Kirjoittaja Aihe: Latausongelmaa  (Luettu 2594 kertaa)

Jarttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Latausongelmaa
« : 14.05.10 - klo:17.46 »
Oikein paljon terve kaikille tätä lukeville.

Syynä tälle forumille kirjautumiselleni ja keskustelun avaukselle on,
että halusin vaatimattoman koneen autotallikäyttöön.
Musiikin kuunteluun, kuvien katseluun ja sensellaiseen käyttöön.

Noh, paikallisesta kierrätysmyymälästä tarttui matkaan jonkun vuoden nähnyt
HP Pavilion ilman käyttöjärjestelmää.

Olin jo etukäteen päättänyt kokeilla tätä Ubuntua "uuteen", hienoon tallikoneeseen.
No eikun netistä käyttistä lataamaan ja sitten levylle polttamaan.
Poltin ensimmäisen levyn ymmärtääkseni wmp:llä ja sillä asennus ei edes käynnistynyt.
Guuglettelin pulmaa kotikoneella ja avuksi löytyi tuo ISO Recorder jonka polttamalla levyllä
asennus käynnistyy ja ensimmäinen kuva ilmestyy HP:n ruudulle, mutta sitten
homma pysähtyy ja ruudulle tulee ilmoitus:

BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1..13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands.
(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system

Mä tosiaan ymmärrän tietokoneista yhtä paljon kuin mursu parranajovälineistä ja varmaan multa jäi tähän laittamatta jotain ongelman ratkaisua helpottavia tietoja, mutta lisään niitä mielelläni kunhan tiedän jos jotain tarvitaan.

Kuinka pääsen asennuksessa eteenpäin?

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #1 : 14.05.10 - klo:17.55 »
homma pysähtyy ja ruudulle tulee ilmoitus:

BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1..13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands.
(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system

Levyn poltto on epäonnistunut. Luulen, että imgburn on parempi polttosofta winukkaan ..

http://www.imgburn.com/

http://www.imgburn.com/index.php?act=download

Toisaalta vika voi olla myös CD/DVD-asemassa ..  ::)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #2 : 14.05.10 - klo:17.57 »
Asennuslevyltä löytyy myös vaihtoehto ”Tarkista levyn toimivuus” tms. Kokeile sitä. Jos levy on viallinen, voit tilata täältä varmasti toimivan tai koittaa polttaa uusiksi. Minäkin onnistuin levyn polttamisessa vasta kolmannella yrityksellä, koska en viitsinyt lukea ohjeita...

Jarttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #3 : 14.05.10 - klo:18.59 »
Kolmas levy poltettu tuolla Imgburnilla ja ensimmäinen latausyritys HP:llä
päättyi jumitukseen siihen ensimmäiseen kuvaan jossa keskellä ruutua lukee ubuntu.

Seuraavat latausyritykset päätyivät samaan ilmoitukseen kuin tuossa avausviestissäni.

Näyttäisi että levyt kaksi ja kolme kotikoneessani (jossa xp) toimivat ja jopa kysyvät että
haluatko tutustua vai asentaa ja ainakin kakkoslevyn esittelyosio vaikutti jopa toimivalta.
Tähän ei "uudella" HP:llä ole vielä päässyt.

Hmm, mahtaako "uusi" ja hieno tietokoneeni olla viallinen?

Lisään vielä, että musiikin tallentamisessa noille Verbatim levyille on kyllä esiintynyt ongelmia.
Pitäisiköhän vielä käydä levykaupassa..?
Mutta toisaalta kotikoneessa ei noissa kahdessa jälkimmäisessä levyssä vaikuttanut olevan vikaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 14.05.10 - klo:19.15 kirjoittanut Jarttu »

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #4 : 17.05.10 - klo:01.37 »
Aikoinaan minulla oli käytössä uudelleen poltettava levy(re-writable dvd) vai mikä sen oikea nimi nyt olikaan. Ekalla kerralla ei onnistunut, joten ei muuta kuin levy sileäksi ja uudelleen poltto. Ohjelmana oli cdburner xp. Levyt sulla näyttää kuitenkin onnistuneen kun Xp:llä lähtee toimimaan.

Vaihtoehtoja kyllä löytyy, jos levyltä ei onnistu. Unetboot nimisellä ohjelmalla, jonka voit ladata windowsille on mahdollista asentaa usb-tikulta Ubuntu tai muutama muu Linux distro. Voit myös käyttää unetbootilla lataamaasi usb-tikkua Live-usb:nä. En ole juurikaan unetboottia käytellyt, mutta sellainen mielikuva minulla siitä on, että parilla hiiren klikkauksella ubuntu on usb-tikulla ja valmis käytettäväksi.

Jarttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #5 : 17.05.10 - klo:20.06 »
Joo, paremmin tuntuis ainakin noi kaksi viimeistä poltosta pelaavan tässä kotikoneessa.
Ja tuon uuden koneen levyaseman kunto luonnollisesti on vielä mysteeri.

Mun tarvitsee hieman perehtyä tuohon tikkuhommaan ennenkuin osaan yrittää.
Täällähän kyllä näyttäisi jotain keskustelua asiasta jo olevankin.
Saattaa kyllä mennä hieman vaikeaksi, jos tuon "uuden" koneen asetuksia (tai jotain)
joutuu sitä tikkuhommaa varten muuttelemaan.

