti suurensit osiota jollakin windows ohjelmalla.

Ihan vaan tällä Ubuntun LiveCD:n Gnomen levyosioiden muokkain avulla (GParted). Valitsin sen osion kohdalta missä windows on, että "Resize/Move" ja suurensin("vedin") sitä niin paljon kuin mahdollista (eli se meni sen "Unallocated" osion päälle). Sitten vaan Apply.

Ja nyt jos käytän tuota boottaus juttua niin, minulla on vain Windows enään (sillä yhdellä ainoalla osiolla mikä ei suostu boottaamaan alussa), niin pitäisikö minun valita Grub vai mbr, vai onko ihan sama?

Ja tässä vielä screenshottia GParted:in tilanteesta minulla, jos se selkenyttäisi jotain.
http://kuvax.net/i/4253_Screenshot_1.png

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #53 : 26.09.06 - klo:08.35 »
Ihan vaan tällä Ubuntun LiveCD:n Gnomen levyosioiden muokkain avulla (GParted). Valitsin sen osion kohdalta missä windows on, että "Resize/Move" ja suurensin("vedin") sitä niin paljon kuin mahdollista (eli se meni sen "Unallocated" osion päälle). Sitten vaan Apply.
Tässä tapauksessa veikkaukseni on, että windows osiolle ei ole mitään tehtävissä. Voithan kyllä testata sitä super grup diskiä. Homman olisi saanut onnistumaan, jos olisi tehnyt näin:
1. Poistanut Linux osion
2. Asentanut MBR uudelleen
3. Avannut Windowsin ja käyttänyt joko Windowsin omaa osiointityökalua ja tehnyt uuden Windows osion, tai venyttänyt osioita esim. maksullisella partition Magic ohjelmalla.
Lainaus
Ja nyt jos käytän tuota boottaus juttua niin, minulla on vain Windows enään (sillä yhdellä ainoalla osiolla mikä ei suostu boottaamaan alussa), niin pitäisikö minun valita Grub vai mbr, vai onko ihan sama?
Grub on linuxin käynnistyslataaja ja mbr on windowsin käynnistyslataaja, eli jos mahdollista, käytä mbr:ää. En tiedä tajuaako Grub windowsia, jos Koneessa ei ole Linuxia asennettuna. Veikkaisin, että ei tajua.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

JohannesH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #54 : 26.09.06 - klo:15.15 »
Auttaisiko jo yrittäisin asentaa tämän Ubuntun uudestaan?

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #55 : 26.09.06 - klo:17.50 »
Tarkoitatko, että saatko Windowsin toimimaan asentamalla Ubuntun uudestaan? Et saa.

Koneessasi oleva windows oli siis kiintolevykuvalla, jonka olet ilmeisesti poistanut??? Soita koneen valmistajalle ja kerro tapahtuneesta. He saattavat lähettää sinulle kyseisen koneen levykuvan CD levyllä.

Jos tarkoitit, että saako koneen toimimaan asentamalla Ubuntun uudelleen? Tottakai! Ubuntulla kaikki toimii niin kuin unelma.

Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

JohannesH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #56 : 26.09.06 - klo:18.43 »
Koskaan en ole mitään kiintolevykuvia poistanut enkä windows osia, ainoa mitä olen poistanut on se ubuntun osio levyllä.
Koska jos nyt asennan ubuntun, siinä asentuu myös Grub, ja sitten bootissa voin valita kumman käynnistän.
...windowsin osioon en ole koskenut missään mielessä paitsi pidennyksessä, jonka ei pitäisi "rikoittaa" sitä.

Tässä vielä kuva, tuo käytetty tila tuossa kovalevyllä on windows, ainoana ongelmana on se että se ei boottaa siihen
http://kuvax.net/i/7697_Screenshot_2.png
Mutta en minä tuota osiota ole koskaan poistanut, pidentänyt vain.
Ja nyt luulen että jos asennan ubuntun uudestaan, niin se asentaa Grubin jolla pystyy boottimaan Windowsiin(sen osioon)
« Viimeksi muokattu: 26.09.06 - klo:18.52 kirjoittanut JohannesH »

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #57 : 26.09.06 - klo:18.51 »
Koskaan en ole mitään kiintolevykuvia poistanut enkä windows osia, ainoa mitä olen poistanut on se ubuntun osio levyllä.
Koska jos nyt asennan ubuntun, siinä asentuu myös Grub, ja sitten bootissa voin valita kumman käynnistän.
...windowsin osioon en ole koskenut missään mielessä paitsi pidennyksessä, jonka ei pitäisi "rikoittaa" sitä.
No testaa sitä... Siinä sen sitten näkee onko windows osio rikki.

Ja todellakin osio voi mennä rikki, kun sitä suurentaa... Varsinkin jos olet suurentanut NTFS osiota linuxin työkalulla, joka ei tue NTFS tiedostojärjestelmää!!! NTFS on Microsoftin omistama suljettu tiedostojärjestelmä ja linuxin tiedostonhallintaohjelmilla NTFS osioihin vain lukemisen tuki. NTFS järjestelmän kirjoitustuki on äärimmäisen epäväkaa ja jopa tiedoston tallentamisen yrittäminen saattaa pilata koko NTFS osion. Ilmeisesti tällä Gpartedilla ei ole sen parempaa tukea NTFS tiedostojärjestelmän kirjoittamiseen, kuin Nautiluksellakaan.
Tämä olettaen, että koneessasi ei ole fat32 tiedostojärjestelmä joka on linux ja windows yhteensopiva, mutta vanhanaikainen tiedostojärjetelmä...
« Viimeksi muokattu: 26.09.06 - klo:19.08 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

JohannesH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #58 : 26.09.06 - klo:19.27 »
Enmä tiä mut tä Toimii nyt  :D. Ja olen nyt sen verran iloinen ettet viitti ainakaan enään vähään aikaan koskea siihen Ubuntun osioon.

Tässä se mitä tein:
Poistin Ubuntulle määrätyn osion ja "annoin" sen windowsille. Asensin Ubuntun uudestaan (toiselle osiolle), siinä samassa asentui Grub. ja seuraavassa käynnistyksessä pystyin valitsemaan mitä käyttistä haluan käyttää  ;)

...toimii.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #59 : 26.09.06 - klo:19.41 »
Enmä tiä mut tä Toimii nyt  :D. Ja olen nyt sen verran iloinen ettet viitti ainakaan enään vähään aikaan koskea siihen Ubuntun osioon.

Tässä se mitä tein:
Poistin Ubuntulle määrätyn osion ja "annoin" sen windowsille. Asensin Ubuntun uudestaan (toiselle osiolle), siinä samassa asentui Grub. ja seuraavassa käynnistyksessä pystyin valitsemaan mitä käyttistä haluan käyttää  ;)

...toimii.
No hyvä!
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!