Kirjoittaja Aihe: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä  (Luettu 8301 kertaa)

theme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« : 11.04.10 - klo:18.20 »
Tuli viimeinkin ostettua usb-roikan sopiva kovalevy kun halvalla sai?

Nyt vasta kun sinne on tullut tungettua toista sataa gigaa tiedostoja tuli mieleen, että olisiko se kannattanut formatoida johonkin muuhun muotoon kuin ntfs (oli valmiina tässä muodossa) Kovalevyn on toimittava myös wintoosa-ympäristössä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #1 : 11.04.10 - klo:18.31 »
NTFS on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto, jos kiintolevyn pitää toimia sellaisissakin WIndows-koneissa, joihin ei itse pääse vaikuttamaan. Jos taas riittää, että kotikoneiden Windows löytää levyn, asenna Windowsiin ext2/ext3-ajuri, jolloin saat nuokin tiedostojärjestelmät mahdollisiksi. Ainakin minulla se toimi aikanaan täysin moitteitta (nyt en sitä enää tarvitse kun ei ole Windowsia mailla halmeilla).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

theme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #2 : 11.04.10 - klo:20.16 »
Kiitosta vastaamisesta.
Pitäydyn siis tuossa ntfs:ssä.

ps.eipä ole windowsia tässäkään taloudessa juuri nyt, mutta tekisi mieli ostaa uusi kannettava. Siinä luultavimmin tulee pakosta Win7 mukana eikä sitä sitten heti viitsi hävittääkään.

juyli

  • Vieras
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #3 : 12.04.10 - klo:11.15 »
NTFS on käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto, jos kiintolevyn pitää toimia sellaisissakin WIndows-koneissa, joihin ei itse pääse vaikuttamaan.

Olen tuosta osin erimieltä. Kun nykyisin nuo ulkoiset levyt ovat melkoisen suuria esim. Tera-kokoluokkaa, olen osioinut levyn. Noille eri osioille sitten sopii hyvinkin myös Linuxissa paremmin toimivat tiedostojärjestelmät. Yleensä olen säilyttänyt yhden "sopivan kokoisen" osion NTFS-tiedostojärjestelmällä varustettuna. Levyn käyttötarkoitus ratkaisee, mikä tai mitkä tiedostojärjestelmät parhaiten sopii.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #4 : 12.04.10 - klo:11.54 »
Kun nykyisin nuo ulkoiset levyt ovat melkoisen suuria esim. Tera-kokoluokkaa, olen osioinut levyn. Noille eri osioille sitten sopii hyvinkin myös Linuxissa paremmin toimivat tiedostojärjestelmät.

Ja kuinkas usein käy niin, että tarvitsemasi tiedosto on sitten juuri sillä väärällä osiolla? ;D

Minä muuten huomaan kaiken aikaa vain vähentäväni turhaa osiointia ja pidän levyt mahdollisimman yhtenäisinä. LVM:n avulla voi vielä yhdistää useamman levynkin yhdeksi osioksi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Vieras
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #5 : 12.04.10 - klo:12.44 »
Ja kuinkas usein käy niin, että tarvitsemasi tiedosto on sitten juuri sillä väärällä osiolla? ;D

Murphyn laki? Mutta tuo ei ole Linux-ongelma, kun se hanskaa "kaikki" tiedostojärjestelmät.

Minä muuten huomaan kaiken aikaa vain vähentäväni turhaa osiointia ja pidän levyt mahdollisimman yhtenäisinä. LVM:n avulla voi vielä yhdistää useamman levynkin yhdeksi osioksi.

