ajattelin kokeilla tehä pienen ohjeistuksen chrootin käytöstä live-cd:ltä. on ensimmäinen howto ja palautetta / muutosehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
chrootilla pääset pääkäyttäjän oikeuksilla järjestelmääsi live-cd:ltä, itellä ollut kätevä jos oon menny säheltää ja päässy korjaa sitten sieltä mitä millonkin. mihin ikinä tarviitkaan sitä niin näin se sujuu:
käynnistä tietokone live-cd:ltä, tarkistathan että bios on säädetty oikein jotta saat sen levyltä käynnistymään.
live-cd:llä ollessa ensin aukaiset päätteen valitsemalla valikosta
Sovellukset >
Apuohjelmat >
PääteBreezyn live-cd:llä tuo Sovellukset on englanniksi nimellä Applications.
seuraavat käskyt tarvitsevat pääkäyttäjän oikeuksia, sudoa. voit joko näppäillä joka komennon eteen
sudo tai sitten voit kirjoittaa alkuun
sudo su jolloin sitä ei tarvitse joka kerta kirjoittaa.
itse käytän tässä
sudo su
joten se ei näy komentojen edessä ohjeissa. kirjoita siis nyt tuo tai lisää komentojen eteen sudo.
ensin päätteessä tarkistetaan että miltä näyttää levysi osioinnit, yleisin taitaa olla hda1 mutta itsellä on sda1, voi toki olla jokin muukin esim hdb.
eli kirjoita siihen päätteeseen
fdisk -l
ja näet osiotaulusi. itsellä tuo näyttää seuraavalta:
Levy /dev/sda: 203.9 Gt, 203928109056 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 24792 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
Laite Käynn Alku Loppu Lohkot Id Järjestelmä
/dev/sda1 1 4863 39062016 83 Linux
/dev/sda2 12815 24792 96213285 5 Laajennettu
/dev/sda5 24416 24792 3028221 82 Linux / Solaris heittovaihtotiedosto
/dev/sda6 12815 24415 93184969+ 83 Linux
Osiotaulumerkinnät eivät ole levyjärjestyksessä
tuo punaisella merkitsemäni /dev/sda1 on siis itsellä se joka halutaan mountata / liittää. valitse oma juurihakemistosi ja korvaa toi sillä seuraavissa komennoissa.
ensin tehdään kansio johon halutaan tuo liittää. käytän omassa esimerkissäni kansiona /mnt/sda1 johon liitän /dev/sda1, korvaa ne omillasi jos ne eroaa esimerkistä.
voit tehdä kansion mihin haluat, itse teen sen siis /mnt/ kansioon
eli
mkdir <kansion nimi> itse teen kansion nimeltä /mnt/sda1 mutta se voisi olla joku muukin.
mkdir /mnt/sda1
sen jälkeen liitetään toi mikä itsellä on /dev/sda1 tuohon eli
mount <mikä halutaan> <minne halutaan>itse pistän siis
mount /dev/sda1 /mnt/sda1
sen jälkeen on siis osio liitetty ja voidaan pistää chroot liitettyyn osioon, elikkä
chroot <kohta mihin liitetty> elikkä esimerkiksi omassa esimerkissäni laitan
chroot /mnt/sda1
sen jälkeen olen siis pääkäyttäjänä tuolla osiolla ja voin selailla tiedostojärjestelmää haluamallani tavalla ja tehdä tarvittavat muutokset.
itse olen ainakin grubia käyny muokkaa ja breezystä dapperiin kävin pistää dist-upgraden loppuun tolleen.
toivottavasti riittävän selkeet ohjeet ja näistä jotain apua. saa paikkailla mahdollisia virheitä.
Tämä ohje on käytettävissä lisenssillä GNU Free Documentation License.