Kirjoittaja Aihe: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?  (Luettu 2999 kertaa)

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« : 25.04.10 - klo:20.14 »
Terve.. Löytyyköhän linuxille ohjelmaa, jolla saisin kännyn muistikortille tallennettujen sms-viestit (textarit) muunnettua .txt -muotoisiksi? Googlella en löytänyt (tai EVO...).  ???
Registered Linux user number 470428

peran

  • Vieras
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #1 : 25.04.10 - klo:22.41 »
Joku AT-komento saattaisi auttaa miestä mäessä.

Itse en niistä mitään ymmärrä, mutta tämän säikeen mukaan...
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=33175.0

Veikkaisin "Konjakin"(CognaC) viestistä voisi lähteä arvailemaan, että...
Koodia: [Valitse]
chat -V -s '' 'AT+CMGL="all"' 'OK' '' > /dev/ttyUSB2 < /dev/ttyUSB2
... Voisi osua aika lähelle.

Tosin en tiedä siitäkään kuinka se muutetaan tekstitiedostoksi.

Edit - mutta olettaisin kyseisen käskyn hakevan palvelimelta tekstiviestejä, mutta saattaahan se palauttaa sim-kortilla olevat tekstiviestitkin. Tiedä häntä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #2 : 25.04.10 - klo:23.49 »
Tarvitseeko tuohon mitään AT-komentoakaan, jos tekstarit on jo tallennettu muistikortille eikä niitä tarvitse noutaa mistään? Tiedostomuodosta ei ole mitään aavistusta, mutta olettaisin, että jos tiedostoon pääsee käsiksi, sopivan suodattimen rakentaminen ei ole mahdoton tehtävä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #3 : 26.04.10 - klo:00.06 »
Tarvitseeko tuohon mitään AT-komentoakaan, jos tekstarit on jo tallennettu muistikortille eikä niitä tarvitse noutaa mistään?

Voi olla, että käsitän muistikortin väärin, mutta eikös viestit tallennu yleensä puhelimen omaan muistiin? Niiden metsästys on tehty ainakin Nokialaisissa tarpeettoman hankalaksi. Itse olen aina tyytynyt PC Suiten tekemään varmuuskopioon, kun en ole käsin niitä löytänyt.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #4 : 26.04.10 - klo:00.21 »
Tarvitseeko tuohon mitään AT-komentoakaan, jos tekstarit on jo tallennettu muistikortille eikä niitä tarvitse noutaa mistään?

Voi olla, että käsitän muistikortin väärin, mutta eikös viestit tallennu yleensä puhelimen omaan muistiin? Niiden metsästys on tehty ainakin Nokialaisissa tarpeettoman hankalaksi. Itse olen aina tyytynyt PC Suiten tekemään varmuuskopioon, kun en ole käsin niitä löytänyt.

Suotimen tekemisestä en tiedä, mutta itse etsiskelin aikoinaan sopivaa/jotain ohjelmaa viestin kätevään massapoistoon. Nimim. tälläkin hetkellä 639 saapunutta viestiä. Toki kännyllä saa ne _kaikki_ poistettua, mutta säästettävien vaitseminen on pienillä nappuloilla ja huonolla käyttiksellä silkkaa tuskaa. Lopulta Win ja PC Suite näytti olevan ainoa järkevä vaihtoehto tähän.

Viestin pointtina siis se, että (ainakin näissä nokialaisissa) tuo lienee ongelmallista ilman PC Suitea.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #5 : 26.04.10 - klo:08.43 »
Tästä voi olla apua mikäli puhelin on tuettuna:

http://www.gnokii.org/


retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #6 : 26.04.10 - klo:11.15 »
Nöösipojalle: Jos olet kopioinut viestit puhelimen muistikortille, ne ovat varmaankin .vmg loppuisia tiedostoja eli VMessage muodossa. Vai mitäköhän tarkoitit? Sisältö on pääosin tekstiä, joten sen pitäisi näkyä ihan cat-komennolla. Sanoman tietojen perässä on jotain erikoismerkkejä tai binaaridataa, joten cat tulostaa niiden paikalle sotkua.

En tiedä onko yleinen käytäntö, mutta minun puhelimen (E51) tekemissä tiedostoissa viestit näyttävät olevan UTF-16 koodattuja. Jos haluat ääkkösten näkyvän oikein, viestit on konvertoitava UTF-8 muotoon. Sen voi tehdä iconv ohjelmalla:
Koodia: [Valitse]
$ iconv -f UTF-16 -t UTF-8 messu.vmg
BEGIN:VMSG
VERSION:1.1
X-IRMC-STATUS:READ
X-IRMC-BOX:INBOX
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N:
TEL:+35844123456
END:VCARD
BEGIN:VENV
BEGIN:VBODY
Date:26.4.2010 11:00:00
Kukkuluuruu, mitä kuuluu?
END:VBODY
END:VENV
END:VMSG
Komennon alla malli viestin sisällöstä. Varsinainen viesti tulostuu siis tuohon VBODY tagien väliin. ;)

Jos komentorivi tuntuu hankalalta, viestejä voi myös tutkia gedit ohjelmalla, kunhan arvaa valita oikean merkistön tiedostoa avatessa.

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Linuxille SMS > .txt tai .csv -muunninta?
« Vastaus #7 : 26.04.10 - klo:16.33 »
Joo sorry olisi pitänyt selostaa lähtötilanne paremmin..

Wanhassa kännyssä (Nokia 6110 Navi) on tekstareita, jotka olen saanut siirrettyä puhelimen muistikortille. Nämä pitäisi saada joko a) tietokoneelle tai b) uudelle kännylle (Nokia N900). Nythän tuli mieleen että en ole edes kokeillut tarjota 6110:n muistikorttia n900:een, ajattelin kai että eri käyttikset puhelimissa voi aiheuttaa jumitilanteen tms muuta kivaa.. 6110 nyt pojalla lainassa navigaattorina (sms:t ja navin kartat samalla kortilla) joten täytyy katsella asiaa parin päivän jälkeen uudestaan. Kiitokset vastauksista kuitennii... ;D
Registered Linux user number 470428