Mulla itsellä on Debian, mutta olen tehnyt näin myös Ubuntu koneissakin.
Kaikki vanhat Flash kikkareet pois koneelta. Tuolta:
http://get.adobe.com/flashplayer/ lataat tuon .tar.gz for Linux paketin ja purat sen paketin siihen kansioon. libflashplayer.so on se purettu paketti.
Sitten aukaiset Kotikansion. Juuri se missä on musiikki, kuvat, videot jne... kansiot.
Paina Ctrl+h
Ilmestyy eteen paljon kansioita ja joissakin joissakin on edessä . piste. Etsit sieltä .mozilla kansion ja teet sinne plugins nimisen kansion. Pienellä siis plugins
Nyt siirryt sinne missä tuo purettu flash (.tar.gz) paketti on.
Klikkaat sitä libflashplayer.so tiedostoa hiiren oikealla korvalla ja valitse kopioi.
Nyt menet taakse päin sinne .mozilla kansioon ja liität sinne tekemääsi plugins kansioon tuon libflashplayer.so tiedoston. Nyt voit sammuttaa nautilus sivut ja kokeilla vaikka Youtubesta toimiiko videot.
Itsellä tuo konsti on toiminut ainakin Hardysta asti. Toki siinä on sitten se homma, että itsellä pitää huolehtia Flash päivitykset.
Jos suinkin sait tuosta selvää, niin kokeile. Mitään et menetäkkään. Jos ei toimi poistat vaan sen itse tehdyn .plugins kansion ja se siinä.
Siskon koneella on Ubuntu 9.10 ja pakettilähteissä oleva Flash ei toiminut ainakaan Youtubessa.
Tein noin kuin edellä oheistin ja toimii kuin unelma. Ainakin 3 ylläpitämälläni Ubuntu koneella. Kokeile. Sitten sen näkee
Debian 5 Lenny on itsellä ja noin teen siinäkin, että tuubit ja muut alkaa toimimaan. Tosin Debianissa joutuu ploggaamaan Iceweaselin (firefox) kautta tuon oletus 9.0 r100 plugin, ennen kuin uus plugi tulee toimintaan.
Oletus Flashin poisto haluaa poistaa myös koko Gnomen koneelta, joten ploggaus toimii ainakin, jos haluaa Gnomen pitää koneella ja uuden Flash paketin toimivan.