Äänestys

Mikä ikkunamanageri käytössä?

Gnome
272 (72.9%)
KDE
72 (19.3%)
Joku muu
29 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 344

Kirjoittaja Aihe: Gnome vai KDE  (Luettu 154867 kertaa)

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #180 : 23.05.06 - klo:09.35 »
Windows jää vähemmälle kunhan saan Skypen toimimaan. Ratkaisu: opettelen itse tai kysyn eräältä gurulta.

Ota PLF-pakettivarasto käyttöön: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi:J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#Lis.C3.A4.C3.A4_ohjelmavarastoja_k.C3.A4ytt.C3.B6.C3.B6n

ja asenna paketti skype

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #181 : 23.05.06 - klo:11.14 »
Lainaus
Ota PLF-pakettivarasto käyttöön: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi:J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#Lis.C3.A4.C3.A4_ohjelmavarastoja_k.C3.A4ytt.C3.B6.C3.B6n
ja asenna paketti skype

Skype-ongelma ei ehkä kuulu tähän ketjuun, tämän voi siirtää, jos sotkee. PLF-pakettivarasto on käytössä. Asensin Skypen, en saanut ääniä kuulumaan. Testisoitto toimi satunnaisesti. Ehkä ääniasetuksissa on jotain väärin, alsa? tms.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #182 : 23.05.06 - klo:11.38 »
Skype-ongelma ei ehkä kuulu tähän ketjuun, tämän voi siirtää, jos sotkee. PLF-pakettivarasto on käytössä. Asensin Skypen, en saanut ääniä kuulumaan. Testisoitto toimi satunnaisesti. Ehkä ääniasetuksissa on jotain väärin, alsa? tms.

Kokeile olisiko tästä apua: https://wiki.ubuntu.com/SkypeHowto#head-4016814c8e40ea86b05bd5438f369c3040a7e9cd
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #183 : 23.05.06 - klo:18.14 »
Lainaus
Ja minä kun ihmettelin että mihin ihmeeseen niitä 4 GHz:n prossuja kukaan tarvitsee  ;)
On kieltämättä aika vaikuttavan näköisiä kikkoja saatu aikaiseksi, mutta niiden hyödyllisyyttä voidaan miettiä. Paitsi että onhan se kiva näyttää Windowsia käyttäville kavereille ja kysyä että mistäs siinä Windowsissa saa tällaisen efektin päälle  ;D

Mikko

Teemat, ulkonäkö eivät ole varmaankaan kaikille tärkeitä, mutta on kiva säätää kone mieleisekseen, kunnes on aika ostaa uusi kone. Noia, aqua, läpinäkyvyys ovat helppo vaihtaa/ säätää. Windowsissa kun tekisin saman olisin taitava, todennäköisesti sekoittaisin koneen. No, nyt loppui kehuminen. Muista käyttöön liittyvistä asioista en osaa sanoa.

Kiitos neuvoista liittyen Skypeen. Täytyy kokeilla. Ehkä sekoitan sitä ennen koneen päivittämällä Dapperiin. Sitten sanon: Winni$$ä kaikki toimii... ;)

Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

drone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #184 : 02.06.06 - klo:01.18 »
Itse olen tykästynyt Gnomeen -  se on toimiva, mukava käyttää ja ulkonäöltäänkin tyylikkään minimalistinen. Ei sillä etteikö KDE olisi yhtä hyvä mutta tämä on vain oma näkemykseni asiasta, jokainen säätää tyylillään.

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #185 : 18.06.06 - klo:12.14 »
Täällä juttua GNOME:n uudesta valikosta.
XP/Vista kopiohan tuo on. Saa nyt nähdä tuleeko oletuksena GNOME:n valikoksi. Jos jollain tietoa, niin informoikoon.

Valikko kun painaa "More Applications..."

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #186 : 18.06.06 - klo:12.22 »
Hmh?