Kyllähän se tuohon hissuksiin menee, kun tilantarve levyosioilla jatkuvasti vain kasvaa. Esim. videokameran tiedostojen koko on melkoinen - muutaman vuoden takainen, mielekäs osiointi käy helposti ahtaaksi. Jatkuvastihan tulee hankittua lisäkovalevytilaa hankkimalla uusia kiintolevyjä tai korvaamalla vanha levy isommalla.
LVM:ää en ole tohtinut käyttää (en juuri sille näe kohdallani tarvetta - osioiden koon muuttaminen ei ole ongelma - vaikka hieman työlästä), koska sinun tapaasi olen Linux-järjestelmien sekakäyttäjä. En ole perehtynyt LVM:ään tarpeeksi, ja epäilen, että ongelmatapauksissa LVM tuo lisää mutkia matkaan. Samalla koneella on poikkeuksetta vähintään kaksi eri jakelua. Ja parhaimmillaan taisi olla 7 eri jakelua tai jakeluversiota (x86 tai x86_64) + muutama Live-CD käynnistettävissä suoraa kovalevyltä.

http://linux.fi/wiki/Ohjelmistopohjainen_RAID_ja_LVM
http://linux.fi/wiki/LVM



SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #6 : 12.04.10 - klo:12.56 »
LVM:ää en ole tohtinut käyttää (en juuri sille näe kohdallani tarvetta - osioiden koon muuttaminen ei ole ongelma - vaikka hieman työlästä),

Minut ajoi LVM:ään itse asiassa se, että halusin TV:stä nauhoitetuille elokuville mahdollisimman ison yhtenäisen tilan. Pöytäkoneessa on 750-gigainen ja 1,5-terainen levy, mutta LVM:llä noista sai rakennettua aivan hilppua vaille 2-teraisen tallennustilan (siis sen lisäksi, että osa pienemmästä levystä on käyttisten juuri- ja /home-hakemistoina).

Kerran olen LVM:n kanssa tosin onnistunut sössimään. *buntu nimittäin, toisin kuin esim. sidux tai openSUSE, ei sisällä LVM-tukea oletusarvoisesti. Asensin Kubuntun, sen jälkeen LVM:n, sitten yritin ottaa LVM-osion käyttöön..... mutta annoin tasan yhden väärän komennon, ja koko rakenne oli mennyttä. Sen jälkeen olikin jäljellä enää ruveta PhotoRecillä pelastamaan tiedostoja.

Vihjeeksi muuten kaikille: PhotoRec ei tunnu pystyvän pelastamaan gigatavuluokkaa olevia elokuvatiedostoja, vaan pätkii ja yhdistelee niitä mielivaltaisesti. Musiikkitiedostot ja muu megatavuluokan kama pelastuu hyvin.
« Viimeksi muokattu: 12.04.10 - klo:12.57 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #7 : 13.04.10 - klo:15.58 »
Kahteen tai useampaan palaan osiointi on huonoin vaihtoehto käyttäjälle, jolta löytyy kymmeniä tuhansia mp3-kappaleita ja gigoittain elokuvia. Suurin osa levyn kapasiteetista menee siinä, kun monistat ne kaikille mahdollisille osioille, että voit niitä toistaa kaikissa käyttöjärjestelmissä. Samoiten voisin konvertoida kaikki biisit wma-, mp3- ja ogg-muotoon, että kaikille soittimille löytyy mieluisin, mutta yritän kuitenkin löytyy pakkauksen, jota kaikki toistavat.

