Kirjoittaja Aihe: Offtopic: Semmosta sattuu  (Luettu 3922 kertaa)

mol

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Offtopic: Semmosta sattuu
« : 20.04.10 - klo:20.26 »
[
Datanomi on tutkinto jonka arvo (tehtävä johon työllistyy) vaihtelee tyypistä riippuen tosi paljon.

Asiahan ei tähän kuulu mutta minäpä tiedän yhden datanomin joka ei tiennyt tulostinkaapelin nähdessään onko se USB-kaapeli vai LPT-kaapeli...
AMD FX-8350, Asus M5A78L-M/USB3, Kingston 8Gb, Asus GTX 460 1Gb, A-Data SX930 240Gb, Samsung 120Gb, Seagate 1TB, Samsung BD, Antec Three Hundred + Corsair 650W, Ubuntu 16.04LTS, Windows 8.1, Samsung S23B

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #1 : 20.04.10 - klo:21.20 »
[
Datanomi on tutkinto jonka arvo (tehtävä johon työllistyy) vaihtelee tyypistä riippuen tosi paljon.

Asiahan ei tähän kuulu mutta minäpä tiedän yhden datanomin joka ei tiennyt tulostinkaapelin nähdessään onko se USB-kaapeli vai LPT-kaapeli...

Ja minä kaverin, joka pyörittää yksin reilun 100 hengen yrityksen it-infraa. Eli on niitä moneen junaan.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #2 : 21.04.10 - klo:11.10 »
[
Datanomi on tutkinto jonka arvo (tehtävä johon työllistyy) vaihtelee tyypistä riippuen tosi paljon.

Asiahan ei tähän kuulu mutta minäpä tiedän yhden datanomin joka ei tiennyt tulostinkaapelin nähdessään onko se USB-kaapeli vai LPT-kaapeli...
Hehe. Katos vaan. Joo no välillä näitä töppäyksiä käy. Minäkin yritin PCI-E näytönohjainta änkeä PCI väylään kerran. Paikalla oli kaveri, joka oli viimevuosina seurannut pelikoneiden kehitystä ja hommaillut ohjaimia ja pelejä enemmänkin, mutta hänkään ei homannut kämmiä. Molemmat siinä vain ihmeteltiin kun ei kortti mene koloseen. Minä olin jämähtänyt AGP aikakauteen, enkä tiennyt näistä uusista kovinkaan paljoa silloin, joten minua tuo kämmi lähinnä huvittaa. Kaverille se oli nolompi juttu, kun oli uusia koneita kasaillut ja värkännyt niiden kanssa.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

mol

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #3 : 21.04.10 - klo:14.58 »


Asiahan ei tähän kuulu mutta minäpä tiedän yhden datanomin joka ei tiennyt tulostinkaapelin nähdessään onko se USB-kaapeli vai LPT-kaapeli...
Hehe. Katos vaan. Joo no välillä näitä töppäyksiä käy.
[/quote]

Tuo vaan ei ollut töppäys. Kaveri pyysi mua tuomaan muutama vuosi sitten kaapelin tulostimeensa ja kysyin USB vai LPT-kaapeli? Se sanoi ihan suoraan että "en minä tiedä". Pyysin kuvailemaan millainen reikä tulostimessa on niin kyllä se sitten selvisi. Tuo Datanomi oli vissiin sitten ohjelmistosuuntautunut...
AMD FX-8350, Asus M5A78L-M/USB3, Kingston 8Gb, Asus GTX 460 1Gb, A-Data SX930 240Gb, Samsung 120Gb, Seagate 1TB, Samsung BD, Antec Three Hundred + Corsair 650W, Ubuntu 16.04LTS, Windows 8.1, Samsung S23B

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #4 : 21.04.10 - klo:15.20 »
Off-topic:

Sattuuhan noita  ;D

Itselle kävi takavuosina sellainen juttu, että sain hankittua ilmaiseksi vanhan skannerin. Siinä oli selvästikin SCSI-liitin, mutta ongelmaksi tuli se että Windows NT 4.0:aan en saanut millään ladattua drivereita, jotka sain haettua netistä. Käytin kaikki mahdolliset konstit niiden lataamiseksi ja vihdoin tietyillä kiertokonsteilla sain NT:n ne ottamaan vastaan.

