Kirjoittaja Aihe: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!  (Luettu 35020 kertaa)

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #60 : 16.04.10 - klo:08.14 »
Olen vähän eri mieltä. Toimittajan kannanotto kohdassa, kun puhuttiin peleistä, oli sellainen, että jokainen tietämätön ei nyt sitten suostu linuxin käyttäjäksi kun ei siihen saakaan uusimia pelejä?
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #61 : 16.04.10 - klo:08.35 »
Olen vähän eri mieltä. Toimittajan kannanotto kohdassa, kun puhuttiin peleistä, oli sellainen, että jokainen tietämätön ei nyt sitten suostu linuxin käyttäjäksi kun ei siihen saakaan uusimia pelejä?

Toisaalta on totta, että winellä saa toimimaan, jos saa. Ja säätämiseen saa varautua, jos ei suoraan lähdekään tulille. Parempi ehkä jättää silloin asentamatta, kuin että itkee sitten täällä, kuinka mikään ei toimi ja joutuu koko ajan komentoriviltä säätämään jne. Olisi tosin voinut mainita, että linuxillekin noita pelejä on, laadukkaitakin osa.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #62 : 16.04.10 - klo:08.37 »
Pelit! Tuota en ottanut huomioon, koska en itse painota pelikäyttöä. Varmaan joillekin kyseessä tulee olemaan kynnyskysymys. Konsoleita on omissa nurkissa varmaan 12 kpl, alkeellisista mustavalko ping-pong koneista Xboxiin. Pitäisi perustaa museo....  ;) terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #63 : 16.04.10 - klo:08.52 »
Kun kuitenkin on otettava huomioon perheessä nuorison vaatimukset. Pitää olla jos jonkinmoisia pelikonsoleita ja tietenkin myös Windows ja siihen uusimmat pelit, niitä kun ei Linuxiin saa heti, jos koskaan. Pelit se suurin ongelma on Linuxin leviämisen esteenä, vaikka sitä kuinka vähäteltäisiin. Henkilö joka ei pelaa, ei myöskään ymmärrä asiaa, miksi joku hakkaa illasta toiseen jotain peliä, samoin ei ymmärrä se pelaaja niitä "nörttejä" jotka illan toisensa jälkeen istuu koneella pelaamatta? Kärjistin asian siksi että asia on hyvin ajankohtainen tulevaisuutta ajatellen Linuxin yleistymiseen...
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #64 : 16.04.10 - klo:10.41 »
Meidän perheen ratkaisu peliongelmaan on netittömät windows-koneet (XP&W98) pojilla 9 & 11v, joilla pyörii muutama oma ja kirjaston pelit. Omat pelit on ostettu pilkkahinnalla alennusmyynneistä, ne kun ovat jonkun vuoden vanhoja versioita. Alle sata euroa on mennyt pojilla maksullisiin peleihin.

Nettikoneina meillä on vain linux-koneet ja yhtä, shockwavella tehtyä peliä lukuunottamatta kaikki poikien haluamat pelit ovat toimineet. Poikamme myös tietävät tuon shockwave-rajoitteen. Linuxpeleihin kuopuksemme innostui niin, että hänenkin W98-koneeseensa laitettiin Xubuntu dual-bootiksi. Ai niin, pojat saivat joululahjaksi (meidän vanhempien vastustuksesta huolimatta) PS2:nkin, sen pelit(6kpl) kaluttiin loppuun jo joululomalla ja rakkinetta käytettään enää ehkä kerran kuussa.

Yllä olevallakin kalustolla poikamme saavat hyvinkäytettyä päivittäisen peli-&nettiaikansa (1h+1h), joten en näe mitään mieltä siihen, että windows-pelikoneisiin ja uusiin peleihin syydetään toista tonnia rahaa. Nekin vanhenevat käsiin ja taas tarvittaisiin lisätonni ainkin joka toinen vuosi.

