Kirjoittaja Aihe: Mitä eroa apt-get upgrade ja apt-get dist-upgrade komennoilla [ratkaistu]  (Luettu 3658 kertaa)

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Mitä eroa noilla komennoilla on ja kumpaa tulisi päivittämiseen käyttää.


« Viimeksi muokattu: 04.05.10 - klo:12.03 kirjoittanut Aliengrey »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
upgrade päivittää jo asennetut paketit, mutta ei ota huomioon uusia riippuvuuksia.
Toisin kuin dist-upgrade.
d-u saattaa myös aiheuttaa pientä ihmetystä, jos se haluaa poistaa joitain paketteja.
Mitä ei saa sokeasti tehdä!

Itse suosin aptitudea ja aliaksena on
"sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade"
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
itse suosin tätä litanniaa kun päivitän päätteessä...

sudo aptitude update

sudo aptitude -f install

sudo dpkg --configure -a

sudo aptitude dist-upgrade

... 98 % päivityksistä kuiten tehen synaptic:lla, toisinaan tulee tilanteita että kaikki päivitettävät paketit ei ole valmiita ja pakettien rippuvuussuhteissa on ristiriitaisuuksia, tuolloin synaptic jättää nuo paketit päivittämättä. Suljen synapticin ja avaan update-managerin ja päivitän valmiina ja riippuvuussuhteiltaan kunnossa olevat paketit sillä.

aptitude -f install ja dpkg --configure -a ovat aivan turhia jos ei ole ollut vikatilanteita.
aptitude dist-upgraden kannattaa jättää pois ja vaihtaa edellä mainittuun safe-upgrade komentoon, niin ei tartte pelätä sotkeutumisia ja lähteä leikkimään synapticilla/update-managerilla.

Kehitysversioissa on pääsääntöisesti ne tilanteet  jolloin tarvitsee käyttää aptitude full-upgrade komentoa. ja silloinkin hyvin harvoin
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Oon tottunut tuohon synaptic ja update-manageriin, ja koen sen helpoimmaks päivitys systeemiks mutta nuo on maku ja tottumus juttuja.  :)

Jos tottumukset aiheuttavat turhia toimenpiteitä, pitää niistä yrittää päästä eroon.
Juurikin tuo osittaisten päivitysten aiheuttama tilanne.
Ja varsinkin jos neuvoo muita tekemään asiat hankalamman kautta mikä voi aiheuttaa suurempaa tuhoa kuin hyötyä....
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
kiitoksia vastauksista. Näiden vastausten perusteella taidan laittaa aliaksen "sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade " loitsulle.











JTMT

  • Vieras
Mitä eroa noilla komennoilla on ja kumpaa tulisi päivittämiseen käyttää.




Ite käytän aktiivisesti kumpaakin. Automaatisia päivityksiä en käytä itse.

apt-get update

apt-get upgrade

apt-get dist-upgrade

Tuon rimpsu sarjan annan päätteeseen kerran kk.

Jos oikein olen tajunnut, niin upgrade päivittää ohjelmat ja dist-upgrade käyttöjärjestelmän päivitykset.


gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Jos oikein olen tajunnut, niin upgrade päivittää ohjelmat ja dist-upgrade käyttöjärjestelmän päivitykset.

Koko järjestelmä on koottu paketeista. Joten ylläoleva lause on siltä osin väärä.

upgrade päivittää paketin x
dist-upgrade päivittää paketin x ja asentaa myös paketin y jos x on siitä riippuvainen.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Jos oikein olen tajunnut, niin upgrade päivittää ohjelmat ja dist-upgrade käyttöjärjestelmän päivitykset.

Koko järjestelmä on koottu paketeista. Joten ylläoleva lause on siltä osin väärä.

Aivan näin, menemättä käyttöjärjestelmä-sanan syvempiin merkityksiin.

upgrade päivittää paketin x
dist-upgrade päivittää paketin x ja asentaa myös paketin y jos x on siitä riippuvainen.

Ja jättää siis päivittämättä x:n jos sen uusi versio riippuisi y:stä tai y:n versiosta, jota ei vielä repoissa ole. Tässä mielessä pelkän upgraden käyttö jättää pitkässä juoksussa järjestelmän osin päivittämättä.


Itse olen (tottumuksesta) käyttänyt aina vain apt-get:iä, ongelmia ei ole ollut. Tai toki on, mutta niihin olen useimmiten löytänyt ratkaisun ja useimmiten ongelmat ovat olleet itse aiheheutettuja (mussh ei hanskannut grubin päivitystä oikein tms.). Jopa versiopäivitykset ovat menneet läpi kopioimalla uusi konffitiedosto (jaunty -> karmic) koneisiin ja ajamalla apt-get update ja -dist-upgrade.

Ja siitä varovaisuudesta... Minä olen aina silloin tällöin muistaessani tai GUI:n siitä muistuttaessa käskenyt nuo kaksi komentoa tutkimatta mitenkään mitä päivittyy. Ongelmia on tullut vain kehitysversioita käyttäessäni, peruskoneissa en muista ongelmia tulleen, ainakaan sellaisia, joihin olisin jotenkin päivitettävien ohjelmien listaa lukemalla voinut jotenkin varautua. Ei kai kukaan lue listaa, tutki joka paketin uuden version mahdollisia bugeja tai yhteensopimattomuuksia, sitä varten on jossain joku joka kokoaa repot. Kuinka moni teistä tarkistaa päivitykset? Kaipa kehitysversion käyttäjien olisi syytä tehdä näin ainakin jos koneessa on erikoista rautaa tms.

JTMT

  • Vieras
Jos oikein olen tajunnut, niin upgrade päivittää ohjelmat ja dist-upgrade käyttöjärjestelmän päivitykset.

Koko järjestelmä on koottu paketeista. Joten ylläoleva lause on siltä osin väärä.

upgrade päivittää paketin x
dist-upgrade päivittää paketin x ja asentaa myös paketin y jos x on siitä riippuvainen.

Ahaa. No nyt ollaan taas pikkasen viisaampi ;)

Itse olen tosiaan aina tosiaan ollut siinä uskossa, että tuo dist-upgrade päivittää niitä järjestelmän isompia päivityksiä. Niin kuin tänäänkin se imasi koneelle kerneliä ja pelkkä upgrade imaisi Rhythmboxia ja sen sellaista.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Niin kuin tänäänkin se imasi koneelle kerneliä ja pelkkä upgrade imaisi Rhythmboxia ja sen sellaista.

Niin, "linux-image-generic" päivittyi ja se halusi mukanaan linux-image-2.6.* paketin
eli riippuvuudet, pelkkä upgrade ei tuota osaa.
Koskee jokaista pakettia joka vaatii jonkun uuden paketin asentamista.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!