Kirjoittaja Aihe: Myydään: Ogg-soittimen (+ehdotus erilliselle markkinapaikalle)  (Luettu 4694 kertaa)

Subudhinath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Laitoin juuri tyyllikkään Samsung YP-F1 1Gt Ogg/mp3/wma/asf-soittimen (+radio&sanelin) Huuto.nettiin:
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=30783456

Hei, voisimmeko muuten saada luotua markkinaosaston, niin että löytyisi joku järkevä paikka tällaista varten. Esim. Ogg-soittimet taitaa kiinnostaa Linux-ihmisiä, kans muuta Linux-ystävällistä rautaa varten olisi kiva löytää paikan.
« Viimeksi muokattu: 20.04.06 - klo:20.11 kirjoittanut Subudhinath »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Ihan kiva idea sinänsä, kun ei jossain huutonetissä kauheasti saa udeltua myyjältä linux-yhteensopivuus-tietoja yleensä.
Kuitenkin ihmisten välinen kaupankäynti on aina omiaan aiheuttamaan erilaisia jännitteitä, enkä kovin mielelläni näkisi täällä mitään riitoja toimimattomista näytönohjaimista tai hakemattomista ostoksista. Jätetään se maallisen mammonan tuoma eripura suosiolla sinne huuto.netiin.

Tavaran lahjoittamista vastaan minulla ei ole mitään ongelmaa...
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Subudhinath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Pitää kai punnita riski riitoista vastaan tällaisen paikan hyödyistä.

Vois vaikka katsoa Macci-foorumi http://www.hopeinenomena.net/ esimerkkinä, siellähän niillä on markkinaosasto, kukin voi itse käydä katsomassa ja itse päättää... nostaako se Hopeaomppu-sivuston laatua vai ei. Itse voin sanoa että yleisin syy miksi siellä käyn on juuri myynti/osto-ilmoituksia varten.

Ja, sitten pitää tietysti muistaa että vaikka Hopeaompusta löytyisi riitoja niin ei välttämättä täältä löytyisi. Me ollaan heitä rennompaa porukkaa, eikö niin?  ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Ihan kiva idea sinänsä, kun ei jossain huutonetissä kauheasti saa udeltua myyjältä linux-yhteensopivuus-tietoja yleensä.

tämä on kyllä totta.

Kuitenkin ihmisten välinen kaupankäynti on aina omiaan aiheuttamaan erilaisia jännitteitä, enkä kovin mielelläni näkisi täällä mitään riitoja toimimattomista näytönohjaimista tai hakemattomista ostoksista. Jätetään se maallisen mammonan tuoma eripura suosiolla sinne huuto.netiin.

minusta olisi ihan ok jos kaupankäynnille olisi oma alifooruminsa, kuitenkin huuto.net ilmoitusten mainostaminen olisi sielläkin vähintään epäilyttävää ja moinen toiminta on itse asiassa kielletty huuto.netin säännöissä (kuten myös useimpien ostetaan/myydään palsojen säännöissä).

[edit]
ja väitteeni tueksi minä nyt kaivoinkin sen kohdan säännöistä:
http://huuto.net/fi/saannot.php3

Lainaus
Jokaisella Huuto.Netiin ilmoitetulla tuotteella on oma url-osoite, jonka avulla tuotteeseen voidaan viitata vaikkapa omalta kotisivulta tai sähköpostiviestistä. Kuitenkin kuten yleiseen netikettiin kuuluu, esimerkiksi tämän osoitteen massapostittaminen suurelle joukolle ihmisiä tai oman kohteen mainostaminen sellaisissa uutisryhmissä tai keskustelupalstoilla, joiden säännöt kieltävät mainostuksen, ovat kiellettyjä asioita, ja ne johtavat kohteen poistamiseen huutokauppalistoilta.
« Viimeksi muokattu: 20.04.06 - klo:21.00 kirjoittanut janne »
Janne

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
No vilkaisin tuonne Mäkisten foorumille, eikä siellä sitten kuitenkaan mitään sotaa ollut käynnissä (tai sitten se oli just moderoitu ennen kuin mä menin sinne :D ). Joskus vaan on vilkaissut huuto.netissä ihmisten palautteita ja aikamoista sotaa siellä välillä käydään --> siitä negatiivinen asenne.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Jos linux - yhteensopivuukisa haetaan - olisi ehkä oivempi paikka lähteä kauppaamaan ja ostelemaan jostain suomen linux - forumeilta (sfnet?) jossa kuulijoina olisi muitakin kuin ubuntaattoreita.

Eräällä toisella forumilla olen nähnyt mainostettavan tuotteita ENNEN niiden laittamista huuto.nettiin tarjoten näin joko jonkinlaista etuosto-oikeutta - tai ylipäätään tiedottaminen että tämmöinen ja tämmöinen tulee tällöin ja tällöin huuto.nettiin myyntiin... Tämä lienee sallittua (siis jos täällä upuntu-voorumeilla saa ylipäätään tämmöistä kauppatoimintaa mainostaa.. Säännöt.. öö.. totta kai luin ne..)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Subudhinath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
minusta olisi ihan ok jos kaupankäynnille olisi oma alifooruminsa, kuitenkin huuto.net ilmoitusten mainostaminen olisi sielläkin vähintään epäilyttävää ja moinen toiminta on itse asiassa kielletty huuto.netin säännöissä (kuten myös useimpien ostetaan/myydään palsojen säännöissä).

[edit]
ja väitteeni tueksi minä nyt kaivoinkin sen kohdan säännöistä:
http://huuto.net/fi/saannot.php3

Lainaus
Jokaisella Huuto.Netiin ilmoitetulla tuotteella on oma url-osoite, jonka avulla tuotteeseen voidaan viitata vaikkapa omalta kotisivulta tai sähköpostiviestistä. Kuitenkin kuten yleiseen netikettiin kuuluu, esimerkiksi tämän osoitteen massapostittaminen suurelle joukolle ihmisiä tai oman kohteen mainostaminen sellaisissa uutisryhmissä tai keskustelupalstoilla, joiden säännöt kieltävät mainostuksen, ovat kiellettyjä asioita, ja ne johtavat kohteen poistamiseen huutokauppalistoilta.

Foorumiin kirjoittaminen ei ole sama kuin massapostittaminen. Tietääkseni ei myöskään ainakaan vielä tämän foorumin sääntöjen mukaan moiset linkit olisivat kiellettyjä, mikä tulkintani mukaan tarkoittaisi ettei se sittenkään Huuto.net:in puolestakaan olisi. Huomioi ylläolevassa sääntölainauksessa: "joiden säännöt kieltävät mainostuksen"

Eräs Hopeisen ompun moderaattori tulkitsi sen kans ilmeisesti samalla tavalla: http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?p=109761#109761
(Sori jos viitan Maccisivustolle koko ajan, mutta olin melkein 15 vuotta käyttänyt Maccejä kun noin vuosi sitten vaidoin Ubuntuun.  ;D )

Hmmm... olisiko todellakin Huuto.net-linkki myyntipalstalla epäilyttävä? No onhan myönnettävää että Huuto.net:ssä ilmenee epäillyttäviä asioita (kuten Ubuntu ilmaislevyjen myyntiä)... Mutta toisin voin omasta kokemuksestani sanoa että noin 15 kauppojen jälkeen mua on vain kerran yritetty kusettaa, ja silloin kävin paikan päällä hakemassa PCMCIA-verkkokortin (jonka piuha oli liimattu kiinni korttiin vaikka siitä ilmoituksessa ei ollut mainintaa). (Eli ei kovin paha juttu.)

Kans kerran ostaja ei halunnut huutamansa tuotteensa koska se ei ottanut selville tarpeeksi yksityiskohtia etukäteen, sen en edes laske kusetuksena vaan lievänä sääntöjenrikkomisena. Kolmas ja viimeinen tapaus oli sellainen jossa ostaja lupasi tulla noutamaan tuotteensa toistuvasti monta kertaa tulematta, mutta vihdoin loppujen lopuksi tulikin. Eli mun tilastojen mukaan neljä viidesosaa kaupoista sujuu ongelmitta, ja ne muut eivät välttämättä ole niin pahoja epäonnistumisia.

Huuto.net:ssä on muuten toi palaute-systeemi jonka avulla voidaan ainakin nähdä jos joku on saanut paljon hyvää palautetta (taikka joskus pahaakin/neutraaliakin). (Tietysti jotkut sen feikkaa feikkitunnuksilla, mutta jos vähän tarkistaa ketkä ovat antanut palautetta ja mistä tuotteista niin kyllä näkyy. Varsinkin jos jollain on parikymmentä pistettä niin olisi aika työllästä sen feikata.)

