Paljonko on riittävästi? Itsellni on 500 Mhz prossu ja muistia 313 Mb. Paljonko pitäisi olla ettei kovalevy jatkuvasti swappaisi?
Minulla on Ubuntu-myllyssä (700 Mhz Duron, Dapper ja Openbox) muistia 448 megaa ja ei swappaa. Pari kertaa olen nähnyt että on swappia ~8-20 megaa, mutta 0 se on normaalisti aina.
Riippuu tietenkin siitä mitä tekee, mutta en minä tekemisiäni mitenkään säännöstele.
Nytkin on Anjuta, 3 terminaalia joissa parit tabit kussakin, xcalc, Epiphany, Opera, Gimp ja muutamia kuvia siinä, Apache2 + muut sälät -käynnissä (71 prosessia yhteensä) ja vapaata muistia on tarjolla yltäkylläisesti vielä ja swap on tasaisesti 0. Openbox tietysti on hiukan kevyempi, mutta ei se swappaa Gnomellakaan.
Ps, yksi asia josta harvemmin puhellaan: jos näytönohjain on mopedimallia, eli käyttää samaa keskusmuistia...
Niitäkin ohjaimia valitettavasti on olemassa, etenkin salkkumikroissa, mutta on päytäkoneitakin sellaisella.
Silloin sitä muistia pitää olla PALJON!
Eli vähän (paljon) vanhempikin, omalla muistilla varustettu ohjain on 13 kertaa parempi kuin sellainen uusi, jossa muisti otetaan keskusmuistista, ellei sitä keskusmuistia sitten ole läjäpäin tarjolla.