Kirjoittaja Aihe: Päivityksiä ja uusi grub [Ratkaistu]  (Luettu 1776 kertaa)

Leonardo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Päivityksiä ja uusi grub [Ratkaistu]
« : 07.05.10 - klo:11.40 »
Ubuntuun on tullut päivityksiä ja uusi version grubista mm. Kun asennan päivitykset ja sitten kone pysähtyy kohtaan, jossa tiedustellaan "haluatko säilyttää nykyisen grubin" ja montaa muuta vaihtoehtoa niin mikä noista yleensä kannattaa ja pitäisi valita niin, että päivitys toimisi niin kuin on ajateltu ja kun mulla on Windows ja Ubuntu samalla levyllä niin tuo käynnitysvalikko ei sotkeentuisi niin kuin kävi uuden version päälle asennuksessa?
« Viimeksi muokattu: 08.05.10 - klo:15.19 kirjoittanut Leonardo »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Päivityksiä ja uusi grub
« Vastaus #1 : 07.05.10 - klo:15.06 »
Itse olen valinnut sen ensimmäisen kohdan: asenna paketinhaltijan versio tjsp. Samalla GRUB päivittyy automaattisesti. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Leonardo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Päivityksiä ja uusi grub
« Vastaus #2 : 07.05.10 - klo:15.27 »
Lainaus
asenna paketinhaltijan versio.

Juuri tuon valinnan tein päivittäessäni 9.10:stä tuohon 10.04:ään ja sen jälkeen ei Windows enään toiminutkaan vaan mbr meni sekaisin ja levy meni kokonaan uuden asennuksen hommiksi ja kun tuota tavaraa on kertynyt niin onneksi olin ottanut varmuuskopion ulkoiselle levylle, että kaikki hävinnyt, vaan tiedostot olivat tallella, mutta aika iso työmaa siitä silti tuli ja siksi tiedustelinkin mikä olisi paras ja oikea vaihtoehto tuossa.

Poistin vanhan kernelin ja jouduin tietysti sitä kautta myös päivittämään tuon grubinkin

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Päivityksiä ja uusi grub
« Vastaus #3 : 07.05.10 - klo:19.49 »
Lainaus
päivittäessäni 9.10:stä tuohon 10.04:ään
Tuo homma ei ole koskaan onnistunut minulta ongelmitta, siis versiopäivitys. Opin omien virheiden kautta, että puhdas asennus on minulle paras ratkaisu. Olen kyllä kuullut onnistuneistakin päivityksistä. Onneksi olit kaukaa viisas ja otit niitä varmuuskopioita datastasi. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Leonardo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Päivityksiä ja uusi grub
« Vastaus #4 : 07.05.10 - klo:23.21 »
Lainaus
Tuo homma ei ole koskaan onnistunut. Onneksi olit kaukaa viisas ja otit niitä varmuuskopioita datastasi.

Olen käyttänyt tuota Ubuntua jo muistaaksen 5 versiosta alkaen, mutta harvakseltaan ja siksi olen edelleen lähes noviisi tuon käytössä.
Siitä lähtien ajanut sen aina puhtaana asennuksena tuon Windowsin rinnalle ja on toiminut hienosti.
Nyt ajattelin kuitenkin kokeilla miten päivittäminen onnistuisi suoraan, mutta niin kuin kirjoitin ainakaan tuossa tilanteessa se ei onnistunut niin, että Windows olisi enään sen jälkeen toiminut.
Ubuntu kyllä lähti käyntiin, mutta  tuossa päivityksessä on nähtävästi joku ominaisuus, joka särkee jonkun muun käyttiksen käynnistyslohkon ja sitten ollaankin ihmeessä jos mikään ei toimi.
Onneksi kuitenkin Ubuntu toimi ja sain pois kaiken tärkeän, jota en ollut ehtinyt vielä varmistaa
Tuon varmistuksenkin olen oppinut niin kuin varmaan moni muukin eli kantapään kautta, kun joskus kauan sitten huomasin, etteivät nuo kiintolevyt olekkaan ikuisia vaan voivat laueta milloin tahansa