Sanokaapas nyt GNOME-käyttäjät, onko tuo teidän mielestänne oikeasti käytettävä ja kätevän näköinen ratkaisu? Minun mielestäni tuollainen asettelu vain on kauhean epäselvää ja tekee käyttämisestä hidasta ja sekavaa. Searchista kyllä voi olla jotain hyötyäkin, tiedä sitten.

No joo, myönnetään että minun on vähän vaikea ymmärtää mitään menu-ratkaisua, jossa kaikki ohjelmat eivät ole heti näkyvissä selkeiden, allekkain aseteltujen ohjelmatyyppikategorioiden takana.
Satius est supervacua scire quam nihil.

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #187 : 18.06.06 - klo:13.25 »
Sanokaapas nyt GNOME-käyttäjät, onko tuo teidän mielestänne oikeasti käytettävä ja kätevän näköinen ratkaisu?

Tietysti pitää päästä ensin käyttämään, mutta ei vaikuta mitenkään ylivoimaisesti paremmalta ratkaisulta nykyisen 3 valikon sijaan. Nykyiset valikot ovat mielestäni hyvin jäsenneltyjä ja yksinkertaisia.
Tuo uusi valikko on myös erittäin massiivisen näköinen. Saattaa johtua kyllä käytössä olevista fonteistakin.

Hyvä puoli on, että uusi valikko on vain plugin/liitännäinen paneeliin, eli vaihto sen vaihtaminen nykyiseen on nopeaa ja yksinkertaista.

No saa nyt nähdä. Ihan mielenkiinnolla kyllä odottelen, että pääsee tuota kokeilemaan. Saattaa hyvinkin olla, että käytössä osoittautuu todella hyväksi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #188 : 18.06.06 - klo:14.06 »
Sanokaapas nyt GNOME-käyttäjät, onko tuo teidän mielestänne oikeasti käytettävä ja kätevän näköinen ratkaisu? Minun mielestäni tuollainen asettelu vain on kauhean epäselvää ja tekee käyttämisestä hidasta ja sekavaa. Searchista kyllä voi olla jotain hyötyäkin, tiedä sitten.

äkkiseltään tuo näyttää oikeastaan vain karkilta karkin vuoksi. en minä tiedä miksi saman asian esittämiseen pitäisi haaskata aina vain enemmän tilaa. itse olen pitänyt jo XP:nkin uutta menua epämiellyttävänä aina kun olen sitä joutunut käyttämään, mutta voihan toki olla etten ole vai käyttänyt sitä tarpeeksi. deskbar puolestaan toteuttaa jo tuon searchin myös noihin menuihin, näppärästi ja vieläpä pienessä kooossa, joten en oikein osaa arvostaa sitäkään. ja recently used... minulla on joka tapauksessa pikakuvakkeet useiten käytetyille paneelissa.

saapa nähdä miten käy. tosin koska tuo näyttää olevan "nykyaikaa" en usko, että KDE:kään säästyy moiselta :(

No joo, myönnetään että minun on vähän vaikea ymmärtää mitään menu-ratkaisua, jossa kaikki ohjelmat eivät ole heti näkyvissä selkeiden, allekkain aseteltujen ohjelmatyyppikategorioiden takana.

vähän sama ongelma täälläkin. voihan se olla, että tämä nyt vaan on jäkittämistä vanhassa, mutta en oikein osaa kuvitella miten tuo olisi kätevämpää.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #189 : 18.06.06 - klo:18.22 »
No joo, myönnetään että minun on vähän vaikea ymmärtää mitään menu-ratkaisua, jossa kaikki ohjelmat eivät ole heti näkyvissä selkeiden, allekkain aseteltujen ohjelmatyyppikategorioiden takana.

vähän sama ongelma täälläkin. voihan se olla, että tämä nyt vaan on jäkittämistä vanhassa, mutta en oikein osaa kuvitella miten tuo olisi kätevämpää.

Nimenomaan. Aina ei vanha ole huonompi.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #190 : 18.06.06 - klo:20.06 »
Luulenpa, että tässä tapauksessa vanha on parempi.

Linux user # 406601

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #191 : 18.06.06 - klo:20.16 »
Täytys päästä testaamaan että osais sanoa.

tossa isompi kuva http://ubuntuforums.org/attachment.php?attachmentid=8104&d=1144496442

muoks: hetko, toihan on Novellin joku oma viritys eikä välttämättä ole edes tulossa Gnomeen oletuksena jatkossa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197805

Eli Novell lykkää ton viimeisimpään SUSE jakeluun tollasena jos oikein käsitin.

Lainaus
GNOME's new Main Menu which Novell aims to deliver with SUSE Linux Enterprise Desktop 10

muoks2: tuskin tulee ainakaan oletuksena Gnomeen:
http://mail.gnome.org/archives/usability/2006-March/thread.html#00168

muoks3: saiskohan Ubuntuun asennettua ;)
http://www.novell.com/products/linuxpackages/suselinux/gnome-menus.html
http://www.novell.com/products/linuxpackages/suselinux/gnome-menus-32bit.html
http://www.novell.com/products/linuxpackages/suselinux/gnome-menus-devel.html
« Viimeksi muokattu: 18.06.06 - klo:20.38 kirjoittanut Osku »

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #192 : 01.07.06 - klo:07.41 »
Huh, vihdoinkin Cairo 1.2.0 julkaistu.
[cairo-announce] cairo release 1.2.0 now available

"We are very pleased to announce this release, the first major update
to cairo since the original 1.0 release 10 months ago. Compared to
cairo 1.0, the 1.2 release doubles the number of supported backends,
adding PDF, PostScript, and SVG backends to the previous xlib, win32
and image backends."

Nyt joutuu odottelemaan vielä uudempia julkaisuja, jotta saisi version mikä ei tahmaisi.

"Now that 1.2.0 is done, the major focus of the cairo project over the
next few months will be on performance and optimization. We are very
interested in benchmarks demonstrating cairo call sequences that are
of interest to users. Please send your benchmarks to the cairo mailing
list for inclusion in an upcoming automated performance regression
testing environment. Ideally benchmarks should run for a (fairly
short), fixed amount of time, terminate, and print a single number."

Vahva usko siihen, että GNOME on vielä joku päivä todella vauhdikas kaikin puolin vähän
hitaammillakin koneilla.

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #193 : 01.07.06 - klo:15.37 »
Skypestä on nyt uusi versio joka toimii alsa systeemillä http://www.skype.com

aatu

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #194 : 01.07.06 - klo:15.57 »
Olen yhä enemmän kallistuna XFCE:n puolelle (etenkin Dapperin asentamisen jälkeen) kun siinä paranneltiin eräitä juttuja joista en oikein pitänyt ;). Gnomeakin joskus käytän vaihtelun vuoksi tai järjestelmän hallinnan/ohjelmien asennuksen vuoksi. Kyllä Gnomekin on hyvä, ei mitään vikaa ;).

XFCE:n käyttö Johtuu varmaan siitä, että se vaan niin hyvin pyörii tällä hieman vanhemmalla koneella epiphanyn kaa vaikka onkin beta1. Siis ei ole vielä kaatunut vaikkakin epiphany joskus on kaatunut jonkin videon pyörityksen vaihdon aikaan ;).

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #195 : 01.07.06 - klo:16.50 »
XFCE:n käyttö Johtuu varmaan siitä, että se vaan niin hyvin pyörii tällä hieman vanhemmalla koneella epiphanyn kaa vaikka onkin beta1.