Pitänee vaan kokeilla.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #6 : 17.05.10 - klo:21.19 »
...
Saattaa kyllä mennä hieman vaikeaksi, jos tuon "uuden" koneen asetuksia (tai jotain)
joutuu sitä tikkuhommaa varten muuttelemaan.
...

Ei siinä mitään sen kummempia koneen asetuksia tarvitse muutella - pitää vain löytää tapa jolla saa sen käynnistymään tikulta. Tämä tapa riippuu Bioksesta. Silloin kun tikkua ei ole kiinni, niin kone toimii kuten ennenkin (tai jos ei näpytä jotain näppäintä jolla saa käynnistysvalikon).

Tikun tekoa on hyvin selostetettu uuden Ubuntun 10.04:n Netbook latausten alla (ainakin kansainvälisillä sivuilla). Niiden ohjeiden avulla tikun voi tehdä joko Windowsilla tai Ubuntulla. Tikulla pitää olla valmiiksi jokin tiedostojärjestelmä. Uutena niissä on monesti FAT32 (eli VFAT) - se käy. Myös Windowsin Format komento osaa alustaa tikun. Jos yksi tikku ei toimi, niin kokeile toista, jos mahdollista.

Ei se sen kummempaa ole.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #7 : 17.05.10 - klo:22.53 »
jos omistat muistitikun asenna ubuntu sen avulla, lataa unetbootin johonki toiseen koneeseen loppu onkin sitten liian helppoa. biosista säädät koneen buuttaamaan usb:lta jos ei suoraan tunnista

http://unetbootin.sourceforge.net/
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jarttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #8 : 17.05.10 - klo:23.39 »
Juu, kyllä mulla pari tikkua on jossain keljeksimassa.
Mutta tuo bios on semmonen asia josta en juurikaan ymmärrä.
Eikä mulla ole mitään käsitystä miten biosista säädetään kone buuttaamaan usb:ltä.

Tähän jos joku onnistuisi vääntämään selityksen rautalangasta, niin olen ehkä valmis yrittämään
lataamista tikulta.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #9 : 18.05.10 - klo:00.21 »
Hieman vaikeata tekemättä itse, mutta ... perusperiaatteet ovat aina samat, mutta itse menujen tekstit ja paikat ovat aina hivenen erit. Täällä näkyy kuitenkin Pavillion koneesta olevan ohjeita, toivottavasti osuvat kohdalleen:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=fi&dlc=fi&cc=fi&product=4126598&lang=fi&docname=c00364979

F1 -näppäintä painamalla pääsee Biokseen (painamalla silloin kun kone käynnistyy) - voi olla myös F2 -näppäin. Sieltä vaihdat kohdasta "Boot Order", niin että USB-on ylinnä. Kannattaa pitää tikku kiinni silloin kun sinne menee, jolloin tikun tunnistetiedotkin ehkä näkyvät, helpompaa erottaa.

Älä muuta Bioksessa mitään muuta. Jos olet epävarma, muuttuiko jotakin muuta, niin sammuta kone suoraan, jolloin mitään ei talletu, ja yritä uudelleen.

Itse Boot-order muutos lienee melko selvää kun kokeilet kyseisessä menussa. Lue e.m. ohjeesta tai lue ruudussa olevista ohjeista (tarvitaan ehkä Enterin painamista tai nuolinäppäimiä tai PgDn / Up-näppäimiä tms). Aina voit kokeilla kunhan et talleta mitään sopimatonta.

Lopuksi talleta painamalla F10 näppäintä.

Sinänsä muutoksissa ei ole mitään ongelmia, kunhan ei vahingossa talleta mitään muuta.

Kun käynnistät konetta uudelleen, niin seuraa toimintaa ja katso kysyykö vielä jotakin varmennusta sille, että haluat bootata jostakin muualta kuin kovalevyltä.

Jos ei toimi, niin voi olla että tikkusi ei toimi boottitarkoituksessa. Tällöin kone boottaa normaalisti ja tikulta käynnistys vain unohtuu.
« Viimeksi muokattu: 19.05.10 - klo:20.07 kirjoittanut Ganymedes »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Latausongelmaa
« Vastaus #10 : 19.05.10 - klo:17.43 »
Oli tuommonen samanlainen asennusongelma (ja on edelleenkin) HP-Pavillion läppärillä. Se johtui siitä, että keskusmuistia ei ollut tarpeeksi. Saisi olla 512 Mt tai mieluummin 1 Gt tai niin paljon kun mahtuu. Tämä kone vaan olisi tahtonut ddr1 tyyppistä muistikampaa, enkä sellaista mistään löytänyt, liian vanha.

Asennus siis eteni alkukuvaan asti ja jäi siihen ja jotain virheilmoituksia tuli, en muista mitä.

Käänsin koneen selälleen ja irrotin akun ja avasin muistien luukun. Siellä on vain yksi kampa ja toinen paikka tyhjänä. Kun oli xp koneessa niin näki, että muistia on se minimi 256 Mt, mutta jos ei ole mitään käyttöjärjestelmää, niin täytyy yrittää tiirata josko siinä muistipiirin päällä olisi jotain numeroita. Ja ddr2 kampa ei sitten käy jos se paikka on ddr1 mallia, siinä on sellainen lovi millin eri paikassa. Ddr2 kampoja saa kyllä kaupasta parilla kympillä, mutta ddr1:n joutuu etsimään kirpparilta. Itse kamman asennus ei ole temppu eikä mikään, kunhan on varovainen eikä vääntele niitä lukitusjousia rikki.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo