Kirjoittaja Aihe: ei toimi  (Luettu 2325 kertaa)

topi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
ei toimi
« : 10.03.10 - klo:15.03 »
juuri mik''n t'ss' uudessa ubuntussa. Viimeisena meni nappaimisto sekaisin. Osaako joku selittaa, miksi jarjestelma huononee kehitettaessa. Olin tyytyvainen aikaisempaan versioon, jossa toimi kaikki mita tarvitsin, mutta paivityksen jalkeen saa aina olla selvittamassa uusia ongelmia, joita tulee itsestaan.

Nyt taytyy selvittaa miten saisi edellisen version takaisin sulkumerkki jos se on mahdollista sulkumerkki. Ei kuulu talle foorumille, mutta jos joku tietaa miten voisi palata vanhaan, niin kertokaa tai muita vinkkeja ettei tarttis luopua linuxista.


DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: ei toimi
« Vastaus #1 : 10.03.10 - klo:15.07 »
Mistä versiosta päivitit ja mihin versioon?

Näppäimistösi on luultavasti vaihtunut jostain syystä ulkomaankieliseksi. En muista ulkoa mistä se vaihdettiin, mutta jostain System - Settings ... voisi löytyä apu.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: ei toimi
« Vastaus #2 : 10.03.10 - klo:15.08 »
Ei muuta kun valikkoon "Järjestelmä --> Asetukset --> Näppäimistö" ja sen asettelut välilehdeltä asetteluksi suomi. Jos kielenä on englanti niin muistaakseni vastaavat on "System --> Settings --> Keyboard --> Layout"

En ole kyllä itse koskaan moiseen ongelmaan törmännyt, muuten kuin että olen itse ryssinyt asetukset. Eri näppäimistöjen layouteja voit katsella vaikka täältä
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

topi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: ei toimi
« Vastaus #3 : 10.03.10 - klo:15.14 »
Kiitos,

näppäimistö tuli kuntoon. Versio on 9.10. ja aikaisempi 9.04.

Kyllähän näitä ongelmia aina saa ratkaistua, mutta alkaa pänniä kun niitä tulee jatkuvasti. Sekin ihmetyttää että kun tekee paketinhallinnalla jotain, tulee aina valtava virhelitannia. Ja siis ongelmia on paljon: Välillä nettiä ei löydy, kaffeinen toimii satunnaisesti (ei kuitenkaan enää ollenkaan), välillä mitään ohjelmistoja ei saa auki, koko näyttö voi vilkkua tai hämärtyä, ...


DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: ei toimi
« Vastaus #4 : 10.03.10 - klo:15.47 »
"Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä" Tämä vanha totuus pätee valitettavasti yös Ubuntun versiopäivityksiin. Varsinkin tuo 9.10 tuntuu aiheuttaneen kaikenlaista pientä kiusaa. Peruskäytössä suosittelisin pysymään LTS-versioissa. Normaalipäivityksillä ei ole ainakaan omalle kohdalle osunut isoja ongelmia. Ainoa kerta mikä tulee mieleen on, että DVD:n poltto meni rikki, mutta sekin korjautui parin paketin asennuksella. Versiopäivitykset olen hoitanut uudelleen asennuksella, joko vapaahetoisesti tai pakon edessä :)

Hyvä, että näppäimistö-ongelma ratkesi. Avaa vain ketjut muistakin ongelmista, niin saat koneen kuntoon. Keväällä tulee LTS-versio. Siihen kun päivittää joskus kesällä, kun siitä on korjattu pahimmat bugit, niin saa toivottavasti kolmeksi vuodeksi stabiilin systeemin.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: ei toimi
« Vastaus #5 : 10.03.10 - klo:17.37 »
Keväällä tulee LTS-versio. Siihen kun päivittää joskus kesällä, kun siitä on korjattu pahimmat bugit, niin saa toivottavasti kolmeksi vuodeksi stabiilin systeemin.
Jep. Itse suosin lisäksi puhdasta asennusta aina versioiden välillä. Vähän lisätyötä se teettää, mutta toimii mm. paljon paremmin ja nopeammin. ;)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: ei toimi
« Vastaus #6 : 10.03.10 - klo:18.37 »
Keväällä tulee LTS-versio. Siihen kun päivittää joskus kesällä, kun siitä on korjattu pahimmat bugit, niin saa toivottavasti kolmeksi vuodeksi stabiilin systeemin.
Jep. Itse suosin lisäksi puhdasta asennusta aina versioiden välillä. Vähän lisätyötä se teettää, mutta toimii mm. paljon paremmin ja nopeammin. ;)
Samat sanat.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional