Kirjoittaja Aihe: Asennus jämähtää  (Luettu 2293 kertaa)

ttm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Asennus jämähtää
« : 28.05.06 - klo:18.42 »
Olen tässä pari päivää leikkinyt Ubuntun Live-CD:llä (5.10 ja 6.06RC). Kaikki toimii hienosti ja muutenkin vaikuttaa hyvältä, joten päätin asentaa kunnolla sen. Aloin asentamaan tuota 6.06 RC (tiedän ettei vielä saisi kun aloittelija olen :). Asennus jämähtää joka kerta siihen vaiheeseen kun alkaa kopioimaan tietoja kovalevylle ~26% kohdalla (hiiri ei liikuu yms. ja yön ylikin jaksanut odottaa). Muutaman kerran latasin ison uudestaan ja tarkistin md5summat yms. Lisäksi yritin asentaa 5.10 mutta sekin taisi jämähtää tohon tiedostojen kopiointikohtaan. Pari kertaa on jämpännyt myös silloin kun olen testaillut noita osiointi ja levyhallinta ohjelmia. Eli ainakin näin aloittelijan mielestä vaikuttaa, että tossa kovalevyssä on jotain vikaa. Koneessa oli aikaisemmin XP ja se toimi ainakin ihan ok, joten ei toi kovalevy varmaan ihan kuollut ole. Vai voisiko BIOSissa olla jotain asetuksia väärin tms? Mitä levyn tarkistus/elvytyskeinoja olisi käytettävissä tolla 6.06:n desktop-cd:llä?

Kohta joutuu asentamaan xp:n takas kun vaimo ei jaksa kauaa katsoa tätä säätämistä :)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Asennus jämähtää
« Vastaus #1 : 28.05.06 - klo:19.05 »
Lainaus
Aloin asentamaan tuota 6.06 RC (tiedän ettei vielä saisi kun aloittelija olen :).
Kyllä kannatti tuota uusinta versiota alkaa asentamaan, ei siinä enää ole melkeinpä yhtään bugeja ja uusia ominaisuuksia on paljon.
Lainaus
Kohta joutuu asentamaan xp:n takas kun vaimo ei jaksa kauaa katsoa tätä säätämistä :)
Voithan asentaa XP:n ja jättää osioimatonta tilaa Ubuntulle.
alias vililikku

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Asennus jämähtää
« Vastaus #2 : 28.05.06 - klo:20.08 »

Kohta joutuu asentamaan xp:n takas kun vaimo ei jaksa kauaa katsoa tätä säätämistä :)

Ubuntu asentuu aika näppärästi XP:n rinnalle:

1. XP pitää olla asennettuna ensin

2. Ubuntulle kannattaa olla 5-10 G osioimatonta tilaa

3. Levyosiointi kohdassa valitse kohta "käytä suurinta mahdollista vapaata tilaa"

4. Annat Ubuntun asentua. Lopussa kysytään,tehdäänkö GRUP-käynnistyslatain pääkäynnistysosioon? --> kyllä

Kun tietokoneen käynnistää, avautuu GRUP-valikko, jossa vakioasetuksena ensisijainen käyttöjärjestelmä on ubuntu, joka käynnistyy 10 sekunnin kuluttua automaattisesti. XP tulee listaan viimeiseksi ja pitää valita erikseen.
Näitä tietoja voi luonnollisesti muokata haluamikseen, mutta se keskustelu kuuluukin sitten jo kehittyneemmille käyttäjille.

« Viimeksi muokattu: 28.05.06 - klo:20.17 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Asennus jämähtää
« Vastaus #3 : 28.05.06 - klo:20.35 »
Lainaus
XP tulee listaan viimeiseksi ja pitää valita erikseen.
Näitä tietoja voi luonnollisesti muokata haluamikseen, mutta se keskustelu kuuluukin sitten jo kehittyneemmille käyttäjille.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3331.0
alias vililikku