Jos oikein olen tajunnut, niin upgrade päivittää ohjelmat ja dist-upgrade käyttöjärjestelmän päivitykset.
Koko järjestelmä on koottu paketeista. Joten ylläoleva lause on siltä osin väärä.
Aivan näin, menemättä käyttöjärjestelmä-sanan syvempiin merkityksiin.
upgrade päivittää paketin x
dist-upgrade päivittää paketin x ja asentaa myös paketin y jos x on siitä riippuvainen.
Ja jättää siis päivittämättä x:n jos sen uusi versio riippuisi y:stä tai y:n versiosta, jota ei vielä repoissa ole. Tässä mielessä pelkän upgraden käyttö jättää pitkässä juoksussa järjestelmän osin päivittämättä.
Itse olen (tottumuksesta) käyttänyt aina vain apt-get:iä, ongelmia ei ole ollut. Tai toki on, mutta niihin olen useimmiten löytänyt ratkaisun ja useimmiten ongelmat ovat olleet itse aiheheutettuja (mussh ei hanskannut grubin päivitystä oikein tms.). Jopa versiopäivitykset ovat menneet läpi kopioimalla uusi konffitiedosto (jaunty -> karmic) koneisiin ja ajamalla apt-get update ja -dist-upgrade.
Ja siitä varovaisuudesta... Minä olen aina silloin tällöin muistaessani tai GUI:n siitä muistuttaessa käskenyt nuo kaksi komentoa tutkimatta mitenkään mitä päivittyy. Ongelmia on tullut vain kehitysversioita käyttäessäni, peruskoneissa en muista ongelmia tulleen, ainakaan sellaisia, joihin olisin jotenkin päivitettävien ohjelmien listaa lukemalla voinut jotenkin varautua. Ei kai kukaan lue listaa, tutki joka paketin uuden version mahdollisia bugeja tai yhteensopimattomuuksia, sitä varten on jossain joku joka kokoaa repot. Kuinka moni teistä tarkistaa päivitykset? Kaipa kehitysversion käyttäjien olisi syytä tehdä näin ainakin jos koneessa on erikoista rautaa tms.