Kirjoittaja Aihe: juuriosio täynnä!!!?? [RATKAISTU]  (Luettu 1645 kertaa)

proubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
juuriosio täynnä!!!?? [RATKAISTU]
« : 09.05.10 - klo:19.53 »
Koneellani on Ubuntu 9.10. Juuriosiolle annoin tilaa 15 GB. En ole asentanut ohjelmia pitkään aikaan, ja päivtykset olleet korkeintaan 1GB. Nyt kuitenkin yllättäen ubuntu ilmoittaa että tiedostojärjestelmän juurella (taltio) on tilaa vain xx. Olen käyttänyt puhdistustoimintoja clean ja autoremove, autoclean mutta ei auta.
Mihin tila on kulunut?

Koneella perusohjelmia, siitä tämä ei ole kiinni. ???

[RATKAISTU]
« Viimeksi muokattu: 09.05.10 - klo:22.26 kirjoittanut proubuntu »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: juuriosio täynnä!!!??
« Vastaus #1 : 09.05.10 - klo:19.56 »
Seuraavan komennon tuloste
Koodia: [Valitse]
df -h
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: juuriosio täynnä!!!??
« Vastaus #2 : 09.05.10 - klo:20.28 »
Mihin tila on kulunut?

Ilmeisesti /home ei kuitenkaan ole juuriosiolla? Siinä tapauksessa /var on todennäköisin syypää, esim. virheiden myötä venähtämään päässyt lokitiedosto. Ainakin MySQL:llä olen joskus havainnut olevan taipumusta ongelmiin joutuessaan kirjoittaa gigatavujen kokoinen loki. Toinen vaihtoehto on DVD:n kopiointi tai poltto: poltto-ohjelmat saattavat tunkea DVD:n kopion väliaikaisesti /var-puun alle.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: juuriosio täynnä!!!??
« Vastaus #3 : 09.05.10 - klo:22.07 »
Onko bootchart asennettu? Tämä tekee aina kivan kokoisen kuvan kun käynnistät koneen. /var/log/bootchart
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

proubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: juuriosio täynnä!!!??
« Vastaus #4 : 09.05.10 - klo:22.16 »
Mihin tila on kulunut?

Ilmeisesti /home ei kuitenkaan ole juuriosiolla? Siinä tapauksessa /var on todennäköisin syypää, esim. virheiden myötä venähtämään päässyt lokitiedosto. Ainakin MySQL:llä olen joskus havainnut olevan taipumusta ongelmiin joutuessaan kirjoittaa gigatavujen kokoinen loki. Toinen vaihtoehto on DVD:n kopiointi tai poltto: poltto-ohjelmat saattavat tunkea DVD:n kopion väliaikaisesti /var-puun alle.

Tutkin rootin .local/Trash-kansiota. Olen ottanut varmuuskopiota Single backup -softalla, ja Trashistä löytyi 3GB roskaa. Samoin media-kansiosta kyseisen tallennusvälinekansion alta. Nyt tuli 9GB vapaata!

/home ei juuriosiolla.

Kiitos vastauksista! 8)