Vapaasta tarjonnastakin löytyy kymmeniä tuhansia pelejä, niin on kumma, jos siitä tarjonnasta löydy riittävästi viihdykkeitä. Muotipelien kanssa saa kyllä rahaa rahaa palamaan, mutta samantapaisella peli-idealla löytyy todennäköisesti vapaa vastine. Ei lasten mielihaluille tarvitse antaa kaikkea myöden, ostakoon pelitykit vasta omilla rahoillaan, niin silloin punnitaan pelaamisen tärkeys. Meilläkin pojat jotuvat ostamaan haluamasa pelit omilla rahoillaan. Kohtuulliset koneet (max.100€)olen heille suostunut rakentamaan.

Varsinaiset pelifriikit ovat sitten asia erikseen, mutta heitä on vain kourallinen ja suurin osa heistä tienannee harrastuksensa kulut itse. Lähtökohtaisesti se ei ole vanhempien asia.

Tolkkua pelikuluihinkin

T:Jallu59


Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #65 : 16.04.10 - klo:11.39 »
Tosiaan asennus on monille käyttäjille ylitsepääsemätön este, kun eivät edes uskalla yrittää. Jopa windowsin perusasennus ja säätäminen on monille mahdoton tehtävä, joten molemmissa kyllä joutuu opettelemaan uutta ja säätämään juttuja. Tämä voitaisiin teitysti osittain kiertää, mikäli kaupassa myytävistä koneista olisi aina linux versio tarjolla. Varman moni ostaisi linuxkoneen, koska se on halvempi. Aika moni käyttäjä kuitenkin tekee koneella vain simppeleimmät nettijutut ja ehkä joskus kirjoittaa vähän jotain.Tähän ei välttämättä windowsia vaadita ja sitä useimmat eivät tule ajatelleeksi.

Ai niin ja linuxkoneella en tarkoita xandros/linpus roskaa. Tämä on vaihtoehto peukaloruuveille, ei windowsille.

Ymmärrän aivan täysin että HC-pelaaja tai jonkun erikoisalan ammattilainen maksaa windowsista saadakseen suosikkisoftansa toimimaan. Se on ihan OK mielestäni. Me muut tavalliset tallaajat ostamme windowsin paljolti, koska muutakaan ei markkinoilla ole tarjolla. Linux on edelleen liian harrastelija-asemassa voidakseen vakavasti hastaa markkinajohtajan.

Hauskasti muuten taas linux laitettiin kokonaan Linus Turvaldsin piikkiin. Jännästi se GNU/Stallmanin puoli jää aina mainitsematta.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #66 : 16.04.10 - klo:12.05 »
Nostan hattua ohjelman tekijöille, ohjelma oli kaikkiaan hyvä.  Tottakai siinä olisi voinut käsitellä  monta asiaa tarkemmin, mutta kun ottaa huomioon ohjelmalle annetun ajan, niin ei siinä kovin syvälle voi mennä.
Toivotaan, että tämä oli eräänlainen pään avaus Yleltä, ja jatkossa tulisi lisää, esimerkiksi jonkin muun ohjelman (Atalk, MOT....) illan aiheena, jossa olisi aikaa keskittyä tarkemmin aiheeseen mm:
1.Miksi lama-aikana maksamme MS:lle ulkomaille?
2.Mitä tietoja Microsoftin käyttöjärjestelmät ja ohjelmat keräävät käyttäjistään, ja minne niitä tietoja luovutetaan?
3.Miksi uusiessa koneeseen ”rautaa,” pitää ostaa uusi käyttöjärjestelmä, vaikka on kerran maksettu?
4.Miksi dementiaoireista kärsivä pääministerimme lähti lobbaamaan Microsoftia? Mitä taloudellista hyötyä hän sai itselleen? Ei hän varmasti ilmaiseksi toiminut.
5.Miksi Ruotsissa on käytössä MS:n perhepaketti, Suomessa ei? Liittyykö jotenkin edelliseen kohtaan?
 6.Avoimet ohjelmat
7.Tietoturvallisuus
Linux-yhteisö, miten katsot peiliin, ja mitä näet?
1.Onko sinusta linux-maailma sekava? Jos on, niin miltä se näyttää sellaisen silmin, joka ei tunne ollenkaan linuxia? On ubuntu, kubuntu , xbuntu, fedora, opensuse, debian, centOS, red hat....... jne
2.on paketteja: rpm, deb, tar.gz, tar.bz2
3.On gnome, kde.. kumpi parempi....
4.Mikä on suomennettu, mikä ei...
5.Mihin saa hyvin tukea, mihin ei...
6.Mikä on helppo käyttää, mikä ei.....jne

Uskon, että yksi suurin syy siihen, miksi linux ei yleisty, on linux-maailman sekavuus.  Silloin, kun itse kiinnostuin linuxista, ja aloin kyseilemään niiden käyttäjiltä mielipiteitä eri distroista, niin vastaukset olivat sellaisia, etten yhtään ihmettele, miksi suurin enemistö mielummin maksaa ja valitsee... :(

t.matti  ;)

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #67 : 16.04.10 - klo:12.14 »
Olet Matzi ihan oikeassa, samoin kuin Jallukin. Itselläni ei enää niin "kauhian paljon" ole innostusta peleistä, liekö iällä jotain syytä siihen? Pelejä on varmaan paljon myös Linux koneille, en niitä ole sen paremmin tutkaillut, sillä markkinoinnistahan tässä on kyse. Siis kuinka markkinoida, että Linuxiin on X määrä pelejä jne eli mm. se ja se peli ja  niin edespäin. Vain näin myös vanhemmat uskaltavat tarjota Linuxia jälkikasvulle, joka on peli-iässä! Mikähän muuten on se pahin peli-ikä?
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

kuutio

  • Vieras
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #68 : 16.04.10 - klo:12.21 »
Hauskasti muuten taas linux laitettiin kokonaan Linus Turvaldsin piikkiin. Jännästi se GNU/Stallmanin puoli jää aina mainitsematta.
Tässä ja monessa muussakin asiassa täytyy ottaa huomioon sekä kohdeyleisö että käytettävissä oleva ohjelma-aika.

Lyhyessä, tavallisille kuluttajille suunnatussa insertissä ei ehkä kannata ryhtyä avaamaan avoimen koodin filosofiaa, historiaa, eri toimijoiden suhteita, lisenssejä tai it-nörttien ikuisuuskysymyksiä, kun ohjelma-aika ei riitä edes kaikkien kuluttajien kannalta oleellisten asioiden esiin tuomiseen.

Parempi käyttää aika sellaisiin kysymyksiin, joilla on kuluttajille jotain merkitystä ja jotka kohdeyleisö ymmärtää.


Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #69 : 16.04.10 - klo:13.04 »
Linux-yhteisö, miten katsot peiliin, ja mitä näet?
1.Onko sinusta linux-maailma sekava? Jos on, niin miltä se näyttää sellaisen silmin, joka ei tunne ollenkaan linuxia? On ubuntu, kubuntu , xbuntu, fedora, opensuse, debian, centOS, red hat....... jne
2.on paketteja: rpm, deb, tar.gz, tar.bz2
3.On gnome, kde.. kumpi parempi....
4.Mikä on suomennettu, mikä ei...
5.Mihin saa hyvin tukea, mihin ei...
6.Mikä on helppo käyttää, mikä ei.....jne
t.matti  ;)
Kohtuuhyvin peilattu, mutta
1. On ehkä hyväkin, että suuret jakelut, kuten Ubuntu antaa kasvot linuxille.  Jos ei tyydytä, se tuo kuitenkin tietoisuuden vaihtoehdoista, jolloin muillakin ditsroilla on mahdollisuutensa.

2. Tietovarastojen käyttö oletuslähteinä yritettävä saada käyttäjien tajuntaan, jolloin ei tarvita normikäyttäjällä mitään yli-/epämääräisiä paketteja. Ei minun ole tarvinnut ylläpitämiini koneisiin (omia lukuunottamatta  ;D ) kuikuilla pakettivarastojen ulkopuolelle.

3. Työpöytäympäristöt kehittyvät, mutta kun on ensin joku, niin taas vaihtoehtojen kirkastuessa voi kokeilla toistakin. Tällä hetkellä normikäyttäjälle Gnome on selkeämpi ja myös nopeampi kuin KDE4. KDE3.5 taas oli sekin selkeä, ja siihen aikaan parempi. XFCE kuin Gnome, mutta nopeampi ja LXDE tulossa nopeutta arvostaville, mutta vaatii vielä osaamista. Tämä kirjo on enemmänkin mahdollisuus kuin rasite. Ohjelmassakin puhuttiin Ubuntusta ja asennettiin Kubuntu.

