Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?[RATKAISTU]  (Luettu 5395 kertaa)

Kkeimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Moi,

Löysin tollasen Maxtorin 20Gb kovalevyn, joka on näköjään tyhjänä. Mulla on koneessa tällä hetkellä siis Windowsin XP käyttöjärjestelmä ja aattelin laittaa ton Maxtorin toiseks kovalevyks koneen sisälle. Miten toi ubuntun asennus onnistuu siihen nyt siis? Oon kokeillu niin, että laitan levyn koneeseen, buuttaan koneen ja valitsen toisen kovalevyn, jolloin mitään ei tapahdu. Mulla on nyt siis XP:n sisältävä kovalevy masterina ja se tyhjä on slave-tilassa. Pitääkö mun asettaa se Maxtorin kovalevy masteriksi? Kun avaan tuon Oman Tietokoneen Windowsissa, siellä ei näy tuota Maxtorin kovalevyä..

Toivottavasti joku ymmärsi ongelmani ja antaa apua :)

Kiitokset etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 03.05.10 - klo:20.50 kirjoittanut Kkeimo »

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?
« Vastaus #1 : 03.05.10 - klo:19.11 »
Katsoppa näkyykö edes koko levy BIOSista. Kannattanee tehdä niin, että vanha levy säilyy ensisijaisena levynä, niin ei tule ongelmia Windowsin levyjen kirjaintunnisteiden kanssa. Ubuntun asennusvaiheessa valitaan Ubuntu asentumaan siihen toissijaiseen 20GB levyyn, jolloin asennusohjelma tekee boottivalikon alkuperäiselle levylle ohjaamaan käynnistyksen joko Windowsiin tai toiselle levylle Ubuntuun.

Kkeimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?
« Vastaus #2 : 03.05.10 - klo:19.17 »
Kovalevy löytynee kyllä buuttivalikosta, mut tarkottaaks se sitä et se löytyy BIOSsista? Jos ei, niin miten sen voi katsoa näkyykö se siellä?

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?
« Vastaus #3 : 03.05.10 - klo:19.19 »
Emolevystä riippuen BIOSiin pääsee milloin milläkin näppäimellä bootin aikana. Mutta jos se jo jossain näkyy, niin ehkä se sitten tunnistuu ja toimii.

Kokeile vaikka bootata ubuntun asennuslevyltä ja katso löytyykö levy sieltä asennuspaikkaa valitessa.

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?
« Vastaus #4 : 03.05.10 - klo:19.28 »
Itsellä kahden kovon systeemi, ubuntu ja toisella win7. Ei tuossa ainakaan itsellä tarvi mitään kummallista kikkailla. Biosissa asettanut ubuntu kovon ykköseks ja win7 kakkoseks. Bootin jälkeen tulee käynnistysvalikko kumpaan käynnistää ubuntuun vaiko wintoosaan.

Kokeilin joskus niin, että vaihdoin aiemmin asennetun Windows levyn biosista kakkoseksi ja linux levy ekaksi ennen asennusta. Tämän seurauksena Windows ei toiminut ilman, että vaihtoi sen levyn jälleen ensimmäiseksi, eikä siltä levyltä puolestaan päässyt linuxiin kun boottivalikko oli toisella levyllä. Eli minä en uskalla suositella asennetun Windowsin levyn muuttamista toissijaiseksi.

Homman pitäisi toimia hyvin niin, että asentaa Ubuntun kakkoslevylle ja ainoa muutos Windows levylle on boottivalikon tekeminen käynnistyssektorille.

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?
« Vastaus #5 : 03.05.10 - klo:19.42 »
En tiedä onko erona se, että minulla Windows oli XP, koneen BIOSin erot (ja miten se levyjä käsittelee) vai mikä oli ongelmana, mutta kakkoseksi muutettu Windows levy luuli olevansa D-asema, kun Windows oli alunperin asennettu C:lle. Eikä siis toiminut, jos sitä ei aina vaihtanut ensimmäiseksi.
« Viimeksi muokattu: 03.05.10 - klo:19.46 kirjoittanut eheh »

Kkeimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?
« Vastaus #6 : 03.05.10 - klo:20.50 »
Moi,

Ubuntu löysi kyllä toisen kovalevyn asennuksen yhteydessä ja asennuskin onnistui! Tällä hetkellä kirjottelen ubuntun puolelta :) Aikamoiset päivittelyt tässä kyllä edessä, kun tää ubuntu mikä mulla oli levyllä valmiina on 7.10.....  :-[ Mutta eiköhän se tästä..