Kyllä nopeus on sellainen "ominaisuus" mihin kiinnitän itse todella paljon huomiota. Varsinkin kun alla vähän vaatimattomampi 1GHz Duron, niin kaikki nopeus on kyllä kaivattua. Mutta hyvältä vaikuttaa kuitenkin tulevaisuus. AIGLX tuo odotettua vauhtia ikkunoiden rendaukseen ja kunhan vielä Cairo ja muut saadaan vauhdikkaiksi, niin ei tuntuisi itse GNOME:ssa enää paljon olevan vikaa nopeuden suhteen.
No onhan noita hitaita ohjelmia kyllä kuten esimerkiksi Evolution, mutta eiköhän siitäkin vauhdikas jossain vaiheessa saada, kuten lupailleet.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #196 : 01.07.06 - klo:18.40 »
XFCE:n käyttö Johtuu varmaan siitä, että se vaan niin hyvin pyörii tällä hieman vanhemmalla koneella epiphanyn kaa vaikka onkin beta1.

Kyllä nopeus on sellainen "ominaisuus" mihin kiinnitän itse todella paljon huomiota. Varsinkin kun alla vähän vaatimattomampi 1GHz Duron, niin kaikki nopeus on kyllä kaivattua. Mutta hyvältä vaikuttaa kuitenkin tulevaisuus. AIGLX tuo odotettua vauhtia ikkunoiden rendaukseen ja kunhan vielä Cairo ja muut saadaan vauhdikkaiksi, niin ei tuntuisi itse GNOME:ssa enää paljon olevan vikaa nopeuden suhteen.

Ei 1GHz nyt kovin vaatimaton ole.

Ja AIGLX tuonee nopeutta vain, jos on nopeampi videokortti? Onko siitä jotain nopeustestejä suoritettu, miten ja milloin se käytännössä ikkunoiden rendausta nopeuttaa?

Esim. Matrox G400:sella se tuskin nopeuttaa.

Vois kyllä kokeilla laittaa ton radeon 9200:sen koneeseen  kiinni ja kokeilla saako aiglx:n ja compizin toimimaan... :) Ellei sitten 9200SE:n SE - pääte tarkoita sitä ettei sillä tee mitään.
« Viimeksi muokattu: 01.07.06 - klo:18.42 kirjoittanut Ankka »

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #197 : 02.07.06 - klo:10.44 »
Ei 1GHz nyt kovin vaatimaton ole.

Riippuu tietysti mihin vertaa, mutta kyllä tuon tasoinen kone pitäisi riittää vielä aivan mainiosti (usein tuntuu kyllä, ettei riitä).

Ja AIGLX tuonee nopeutta vain, jos on nopeampi videokortti? Onko siitä jotain nopeustestejä suoritettu, miten ja milloin se käytännössä ikkunoiden rendausta nopeuttaa?

Juu Xorg postituslistalla on ollut noita benchmarkeja. Kannattaa seurata, koska siellä on paljon mielenkiintoista asiaa noin muutenkin. Ja tottakai näytönohjain pitää olla sen verran uusi, että uusia ominaisuuksia voidaan hyödyntää.

Tässä on Federico Mena-Quinteron GUADEC 2006 esitys GNOME:n optimoimisesta. Paljon parannettavaa vielä löytyy.
http://primates.ximian.com/%7Efederico/docs/2006-GUADEC/how-much-faster/

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #198 : 03.07.06 - klo:20.31 »
Pari mielenkiintoista julkaisua ...

GTK+ 2.10
QT 4.2 (preview)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #199 : 03.07.06 - klo:22.09 »
Lainaus
GTK+ is the
only 100% free-of-cost open source industrial-strength GUI
toolkit available today.

Millä lisenssillä Qt sitten on liikkeellä? Eikös sekin oo ihan opensorsaa?


EDITTIÄ:

Ahaa, sillä on tuplalisenssi, ja vieläpä aika nerokas: jos haluu tehä rahaa qt:llä, siitä pitää maksaa. Jos julkaisee ohjelmansa sorsat, se on ilmainen..
« Viimeksi muokattu: 03.07.06 - klo:22.12 kirjoittanut Ankka »