4. Ei kaikkia windows-softiakaan ole suomennettu. Tärkeimmät osat ja softat ainakin Ubuntussa kyllä. Ilmaiselta ei voi kaikkea vaatia ja ainahan voi itse kantaa kortensa kekoon jos kääntämättömyys vapaalla puolella häiritsee. Ohjeen suomennos olisi ehkä massamarkkinoita ajatellen kiireellisin, joskin lontoo sujuu nykyään lähes kaikilta alle kuusikymppisiltä.

5. Tässäkin massa ratkaisee, siksi Ubuntu ja tämä foorumi. Muiden distrojen suomenkielinen tuki ohutta tai olematonta. Hyvä jos distron etusivu on suomennettu. Sovelluksien suhteen sama juttu, käytetyimmille, esim OpenOffice, löytyy suomenkielistäkin tukea, harvemmin käytetyille vain englanninkielistä.

6. Helppokäyttöisyys on osittain subjektiivinen asia. Eläkeläisillä, joille Ubuntun olen laittanut ei ainakaan ole ollut vaikeuksia käytössä.  Selain ja tekstinkäsittely ovat samanlaisia käyttää järjestelmästä riippumatta ja ensimmäisenä koneena reippaalla 80-vuotiaalla rouvallakin Ubuntu toimii kivutta pikkusiskonsa(75v) opastuksella. Pankki, webmail, kirjoittaminen ja oman kiinnostuspiirin weppisivut ovat ikäihmisten yleisimmät tietotekniikan käyttökohteet. Erikoisohjelmat (esim. Gramps) vaativat paneutumista itse alaankin ensin, jotta termistö selkeytyy,  joten niiden käyttökynnys on korkeampi järjestelmästä riippumatta.

Peiliin katsominen tosiaan visastuttaa itse kutakin ja Matzin mainitsemia seikkoja ei pidä väheksyä. Itse olen ottanut sen kannan, että suositeltavin distro ja työpöytä kannattaa suositella käyttäjä ja konekohtaisesti, vaikka oma mieltymys olisi jossain muualla. Itselleni todennäköisesti sopisi parhaiten Gentoo tai Fedora, mutta muulle perheelle ja ikäihmisillekin Ubuntu on helpoimmin lähestyttävä, eikä vähiten hyvän kielitukensa ja muun tukensa takia. Jos meikä jää junan alle, löytyy tukea muualtakin, sen sijaan jos olisin virittänyt jonkun marginaalidistron, tuki loppuisi seinään. Tukihommissa Ubuntu on helppohoitoinen, Ubuntukoneita päivittelen ehkä kerran pari vuodessa tai LTS-tahtiin, winkkarikoneita joudun katsomaan kuukausittain.

Päättäjien saama taloudellinen hyöty tietotekniikkapäätöksistä on sitten aivan oman MOT:insa arvoinen. Turun päätöksenteko vuonna 2005 linux-kokeilun torppauksessa tuskin kestäisi päivänvaloa, joskin todistaminen on vaikeaa. Julkisten toimintojen ulkoistamisjutuissa on samaa tuoksua.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #70 : 16.04.10 - klo:15.10 »
Ihan asiallinen tuo oli.
Omaan korvaan osui juuri se oikea pullonkaula eli käyttäjä joutuu ITSE tekemään asennuksen jolloin melko moni unohtaa koko jutun koska ei luota itseensä/tiedä miten toimitaan.
Tälle pitäisi tehdä jotain - naapuriapu käyttöön? Miettikääpä sitä!
Ja itse olen ainakin sitä mieltä että asennus on helppoa. Joutuuhan Windowsinkin "asentamaan". En katsoisi Ubuntun asentamista mitenkään hankalammaksi kuin kaupasta ostetun ikkunan "alkuvalmistelut". Itselläni kului enemmän aikaa levyn polttamiseen, kuin asentamiseen. En ollut lukenut ohjeita levyn polttoon, joten poltin kahdesti levykuvan suoraan levylle (Resurssiehallinnalla). Tämänkin ongelman voi ratkaista käyttämällä Shipittiä!
Minä jäin kaipaamaan dual-boot ja live-kokeilu mahdollisuuksien mainintoja.
Ainakin dual-boottia. Itsellänikin on muutamia sovelluksia, joita tarvin, mutta jotka eivät toimi Linuxilla. Ratkaisu on tosiaankin dual-boot. Tosin Windowspuolta ei tule avattua kauhean usein...