Kiitokset avusta!

Kkeimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?[RATKAISTU]
« Vastaus #7 : 03.05.10 - klo:21.43 »
Itseasiassa vielä yksi kysymys!

Eli nyt kun käynnistän koneen toiselle kovalevylle (Maxtor, joka nyt sisältää ubuntun..), niin sieltä nään ton mun ensisijaisen kovalevyn ja käynnistyksessä käynnistys mahdollisuuden siihen. Nyt taas kun olen Windowsin puolella, en pysty valitsemaa että menenkö windowsiin vai ubuntuun, eikä toista kovalevyä näy windowsin resurssienhallinnassa?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?[RATKAISTU]
« Vastaus #8 : 03.05.10 - klo:21.50 »
Itseasiassa vielä yksi kysymys!

Eli nyt kun käynnistän koneen toiselle kovalevylle (Maxtor, joka nyt sisältää ubuntun..), niin sieltä nään ton mun ensisijaisen kovalevyn ja käynnistyksessä käynnistys mahdollisuuden siihen. Nyt taas kun olen Windowsin puolella, en pysty valitsemaa että menenkö windowsiin vai ubuntuun, eikä toista kovalevyä näy windowsin resurssienhallinnassa?

Windowsin oma käynnistyslatain ei siis osaa käynnistää muuta kuin Windowseja. Lisäksi Windowsista ei suoraan löydy tukea ext-tiedostojärjestelmille, joten ne eivät näy Windowsin resurssienhallinnassa (elleivät sitten jonain tuntemattomina asemina). Ubuntu taas tukee oletuksena ntfs-tiedostojärjestelmää, joten sillä puolella näkyvät Windowsin tiedostot.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?[RATKAISTU]
« Vastaus #9 : 03.05.10 - klo:22.24 »
Windowsin oma käynnistyslatain ei siis osaa käynnistää muuta kuin Windowseja.

Tuohon on pakko muistuttaa, että on mahdollista lisätä Linux-kernel käynnistymään Windows-valikostakin. Se on tosin hyvin kömpelöä. Eikä tietenkään kannata, kun Lilo/Grub hoitaa homman kunnialla.
Jos syystä tai toisesta haluaa alkuperäisen MBR:n talteen, se onnistuu hyvin dd:llä
http://linux.fi/wiki/Master_Boot_Record

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?[RATKAISTU]
« Vastaus #10 : 03.05.10 - klo:22.32 »
Windowsin oma käynnistyslatain ei siis osaa käynnistää muuta kuin Windowseja.

Tuohon on pakko muistuttaa, että on mahdollista lisätä Linux-kernel käynnistymään Windows-valikostakin. Se on tosin hyvin kömpelöä. Eikä tietenkään kannata, kun Lilo/Grub hoitaa homman kunnialla.
Jos syystä tai toisesta haluaa alkuperäisen MBR:n talteen, se onnistuu hyvin dd:llä
http://linux.fi/wiki/Master_Boot_Record


Aina oppii jotain uutta  ;D

Kkeimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennus tyhjälle kovalevylle?[RATKAISTU]
« Vastaus #11 : 04.05.10 - klo:19.08 »
Ok, asia selvä :)

Lainaus
Kun käynnistät koneen, tuleehan sulla käynnistysvalikko jossa valitset kumpaan menet ubuntuun tai wintoosaan?

Jos käynnistän koneen normaalisti ensisijaiselle kiintolevylle, jossa on tuo Windows niin käynnistysvalikossa ei näy Ubuntua, mutta kun käynnistän koneen slave-kiintolevylle, jossa on siis ubuntu, niin käynnistysvalikossa näkyy Windows.

Mutta eipä tuosta suurempaa haittaa ole, ihmettelin vain  ;)

Kiitokset avuista!