Kirjoittaja Aihe: Samba levyjen irrottaminen ennen WLAN alasajoa  (Luettu 1293 kertaa)

Tero Kankaanperä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Samba levyjen irrottaminen ennen WLAN alasajoa
« : 13.03.10 - klo:19.30 »
Kuulkaas Ubuntu gurut, tarvitsisin hiukan apua kinkkiseksi osoittautuneeseen ongelmaan.

Minulla on kaksi konetta kotonani, molemmat Ubuntulla (Karmic). Lisäksi talossa on Buffalon Linkstation joka jakaa tulostinta ja jolla työtiedostot sijaitsevat useiksi eri jaoiksi hajautettuina. Koko kotiverkon keskuksena on reititin, joka ylläpitää niin piuha- kuin piuhattomia yhteyksiä talossa. Pöytäkone on nätisti piuhassa eikä mitään ongelmaa ole, mutta WLANin kautta verkkoon kytkeytyvä läppäri tuottaa päänvaivaa. Olen liittänyt NASin jakamia levyjä fstabin kautta suoraan /home/käyttäjätunnuksen alle alihakemistoiksi ja tämä toimii hyvin siihen saakka kun on tarve käynnistää läppäri uudelleen tai sammuttaa se. Seuraa ikuisesta ikuiseen kestävä alasajo ja CIFS virheilmoitus on tunnettu ongelma ja siihen on esitetty ratkaisuksi /etc/rc0.d ja rc6.d hakemiston linkkien nimien muuttamista niin että irrottaminen siirtyisi ennen verkkoyhteyden alasajamista tapahtuvaksi. Nyt olen tilanteessa, että minulla on molemmissa K01umountnfs.sh ja ongelma jatkuu. Vaihtoehtoiseksi ratkaisureitiksi esitetään automountiin siirtymistä, jota en ole myöskään saanut tyydyttävällä tavalla toimimaan. Toistaiseksi fstabin kautta liittäminen toimii tyydyttävämmin ja ongelma poistuu kun muistan manuaalisesti irrottaa verkonlevyt ennen kuin ajan järjestelmän alas. Kysymykseni siis kuuluu: onko edes mahdollista saada tuota Samba-levyjen irrotusta tapahtumaan ennen kuin Ubuntun NetworkManager sulkee WLAN yhteyden alasajossa ja miten se tapahtuu? TAI Miten saan automountin toimimaan niin että verkonlevyt liittyvät samalla tavalla suoraan /home/käyttäjätunnus alle kuin fstabin kautta?
« Viimeksi muokattu: 13.03.10 - klo:19.32 kirjoittanut Tero Kankaanperä »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Samba levyjen irrottaminen ennen WLAN alasajoa
« Vastaus #1 : 13.03.10 - klo:23.30 »
Pelkkä heitto ilman sen suurempaa tietämystä aiheesta: Oletko kokeillut network-managerin tilalla wicd:tä?

Tero Kankaanperä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Samba levyjen irrottaminen ennen WLAN alasajoa
« Vastaus #2 : 13.03.10 - klo:23.43 »
En ole. Kannattaisiko? Rikonko sillä bluetooth-3g-yhteyteni kännykän kautta? (Ei toiminut Ubuntun natiivilla bluetooth-toteutuksella, piti asentaa se toinen (blueman/-mon?)