Kirjoittaja Aihe: Miten PS2-hiiri toimimaan? [RATKENNUT]  (Luettu 2236 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Miten PS2-hiiri toimimaan? [RATKENNUT]
« : 14.04.10 - klo:16.46 »
Jaunty läppärissä, asennettu USB-hiiren kanssa. Oletin, että jos jälkeen päin ennen koneen käynnistystä kytkee PS2-hiiren, se tunnistuu, ja Ubuntu ottaa sen käyttöön (kuten windows). Näin ei näytä olevan. Olisi pöytäkoneista jääneitä optisia PS2-hiiriä parikin kappaletta laittaa kiertoon, vaan toimivuus ei näytä olevan itsestään selvä. Onko kikkaa, ilmeisesti jokin ajuri jälkeenpäin laiteltava? Googlettaakin koetin, muttei saanut selvää vastausta. Hiiret ja koneet ehjiä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:08.54 kirjoittanut New_user »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Miten PS2-hiiri toimimaan?
« Vastaus #1 : 14.04.10 - klo:18.25 »
Kyllä nykykerneleiden pitäisi probettaa hiirulaisia. Katsopa /var/log/Xorg.0.log sisältöä, tuleeko sieltä valaistusta asiaan. Itsellä pöytäkoneessa on ollut välillä PS2-hiiriä USB-hiiren kajahdettua ja mielestäni hommassa ei ollut mitään tuskaa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miten PS2-hiiri toimimaan?
« Vastaus #2 : 14.04.10 - klo:19.36 »
Kyllä Jauntyssa normaalisti PS/2 hiiri toimii - luotettavamminkin kuin USB-hiiret, joista ei aina tiedä. Logitech ja Microsoft hiiriä on käytetty, langattomia ja joskus USB-hiiriäkin välipalikalla PS/2 liitännässä.

Mutta eihän PS/2 ehkä lennosta tule mukaan, pitää bootata. (Windowsissa ei tullut aikoinaan koskaan lennosta - en ole varma Ubuntusta nykyisillä emoilla, ehkä sama?).

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Miten PS2-hiiri toimimaan?
« Vastaus #3 : 14.04.10 - klo:20.57 »
Kiitos. Tässä nyt kokeiltu jo kahdessakin läppärissä, Jauntyt molemmissa, eikä buutin jälkeenkään nappaa. Olen tietoinen, että PS2-laitteet eivät yleensä tunnistu lennosta. On sellainen muistikuva, että PS2:lla olisi jotain tekemistä kosketuslevyn kanssa, ja laitoinkin sen asetuksista päälle, ja sammutin koneen. PS2-hiiri kiinni, buutti, mutta ei. Kosketuslevy toimii kyllä, vaan hiiri ei. Läppärit HP N1020V ja  nx9010. Pitää tutkia lisää. Palaan jossain vaiheessa asiaan.
« Viimeksi muokattu: 14.04.10 - klo:21.01 kirjoittanut New_user »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miten PS2-hiiri toimimaan?
« Vastaus #4 : 14.04.10 - klo:21.46 »
Vastasin vain omista kokemuksistani, enpä tiedä mikä noissa koneissa sitten on. Tosin ei minulla kyllä läppärissä ole ollut PS/2 hiiriä pitkään aikaan.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Miten PS2-hiiri toimimaan? [RATKENNUT]
« Vastaus #5 : 15.04.10 - klo:08.54 »
Vastasin vain omista kokemuksistani, enpä tiedä mikä noissa koneissa sitten on. Tosin ei minulla kyllä läppärissä ole ollut PS/2 hiiriä pitkään aikaan.

Oikeassa olitte. Vika ei Ubuntussa, vaan kummassakin läppärissä liitinvika, sittenkin. Toisessa sai hiiren toimimaan nostamalla takaa liitintä, toisen läppärin liitin heilui siihen malliin, että eipä liene montaa juotosta emolevylle enää kiinni. Saaneet ilm. osumaa elämänsä varrella sen verran molemmat.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miten PS2-hiiri toimimaan? [RATKENNUT]
« Vastaus #6 : 15.04.10 - klo:09.45 »
Hyvä että selvis. Joo, onhan se tietysti arka paikka kun se hiiriliitin on niin ulkoneva.

Itse olen lähinnä keskittynyt rikkomaan läppäreiden emolevyjen audioliittimiä - meni kaksi kertaa peräjälkeen - takuuseen - "ehkä" vähän huonosti valittu liitin hitsattavaksi emolevyyn  ;D  ... Delli oli, mutta onhan siitä jo aikaa.