Toinen asia jonka vois nähdä turvana on että "Huuto.Netin käyttäjäsopimus on juridisesti sitova ja pätevä": http://huuto.net/fi/huuto-faq.php3#4.3

Mutta jotta voisimme välttää ikävyyksiä (kuten oikeudenkäyntejä) Huuto.net porukka on meille kans antanut vähän vinkkejä  ::) :
http://huuto.net/fi/ohje-turvallisesti.php3

Jees, no se siitä... jos joku haluaa tietää lisää niin ne voivat käydä klikata Huuto.net-sivuilla olevaa Ohjeet-nappulaa.  :D

No, nyt päätteeksi mun on todettava etten ole ihan vakuutunut siitä että pelkillä myynti/osto-ilmoituksilla (ilman Huuto.net-linkkiä) esim. tässä foorumissa pärjäisi paljon paremmin. Päin vastoin mulla on pari huonoja kokemuksia tavallisista myyntipalstoista vaikka en niissä tehnytkään paljon kauppoja (ilman Huuto.net-linkkejä). Mielestäni Huuto.net:in sitovuus ja palautesysteemi lisää turvallisuutta merkittävästi.

Subudhinath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Jos linux - yhteensopivuukisa haetaan - olisi ehkä oivempi paikka lähteä kauppaamaan ja ostelemaan jostain suomen linux - forumeilta (sfnet?) jossa kuulijoina olisi muitakin kuin ubuntaattoreita.

Niin... aika usein näin on... mutta sitten toisin kyllä Linux-distroissa on aikamoisia eroja. Mielestäni tämä on yksi tärkeä syy miksi niin harva raudanvalmistaja edes yrittää tukea Linuxia, niillä on siis melkein mahdotonta luvata että jotain saisi jollain tietyllä tavalla/ajurilla toimimaan kaikeissa distroissa. Toinen syy on tietysti kans varmaan Microsoftin/Applen ja valmistajien väliset sopimukset, tietysti ehkä joku iso firma kuten Novell vois jotain samankaltaista järjestää Linuxille... mutta sitten se taas todennäköisesti olisi omalle distrolleen...

Paras lääke tähän taitaa pidemmän päälle olla: http://www.linuxbase.org/
Toinen lääke meille tässä ja nyt voisi olla juuri tällainen palsta Ubuntu-ihmisille. Jos jotain siellä myydään niin voidaan olettaa että myyjä on sen testannut juuri Ubuntussa. Tämä olisi erinomainen palvelu varsinkin aloittelijoille.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Hmmm... olisiko todellakin Huuto.net-linkki myyntipalstalla epäilyttävä?

minusta siinä on epämiellyttävää se, että ne ovat yleensä otsikolla myydään, vaikka kyse on aina huutokauppaamisesta. minusta noilla kahdella on selvä ero, vaikka lopputulos olisikin sama.

ei tämä viesti sisnänsä yksittäisenä minua häirinnyt (ehkä koska en ollut ostamassa ko. laitetta), mutta laajemassa mittakaavassa ne varmasti niin tekisivät.
Janne

Subudhinath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
No yleensä markkinapalstoilla niillä on sellainen systeemi että otsikon alussa laitetaan M: (myydään), O: (ostetaan), V: (vaihdetaan), jne. Ehkä vois kans kesksiä H: sitten jos halutaan merkata että jotain on Huuto-kaupassa. Toisin on kyllä mahdollista laittaa Huuto.net kohteen kiinni milloin tahansa. Aika usein joku on halunnut sopia kaupasta ja ostaa heti, ja itse olen kyllä aina suostunut siihen (mikäli tarjous on ollut tarpeeksi houkutteleva). Mutta tietysti myyjä ei välttämättä suostuisi... toisin myös tavallisessä myynnissä usein laitetaan "Tarjota!" taikka "hintapyyntö X€"... tällaisessa tapauksessa myyjä saattaa kans jäädä odottamaan tarjouksia.

Hmmm... nyt tästä aiheesta on jo tullut keskusteltua aika paljon... Voisko tehdä niin että tehtäis markkinapaikan kokeeksi, kirjoittaisimme siihen vähän ohjeita (kuten M:, O:, V:, jne. ostikon alkuun) ja yksinkertaiset säännöt (vois vaikka esim. ottaa Hopeaompun markkina-säännöt http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=3058 malliksi). Vois katsoa mitä siitä tulisi, ja myöhemmin tarvittaessa joko poistaa tai kehittää markkinapaikamme.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Minun mielestäni tälläinen markkinapaikka olisi tosi hyvä olla olemassa. Oma koneenikin on niin vanha, että jonkun muun vanha osa saattaisi oll aparempi kuin minun koneessa. :) Myöskin vanhoja osia saattaisi saada markkinapaikalta.
alias vililikku