Kirjoittaja Aihe: Totem, Vlc, Mplayer - Xine, Gstreamer.?  (Luettu 1838 kertaa)

Kimurantti

  • Vieras
Totem, Vlc, Mplayer - Xine, Gstreamer.?
« : 24.04.10 - klo:11.28 »
Olen yrittänyt löytää netistä yksiselitteisiä vastauksia näihin kysymyksiin:

Xine ja Gstreamer ovat siis niitä jotka ovat vastuussa median toistamisesta(core engine) ja Totem, Vlc, jne ovat vain frontendejä niille? Kumpi noista on (Xine/Gstreamer) parempi? 

Jos asennan Ubuntun rajoiteut lisäosat(Restricted extras), niin tarvitseeko minun medibuntun juttuja asennella?

Onko Ubuntulle(Gnome) yhtä 'must have' - mediatoistinta joka olisi käytettävyydeltään ja tehokkuudeltaan muita edellä vai onko kyse vain makuasioista? Mitä te ohjelmaa/yhdistelmää käytätte ja miksi?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Totem, Vlc, Mplayer - Xine, Gstreamer.?
« Vastaus #1 : 24.04.10 - klo:12.36 »
Olen yrittänyt löytää netistä yksiselitteisiä vastauksia näihin kysymyksiin:

Xine ja Gstreamer ovat siis niitä jotka ovat vastuussa median toistamisesta(core engine) ja Totem, Vlc, jne ovat vain frontendejä niille?

VLC ei käytä Xineä eikä GStreameriä vaan suoraan libavcodecia ja muita multimediakirjastoja. Se on oikeastaan samanlainen multimediakehys kuin Xine. Sama pätee MPlayeriin, mutta se sopii koodin arkkitehtuurin vuoksi huonommin muiden ohjelmien alustaksi. MPlayerille on kuitenkin "päälle liimattuja" graafisia käyttöliittymiä, joista SMPlayer on ehkä toimivin Linuxissa.

Lainaus
Kumpi noista on (Xine/Gstreamer) parempi?

GStreamer on ehkä arkkitehtuuriltaan ja laajennettavuudeltaan pidemmälle viety, mutta xine-lib on edelleen käytännössä toimivampi joissain asioissa, kuten digitv-lähetysten katselussa.

Lainaus
Jos asennan Ubuntun rajoiteut lisäosat(Restricted extras), niin tarvitseeko minun medibuntun juttuja asennella?

Yleensä ei, mutta riippuu mitä haluat tehdä. Esimerkiksi kaupallisten DVD-levyjen katseluun tarvitaan libdvdcss, joka sijaitsee Medibuntussa. Sen voi kuitenkin asentaa lisäämättä Medibuntun pakettilähteitä järjestelmään. Lisäksi Medibuntussa on kodekkeja, joita ei voida sisällyttää Ubuntuun. Käytännössä niille on harvemmin tarvetta.

Lainaus
Onko Ubuntulle(Gnome) yhtä 'must have' - mediatoistinta joka olisi käytettävyydeltään ja tehokkuudeltaan muita edellä vai onko kyse vain makuasioista? Mitä te ohjelmaa/yhdistelmää käytätte ja miksi?

Eri ohjelmilla on omat hyvät puolensa ja käyttökohteensa. XBMC ja MythTV sopivat mediakeskuksen käyttöliittymäksi, VLC ja (S)MPlayer puolestaan nopeiksi yleistyökaluiksi. Jotkut soittimet sopivat ulkoasultaan paremmin Gnomeen tai KDE:hen.

Itse käytän pääsääntöisesti MPlayeriä, ja VLC:tä joskus DVD-levyjen tai digitv-tallenteiden katseluun (VLC:llä toimii DVB-tekstitys, toisin kuin MPlayerillä). Lisäksi TV-katselu hoituu VDR:n Xineliboutput-edustaohjelmalla. Otan ehkä XBMC:n tai Ennan olohuonekäyttöön, kunhan saan siivottua media-arkistoni.