Storck

  • Vieras
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #71 : 16.04.10 - klo:15.16 »
^ Niin, en edes maininnut mistään hankalasta asennuksesta. Minulla menee asennukseen (siitä kun .ISO on koneelle ladattu ja aloitan..) yhteensä about kahdeksan minuuttia, sisältää käsin osioinnit..


Senior

  • Vieras
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #72 : 16.04.10 - klo:16.55 »
Linuxin kannalta ohjelman suurin merkitys lienee siinä että tuhannet ihmiset saivat muistutuksen siitä, että on olemassa myös ilmainen vaihtoehto Windowsille. Tietoturvan suhteen olisin toivonut jotain sellaista konkreettista faktaa joka olisi pannut ajatuksia monien katsojien mieleen kuten esim. se että Linuxissa ei ole käytännössä viruksia ollenkaan ja että Linuxin tietoturva, sekin ilmainen, on todella hyvä.

Varmasti ohjelma kaikessa rajoittuneisuudessaankin herättää kiinnostusta joissakin katsojissa Linuxia kohtaan. Se voi konkretisoitua siinä vaiheessa kun katsojan oma Windows-kone hyytyy ja sekoaa täysin ja edessä näyttää olevan vääjäämätön matka kauppaan sekä tuhat euroa rahaa taas tiskiin.

PS. Olen sitä mieltä, että Linuxille hyvä kohderyhmä tällä hetkellä olisi sellaiset ihmiset joille riittää perusnetinkäyttö, sähköpostin käyttö, jne ja joita pelit eivät voisi vähempää kiinnostaa. Siis vähän varttuneempi väki.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #73 : 16.04.10 - klo:16.59 »
Ohjelma oli mielestäni hyvä ja Linux tuli esille, joskin mitään syväluotausta ei tietenkään tehty.

Linux-käyttäjien tulisi katsoa ohjelma hiukan objektiivisemmin, kuin mitä joistain kommenteista tulee ilmi.
Pelaaminen on toki suuri este, mutta auta armias, jos tuossa ohjelmassa olisi wine mainittu, niin foormumi olisi täysin tukossa.

Mutta se suurin este prosentin ylittymiselle on, että Linux on aivan liian tuntematon. Kysyin juuri äidiltäni ostaisiko hän mieluiten 500 € Linux-läppärin vai täsmälleen samanlaisen koneen Windowsilla ja satasen suuremmalla hintalapulla. Pienen mietinnän jälkeen vastauksena tuli Windows. Se on tutumpi ja sillä hän saa kaikki perusasiat hoidettua.

Tottakai selitin, että Linuxilla saa tehtyä samat asiat kuin Windowsilla nopeammin ja turvallisemmin, mutta ei työssäkäyvä jaksa opetella uutta käyttöjärjestelmää, kun Windowskaan ei ole täysin hallinnassa ja sillä pärjää. Uuden sykemittarin käyttöä jaksaa sen yhden illan  opiskella, muttei sen enempää.

Viimeistään tavantölliäisen kiinnostuksen menettää siinä vaiheessa, kun alkaa selostamaan dualbootista, GNOMEsta, KDE:sta, Synapticista, xorgista, .iso:sta, levykuvista, joista tavallinen koneen käyttäjä ei tajua yhtään mitään.

Muistan hyvin itsekin siirtymisen Linux-maailmaan. Olen mielestäni avoin mieleltäni, mutta aloittelevalle Linux on tosiaan sekava, kuten joku jo mainitsikin. Ihmettelin näitä jakeluita, että miksi minulle suositellaan jotain Ubuntua, kun haluan asentaa Linuxin! Loppujen lopuksi Linuxiin sisälle pääseminen ei vaatinut kuin sen viikonlopun opiskelun, jonka jälkeen osasi päättää mitä asentaa ja miten ja mitä sen jälkeen. Linuxin kautta tietotaitoni tietokoneen ääressä on moninkertaistunut ja suurimmalla osalla teistä taidot ovat paljon suuremmat kuin minulla joten aiheeseen on vaikea suhtautua objektiivisesti, neutraalisti.

