Kirjoittaja Aihe: Näin poistat Ubuntun koneeltasi  (Luettu 41692 kertaa)

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« : 30.05.06 - klo:10.20 »
OPAS TEHTY UBUNTU 5.10 BREEZY BADGERIA VARTEN

Yritin poistaa asennusta poistamalla Ubuntu osion windowsin asennuksen yhteydessä, mutta Windows XP levy ilmoitti osiota poistettaessa "Ei ole windows osio. Ei voi poistaa". Sain poistettua osion seuraavasti.

1. käynnistä kone Ubuntun asennus CD:ltä
2. Valitse perusasennus painamalla "Enter"
3. Asennusvelho kyselee muutamia asioita. Myötäile, kunnes pääset levyosiointi vaiheeseen.
4. Poista kaikki (haluamasi) levyosiot.
5. Tallenna osiontityökalun tekemät muutokset kovalevylle. (Osiontityökalu ei tee levylle mitään muutoksia, ennen tallentamista)
6. Lopeta Ubuntu asennus painamalla Esc niin monesti, että pääset asennuksen valikkoon. Valikon alimpana vaihtoehtona on "lopeta asennus"

Nyt Linux osiot on poistettu ja uuden käyttöjärjestelmän asennuksen voi aloittaa puhtaalta pöydältä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.07 - klo:16.47 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #1 : 30.05.06 - klo:12.30 »
Live-cd:lläkin tuo onnistuu.

Eikös siinä ole se osioidenmuokkaushojelma. (Gparted vai oliko joku muu?)


Muokkaampa nämä kaksi viestiä samaksi. ;)
« Viimeksi muokattu: 30.05.07 - klo:20.16 kirjoittanut Elias Julkunen »
alias vililikku

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #2 : 30.05.06 - klo:12.39 »
Jokuhan vois tehdä liveCD:n avulla poistamisesta HOWTO ohjeen tähän keskusteluun  ;D
« Viimeksi muokattu: 30.05.06 - klo:17.09 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #3 : 30.05.06 - klo:18.22 »
Jep, millä tahansa Linux LiveCD:llä, josta löytyy jokin partition ohjelma onnistuu linuxin poisto. Varmasti onnistuu Windowsistakin käsin suoraan ainakin jollain kolmannen osa puolen Partitionin muokkaus softalla (vaikka Partition Magic), ellei windowsin oma todellakaan osaa edes poistaa linux-osioita.

Walley

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #4 : 01.06.06 - klo:21.26 »
Ainakin itse poistin rikkinäisen ubuntun koneelta windowsin fdisk ohjelmalla. Jostain syystä ubuntun oma levyosiointi ohjelma kaatui aina, kun se yritti osioida uudestaan kovalevyä. Mutta fdisk poisti osiot mukisematta.

Crube

  • Vieras
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #5 : 03.06.06 - klo:14.37 »
Windows XP:n alla voi käyttää myös system32 kansiosta löytyvää diskmgmt.msc osion tyhjentämiseen ja poistamiseen. Ainakin helppo tapa sellaisille ihmisille, jotka tahtovat graafisen käyttölittymän

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #6 : 05.06.06 - klo:19.44 »
Windows XP:n alla voi käyttää myös system32 kansiosta löytyvää diskmgmt.msc osion tyhjentämiseen ja poistamiseen. Ainakin helppo tapa sellaisille ihmisille, jotka tahtovat graafisen käyttölittymän
suorita/run -> diskmgmt.msc

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #7 : 07.06.06 - klo:01.39 »
Itse olen Linuxit poistellut DOS/w9x buuttikorpulla tai rompulla (niitähän voi hakea esim. täältä).
Sitten komentaa FDISK /MBR pari kertaa ja sitten poistaa fdiskillä osiot mäkeen, jonka jälkeen voi tunkea MikkiSoftan laatukäyttistä koneeseen.
Registered Linux user #186837

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #8 : 08.06.06 - klo:11.10 »
EI kai tuossa linuxin asemien poistelussa mitään ihmeellistä pitäis olla  :-\ Itse ainakin joskus suseen turhautuneena annoin windowsin asennuksen mennä vain päälle, ja hyvin onnistui formatointi. Toisen kerran, tällä kertaa mandrakeen, turhautuneena poistin osion windowsin omalla työkalulla.

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #9 : 08.06.06 - klo:12.25 »
EI kai tuossa linuxin asemien poistelussa mitään ihmeellistä pitäis olla  :-\

No ihan pelkästään jo aloituspostauksesta päätellen se ei ole kaikille täysin kivuton toimenpide. Taitaa olla kiinni hieman LILOn/Grubin sijainnista ja levyosioinnista.
Registered Linux user #186837

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #10 : 09.06.06 - klo:09.30 »
Mä olen ainakin tehnyt sen Partition Magic ohjelmalla. Minulla oli Suse koneella, ja yritin tuota Windowsin asennusta käyttää poistoon. Ei onnistunut, ei edes käynnistynyt mokoma asennus. Joku salajuoni Windowsia vastaan arvatenkin.
Sitte laitoin kovon kiinni toiseen koneeseen (jossa Windows ja Partition Magic) ja sillä se lähti.

Toisen kerran minulla oli Windows ja Suse koneella. Suse oli tehnyt omat merkintänsä ekan kovalevyn MBR-osioon, ja kun poistin Sussun osiot, ei enää buutannutkaan mihinkään.
Ratkaisu: Win XP levy sisään, paina R korjataksesi ja kirjoita fixmbr, se korjaa MBR:n. Se on kyllä vissiin aika epävarma, koska siinä niin varoitetaan, että se saattaa tuhota osiotaulukot.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #11 : 09.06.06 - klo:09.35 »
Ainoa vain että Partition Magic on maksullinen.
alias vililikku

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #12 : 09.06.06 - klo:09.45 »
EI kai tuossa linuxin asemien poistelussa mitään ihmeellistä pitäis olla  :-\ Itse ainakin joskus suseen turhautuneena annoin windowsin asennuksen mennä vain päälle, ja hyvin onnistui formatointi. Toisen kerran, tällä kertaa mandrakeen, turhautuneena poistin osion windowsin omalla työkalulla.