Mutta, kuten Juyli ilmaisi levyn käyttötarkoitus ratkaisee. Jos siellä teran levyllä on vain lomakuvat ja veroilmoitus säilössä, voi sen osioida useampaan palaan. Multimediakäytössä kannattaa harkita nfts- (ja varauksella fat-muotoja), jos Windowsinkin pitää levy tunnistaa.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #8 : 13.04.10 - klo:21.35 »
Multimediakäytössä kannattaa harkita nfts- (ja varauksella fat-muotoja), jos Windowsinkin pitää levy tunnistaa.
Onnistuu tuo toisin perinkin, jos haluaa. Minulla on Windowsin puolella asennettu jo aiemmin mainostettu ext-palikka, jos välillä tarvitsee yhdistellä konetta telkkariin leffan katsomista varten. Vielä en ole Ubuntun puolella jaksanut tutustua HDMI:llä telkun kytkemiseen, joten Winkkari saa toimia siinä roolissa seuraavaa ahkeruuspuuskaa odotellessa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #9 : 13.04.10 - klo:22.08 »
Windowsiin on tosiaan saatavilla ext-tuki (ei siis mikään MS:n tukema juttu, vaan ulkopuolisten tekemä tiedostojärjestelmän tuki), mutta _muistaakseni_ sillä ei saa kirjoitustukea, eli se kannattaa pitää mielessä tai siis ainakin varmistaa ensin.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #10 : 13.04.10 - klo:22.09 »
Tuossa ainakin kysyttiin asentaessa, haluaako myös kirjoituksen vai pelkän luvun. Otin kirjoituksenkin ja ainakaan vielä en ole mitään saanut sekaisin. Tosin käyttö on aika satunnaista ja yleensä lähinnä konffitiedostojen siirtelyä sun muuta pientä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #11 : 13.04.10 - klo:22.13 »
Omasta kokeilusta on kyllä todella kauan muutenkin, mutta hyvä homma että ainakin nyt sisältää kirjoitustuen. Kiitoksia tiedosta.

juyli

  • Vieras
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #12 : 13.04.10 - klo:22.40 »
Kahteen tai useampaan palaan osiointi on huonoin vaihtoehto käyttäjälle, jolta löytyy kymmeniä tuhansia mp3-kappaleita ja gigoittain elokuvia. Suurin osa levyn kapasiteetista menee siinä, kun monistat ne kaikille mahdollisille osioille, ...

Pöh. Data, jota on tarkoitus käyttää useammassa järjestelmässä tietenkin tallennetaan osiolle, jolla on tiedostojärjestelmä, jonka ko. käyttöjärjestelmät hanskaa. Windows-maailmassa se on _nykyisin_ ntfs. Linuxissa tuolla ei ole suurta väliä.

Tosin tällaisissa keskusteluissa jää aina ilmaan kysymys, miksi käyttää useita käyttöjärjestelmiä. Fiksuintahan on käyttää sellaista käyttöjärjestelmää, joka parhaiten soveltuu omaan käyttöön.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #13 : 13.04.10 - klo:22.51 »
Lainaus
Pöh. Data, jota on tarkoitus käyttää useammassa järjestelmässä tietenkin tallennetaan osiolle, jolla on tiedostojärjestelmä, jonka ko. käyttöjärjestelmät hanskaa. Windows-maailmassa se on _nykyisin_ ntfs. Linuxissa tuolla ei ole suurta väliä.

Ihan totta, mutta jos tiedostot, joita halutaan käyttää kummassakin käyttöjärjestelmässä ovat tärkeitä, ei niitä haluta laittaa sille helpoiten särkyvälle osiolle, vaikka se kaikissa toimisikin. Muutenhan useampaan palaan osioinnissa ei olisi mitään järkeä, jos se yksi toimisi loistavasti kaikissa.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #14 : 14.04.10 - klo:00.08 »
Onhan ulkoisen kovalevyn (tai tikun) osioinnissa kai sellainenkin pointti, että kannattaa laittaa siihen joku (vaikka pienikin) Windowsin ymmärtämä osio.

Jos nimittäin levy lykätään Windows-koneeseen, eikä se löydä sopivaa osiota mountattavaksi, se äkkiä haluaa formatoida itse sen levyn ja silloin on datan katoaminen aika likellä.

Lähde varoitukselle: Formating a hard drive specificly for linux Storage.
« Viimeksi muokattu: 14.04.10 - klo:00.17 kirjoittanut salai »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy, mikä tiedostojärjestelmä
« Vastaus #15 : 14.04.10 - klo:00.12 »
Tuo on kyllä totta ja sinnehän voi laittaa tuon ext-ajurinkin, niin ei jää tuttavillakaan kuin nallikalliolle jos ei löydy nettiyhteyttä ja tulee akuutti extäily tarve :)

Pari kertaa olen itse meinannut vahingossa formatoida väärän usb aseman ajatuksissani.