Olen samaa mieltä Kuningaskuluttajan kanssa, että kokoperheen koneeksi Windows on paras vaihtoehto, jos sillä pelataan. Eri asia on jos perheestä löytyy HC-nörtti, joka jaksaa säätää ja vääntää winen kanssa kaikki pelit toimiviksi.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #74 : 16.04.10 - klo:17.00 »
Mielestäni juuri näin kuin Senior kirjoittaa.

Ohjelman ehkä ainoa varsinainen ajatusvirhe - tosin kätkettynä huumoripitoiseen kerrontaan - oli se, että Linux hylättiin koska siihen ei löydy pelejä. Eihän kenelläkään lapsiperheellä ole vain yhtä konetta, minä en tiedä ainakaan yhtään. Joten aivan yhtä hyvin olisi voitu jättää koneelle Linux ja todeta, että lasten koneet tai konsolit on erikseen.

Turbineair

  • Vieras
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #75 : 16.04.10 - klo:19.31 »
Ohjelma lunasti linuxiin kohdistuvat reaali-ennakkoluulot?

Ehkä tuo itse itsestään huolehtiva käyttöjärjestelmä on eräs ratkaisumalli ikääntymisen mukanaan tuomiin "elämänhallinnan haasteisiin".
Toisaalta käyttöjärjestelmänhän perusrakenteenakin turvallisuus on yleishyödyllinen ominaisuus. Oma pohdintan paikkansa on miettiä pitäisikö sähköpostien julkinen salausjärjestelmä toteuttaa Ubuntun ohjattuna toimintona.
Mitä tulee pelipuolelle niin onnenkantamoista tarvitaan!

"Takki auki kohti tulevia seikkailuja. Aina on menneisyys perässä pysynyt."

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #76 : 16.04.10 - klo:23.36 »
3. Työpöytäympäristöt kehittyvät, mutta kun on ensin joku, niin taas vaihtoehtojen kirkastuessa voi kokeilla toistakin. Tällä hetkellä normikäyttäjälle Gnome on selkeämpi ja myös nopeampi kuin KDE4.
Mitä selkeää Gnomessa on? Eihän siinä edes ole K-valikkoa tutulla paikalla.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #77 : 16.04.10 - klo:23.55 »
3. Työpöytäympäristöt kehittyvät, mutta kun on ensin joku, niin taas vaihtoehtojen kirkastuessa voi kokeilla toistakin. Tällä hetkellä normikäyttäjälle Gnome on selkeämpi ja myös nopeampi kuin KDE4.
Mitä selkeää Gnomessa on? Eihän siinä edes ole K-valikkoa tutulla paikalla.

Kde olisi muuten hyvä mutta siihen ei saa internet explorer 8:a.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #78 : 17.04.10 - klo:00.54 »
3. Työpöytäympäristöt kehittyvät, mutta kun on ensin joku, niin taas vaihtoehtojen kirkastuessa voi kokeilla toistakin. Tällä hetkellä normikäyttäjälle Gnome on selkeämpi ja myös nopeampi kuin KDE4.
Mitä selkeää Gnomessa on? Eihän siinä edes ole K-valikkoa tutulla paikalla.
KDE4 on selkeästi sekavampi ja vaatii enemmän klikkauksia kuin Gnome. Tämä vertailu oletusasennuksille, kumpaakinhan osaava saa muokattua reippaasti haluamaansa suuntaan.
KDE:stä saa Vistan näköisen helpommin, minulle se ei ole suositus. ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

kuutio

  • Vieras
Vs: Kuningaskuluttaja 15.4. Katso!
« Vastaus #79 : 17.04.10 - klo:02.30 »
KDE4 on selkeästi sekavampi ja vaatii enemmän klikkauksia kuin Gnome.
Aika karkea yleistys "yhden miehen otannalla" :)