Voisin veikata, että linuxia ei oltu asennettu ext3 tiedostojärjestelmälle, kun windows sen kerran osasi poistaa.

Windows osiointityökalut eivät tue ext3/ext2/ReiserFS osioita. Jos ubuntun vetäsee osiolle minun tyylilläni "sokkona", tiedostomuodoksi tulee ext3, jolloin windowsin osiointiohjelmat eivät sitä tunnista.

Partition magicin pitäisi osata käsitellä linux osioita, mutta minä en saanut partitionilla jostain syystä poistettua linux osiotani. Ehkä vika oli käyttäjässä.. Windows osioita muokkasin kyllä ihan sujuvasti ilman mitään ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 09.06.06 - klo:10.15 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #13 : 09.06.06 - klo:10.18 »
Ainoa vain että Partition Magic on maksullinen.

Mutta saahan siitä 30-päivän kokeiluversion. :)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #14 : 09.06.06 - klo:11.19 »
EI kai tuossa linuxin asemien poistelussa mitään ihmeellistä pitäis olla  :-\ Itse ainakin joskus suseen turhautuneena annoin windowsin asennuksen mennä vain päälle, ja hyvin onnistui formatointi. Toisen kerran, tällä kertaa mandrakeen, turhautuneena poistin osion windowsin omalla työkalulla.

Voisin veikata, että linuxia ei oltu asennettu ext3 tiedostojärjestelmälle, kun windows sen kerran osasi poistaa.

Windows osiointityökalut eivät tue ext3/ext2/ReiserFS osioita. Jos ubuntun vetäsee osiolle minun tyylilläni "sokkona", tiedostomuodoksi tulee ext3, jolloin windowsin osiointiohjelmat eivät sitä tunnista.

Partition magicin pitäisi osata käsitellä linux osioita, mutta minä en saanut partitionilla jostain syystä poistettua linux osiotani. Ehkä vika oli käyttäjässä.. Windows osioita muokkasin kyllä ihan sujuvasti ilman mitään ongelmia.
Muistaakseni Windowsin osiointityökalut tunnistavat kyllä muut osiot "Tunnistamattomina osioina".

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #15 : 09.06.06 - klo:13.22 »
Muistaakseni Windowsin osiointityökalut tunnistavat kyllä muut osiot "Tunnistamattomina osioina".
no voikos tällaisen tunnistamattoman osion poistaa winukan osiointiohjelmalla?  Minulle tuli virheilmoitus "ei ole windows osio, ei voi poistaa"

Onko joku onnistunut poistamaan ext3 osion windows osiontityökalulla?
« Viimeksi muokattu: 09.06.06 - klo:13.25 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Selmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #16 : 10.06.06 - klo:16.46 »
Kuinka käynnistän koneen ubuntu cd:ltä jos kovolla on pelkkä ubuntu?

Kokeilin vaihtaa boot devicen dvd aseman ekaksi mutta ei auttanut.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #17 : 10.06.06 - klo:16.49 »
Kuinka käynnistän koneen ubuntu cd:ltä jos kovolla on pelkkä ubuntu?

Kokeilin vaihtaa boot devicen dvd aseman ekaksi mutta ei auttanut.
No ihan samanlailla kun Ubuntuta asentaessakin. Ei siihen vaikuta yhtään kovalevyjen sisältö.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #18 : 10.06.06 - klo:16.52 »
Kuinka käynnistän koneen ubuntu cd:ltä jos kovolla on pelkkä ubuntu?

Kokeilin vaihtaa boot devicen dvd aseman ekaksi mutta ei auttanut.

Sillähän ei ole mitään merkitystä että mikä käyttöjärjestelmä sinulla on kovalevyllä - tai onko sinulla kovalevyä, jos ubuntu cd:ltä yrität käynnistää.

Mutta käytännössä homma menee seuraavasti:
a)emolevyn/BIOSin pitää tukea cdltä käynnistämistä
b)sinulla pitää olla toimiva/ehjä boottaava Ubuntu - cd
c)cd-asema pitää olla kytketty oikein
d)BIOSissa pitää laittaa asetukset kohdalleen tai vaihtoehtoisesti käynnistyksessä painaa jotain nappulaa joka pompsauttaa esiin valikon josta valita miltä laitteelta (cd, kovalevy etc..) käynnistää.

MIten muuten olet kovalevyllesi Ubuntun saanut - sitähän ei pysty asentamaan juurikaan kuin cd:n avulla - ja toisaalta onko sinulla jotain erityistarvetta tuolle ubuntu-bootille (vai yritätkö poistaa levyllä olevaa ubuntua ubuntun cd:ltä) - kenties asentaaksesi windows..?

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Selmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Näin poistat Ubuntun koneeltasi
« Vastaus #19 : 10.06.06 - klo:18.29 »
Yritän poistaa ubuntua koneelta tämän ketjun ohjeen mukaan, mutta asennus ei käynnisty vaikka dvd on asemassa.
Kokeilin myös niin, että laitan ensisijaiseksi buuttiasemaksi dvd aseman, johon laitan windows asennuslevyn, mutta sanoo seuravaa: "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Ja kun levy sisällä, painan jotain nappia sanoo vain tuota samaa.