Tulos oli se, että kone jäi bootissa sinisille sivuille eikä ollut puhettakaan, että olisi siitä mennyt eteenpäin. No, se ei sinänsä tässä tapauksessa paljoakaan haitannut.

Hieman myöhemmin selvisi sitten sekin, että kyseessä ei ollutkaan SCSI-liitännäinen skanneri vaan se oli Applen rinnakkaisporttiin liitettävä skanneri - olivat vain ihan samanlaisia liittimiä. Ainakin näin päättelin lisä-Googletuksen jälkeen - en ole Applea luonnossa tavannut viime vuosina.  ::)

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #5 : 21.04.10 - klo:17.00 »
Tämä alkaa mennä vähän off-topiciksi, mutta itse olen softa-suuntautunut datanomi.
Skodailen monella eri kielellä, ylläpidän neljää linux-palvelinta mutta kyllä sitä silti rauta on sen verran tuttua että olen kasaillut monta pc:tä elämäni varrella ja usb erottuu kyllä sarjaporteista ja kumppaneista.

Kyse on oikeasti tosi paljon harrastuneisuudesta...
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #6 : 21.04.10 - klo:17.09 »
Jatkan OT:a.
Lainaus
Kyse on oikeasti tosi paljon harrastuneisuudesta...

Itse olen lukiossa, eikä minkäänlaista koulutusta tietokoneisiin liittyen, mutta kyllä minäkin portit toisistaan erotan ja koneeni itse kasaan.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #7 : 21.04.10 - klo:18.02 »
Otsikko ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta parempia saa ehdottaa (vaihdan sitten jos mol (nykyinen aloittaja) tai joku muu ei vaihda). Alkuperäinen aihe tuolla: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=33019
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #8 : 21.04.10 - klo:22.22 »
Jatkan OT:a.
Lainaus
Kyse on oikeasti tosi paljon harrastuneisuudesta...

Itse olen lukiossa, eikä minkäänlaista koulutusta tietokoneisiin liittyen, mutta kyllä minäkin portit toisistaan erotan ja koneeni itse kasaan.
Harrastuneisuus on minustakin se tärkein asia. Luokallani on 4-6 ihmistä minun lisäkseni jotka väsäävät kotona koneiden kanssa ja se kyllä näkyy tunneilla ja kun heidän kanssa keskustelee. Loppujen mielenkiinto on aikalai täysin muualla.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Offtopic: Semmosta sattuu
« Vastaus #9 : 24.04.10 - klo:14.35 »
Jahas. Keskustelun aihe lähti omille poluilleen, joten jatketaanpa hyväksi havaitulla tiellä.

Näppis oli likaantunut ja alkoi toimia huonosti. Se piti purkaa alkutekijöihinsä, pestä ja koota, mutta testausvaiheessa ilmeni pieniä teknisiä vaikeuksia – mikään nappi ei toiminut. Pöydän reunalle oli unohtunut pieni musta vaahtomuovin palanen, joka näytti niin vähäpätöiseltä kuin vain olla ja voi. En juolahtanutkaan mieleen, että tuo roskan näköinen "prikkakikka" voisi painaa piirilevyn kiinni näppäinkalvoon ja näin ollen muodostaa yhteyden niiden välille. Toisella purkukerralla tosiaan huomasin, ettei ongelman syy voisi olla selvempi. Kauhea määrä ruuveja näissä näppiksissä vain tuppaa olemaan. Aikaa menee niiden kanssa värkätessä ja itse testivaihe monimutkaistuu ikävästi.

Tarinan opetus: Turhimman näköinen osa voi hyvin olla kaikkein tärkeimmästä päästä.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.