Kirjoittaja Aihe: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia  (Luettu 2540 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« : 28.03.10 - klo:00.55 »
Tietokoneellani (Linux Ubuntu 9.04) on sellainen ongelma, että kun laitan siihen joko digikamerasta tai kännykkäkamerasta kuvia, ne näkyvät aivan liian tummina. Joudun kirkastamaan niitä Gimpillä. Laitoin Facepookiin kuvia tänään, niin eräs kommentoi että ovat liian kirkkaita. Minun koneellani nämä kirkkaat kuvat näkyy hyvin, mutta toisen konella voi näkyä liian kirkkaana.

Minun näytössä on contrast kohteessa 75 ja brightness 80. Jos laitan molemmat sataseen, tummat kuvat näkyvät aika hyvin, mutta en voi silloin juuri mitään muuta esimerkiksi netissä katsoa, kun kirkkaus ottaa silmiin. Olisikohan näyttö vanhenemassa? Näyttö on noin viisi vuotta vanha.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #1 : 28.03.10 - klo:01.16 »
Missä muodossa nuo digikameran kuvat ovat? Millainen niiden väriprofiili on? Adobe RGB vai sRGB?

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #2 : 28.03.10 - klo:02.19 »
Missä muodossa nuo digikameran kuvat ovat? Millainen niiden väriprofiili on? Adobe RGB vai sRGB?

En osaa muuta sanoa kuin että ovat jpg-kuvia. Väriprofiilista en myöskään osaa sanoa mitään.

Tuossa on digikameran kuvatiedot yhdestä kuvasta.

Kuvan tyyppi: jpeg (JPEG-kuvamuoto)
Leveys: 2048 pikseliä
Korkeus 1360 pikseliä
Kameran merkki: Panasonic
Kameran malli: DMC-FZ7
Ottopäivä: 2006:05:07 15:38:30
Valotusaika: 1/399 sec.
ISO-nopeusluokka: 80
Salama: Flash did not fire, compulsory flash mode.
Mittaustila: Pattern
Valotusohjelma: Normal program
Polttoväli: 8,2 mm
Ohjelmisto: GIMP 2.6.6

K-Veikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 309
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #3 : 28.03.10 - klo:02.30 »
Minun koneellani nämä kirkkaat kuvat näkyy hyvin, mutta toisen konella voi näkyä liian kirkkaana.

Eikös noissa kuvankäsittely / -katseluohjelmissa ole juuri tällaista monitorin säätämistä varten omat erillisasetukset, Gimp
-> Muokkaa -> Asetukset -> Värin hallinta

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #4 : 28.03.10 - klo:12.49 »
Minun koneellani nämä kirkkaat kuvat näkyy hyvin, mutta toisen konella voi näkyä liian kirkkaana.

Eikös noissa kuvankäsittely / -katseluohjelmissa ole juuri tällaista monitorin säätämistä varten omat erillisasetukset, Gimp
-> Muokkaa -> Asetukset -> Värin hallinta

Kävin katsomassa tuota, mutta on täyttä hebreijaa. Olisin näyttänyt, minkälainen minun koneella on tuo asetus, mutta en saanut kuvankaappauksen lataamista tuolta http://imageshack.us/ onnistumaan. Tuli vaan tälläinen kun painoin UPLOAD NOW: No input file specified. Pystyykö näyttöä säätämään tuosta ihan pysyvästi?

Kyllä menee hankalaksi, kun juuri olen innostunut digikuvauksesta ja tuli tämä este eteen. Yksi neuvoi säätämään mustaa väriä, kun kuulema ei ole täysin mustaa. Eniten epäilen kuitenkin näytön vanhenemisoireita, kun digikuvat ovat koneelle laittaessani heti liian tummia. Mutta kun pitäisi saada varmuus asiasta. Miten tuon kuvakaappauksen saisi onnistumaan? Pitääkö se sähköposiosoite laittaa siihen alempaan ruutuun?

« Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:12.53 kirjoittanut makel58 »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #5 : 28.03.10 - klo:13.08 »
Laitan tähän tuon Värin hallinta-kohdan, kun tuota kuvankaappauksen lataamista en onnistunut saamaan koneelta.

Toimintatapa: Värihalllittu näyttö

RGB profiili: Ei mitään.

CMYK profiili: Ei mitään.

Monitoriprofiili: Ei mitään.

Näytä muunnosalgoritmi: Havaittu

Tulostinsimulaattoriprofiili: Ei mitään.

Softproof muunnosalgoritmi: Havaittu

Tiedostojen avaustapa: Kysy mitä tehdään.

Tuollaista on asetuksissa.


JTMT

  • Vieras
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #6 : 28.03.10 - klo:18.50 »
Mulla on ihan sama homma ja se johtuu ilmeisesti näytöstä. Valokuvat näkyy tällä ikivanhalla SONY:lla tummana. Philipsissä näkyy ihan OK ja muilla koneilla missä olen kuvia katellut näkyy kanssa hyvin.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #7 : 28.03.10 - klo:19.17 »
Mulla on ihan sama homma ja se johtuu ilmeisesti näytöstä. Valokuvat näkyy tällä ikivanhalla SONY:lla tummana. Philipsissä näkyy ihan OK ja muilla koneilla missä olen kuvia katellut näkyy kanssa hyvin.

Joo, minäkin olen viime aikoina alkanut näyttöä epäilemään, kun tosiaan kuvat pitää ensin kuvankäsittelyohjelmalla kirkastaa. Kävin jo katselemassa Anttilan sivulla näyttöjä.

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=544944&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19651&compartmentId=10021&categoryId=28167

Tuo voisi olla ihan hyvä, ainakin parempi kuin tämä Microonen näyttö. VGA-liitäntä on kait sitten vanhempia tietokoneita varten, vai onko?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #8 : 29.03.10 - klo:01.05 »
VGA-liitäntä on kait sitten vanhempia tietokoneita varten, vai onko?
Kyllä tuollaisia liitintöjä vielä löytyy uusistakin koneista.

peran

  • Vieras
Vs: Digikuvissa Ubuntussa ongelmia
« Vastaus #9 : 29.03.10 - klo:01.36 »
DVI on taas toinen kysymys. Kyllähän siitäkin on tainnut tulla uusia versioita, mutta HDMI taitaa olla uudemmissa näytöissä enemmän käytetty.

Tosin itselläni on VGA+DVI Eizon näyttö ja olen tyytyväinen, vaikka VGA:n kuva on käyttökelvoton (ehkä heikkolaatuisten johtojen takia, mutta siis värisee kauheasti. Meillä on myös vain VGA-liitännäinen BenQ, jossa VGA:ssa on huomattavasti parempi kuin Eizossa (Tosin Eizo 1920x1200 ja BenQ 1600x1050).

Jos vain jotenkin saat kuvan DVI:lle niin sitä joka tapauksessa kannattaa käyttää. Pöytäkoneilla se on mahdollista, muttei kaikissa läppäreissä.

Jos olet ostamassa myös Grafiikka-korttia, niin tuoteselosteista kannattaa tarkistaa, että se tukee myös DVI:llä 1920x1200-resoluutiota. Kaikki vanhemmat näytönohjaimet eivät tue sitä DVI:llä.