Kirjoittaja Aihe: En saa Vancouverin HD koelähetystä näkymään Kaffeinella ?  (Luettu 4124 kertaa)

martti_r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Moi !

En saanut Vancouverin HD koelähetyksiä toimimaan ( antenniverkko pääkaupunkiseudulla ). Olisiko jollain vinkkejä kädettömälle?

Olen yrittänyt laittaa ~/.kde/share/apps/kaffeine/scanfile.dvb:n lisäyksen "T 198500000 7MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE"
( ja kokeillut 8MHz:n kaistanleveyttä ) mutta eipä vaan mitään löydy kanavahaulla.

Aikanaan samalla antennilla näkyi Pekingin koelähetykset Kivenlahden mastosta, voisiko nyt se Järvikylän lähetin olla vaan niin heikkotehoinen että ongelmat johtuvat siitä ?

Avusta kiittäen, Martti
« Viimeksi muokattu: 07.02.10 - klo:09.11 kirjoittanut martti_r »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Näkyy kyllä ja nimenomaan Kaffeinillä ja nimenomaan Kivenlahdessa  ;D

Ensimmäiseksi tulee mieleen kysyä, että minä päivänä oikeastaan kokeilit ? - taisi tulla vasta keskiviiikon aikana näkyville. Helsingissä kuulemma on näkynyt jo pitempään.

En näistä yksityiskohdista juurikaan ymmärrä, mutta tällaiset havannoit teen:
- käytin automatiikkaa virityksessä (alta löytyy tulos). Ainoastaan taajuus ja tämä 7 MHz näkyy lukuarvona Kaffeinin menussa
- onkohan sinulla oikea taajuuden yksikkö varmasti? Menussa ja tässä .dvb tiedostossakin näkyy erilailla kuin sinulla oli?

Tässä pitää huomata se, että käytän Kivenlahden Antenniosuuskunnan verkkoa. Sehän ON terrastial verkko vaikka tuleekin kaapelista. En tiedä onko tämä 1:1 se mitä antennillta tulisi, mutta antamiesi lukujen perusteella näyttäisi olevan.

Yritin myös Windows-läppärillä virittää käyttäen takavuosien OneForAll-antennia - joku sanoi että vanhat analogia-antennit ovat taajuusalueen kannalta parempia tämän kanavan osalta - mutta ei se löydä tällaista. Siinä on ohjelmana Fujitechin oletusohjelma (Verkkokaupan vanhempaa mallisarjaa). Periaatteessa meiltä pitäisi olla sinne suuntaan näkyvyys - Kauklahden mastoon ei kallion takia oikeastaan ole näkyvyyttä.

Edellinen valitettavasti tukee ajatustasi Järvikylän lähettimen heikosta tehosta - kokeilen vielä ja kerron tuloksista myöhemmin.

.dvb -tiedostosta:

TV|RemuxService|1900(27)|1901(fin),|0|1|1|Terrestrial|198500|0|v|-1|-1|-1|-1|7|-1|-1|-1|11|||1|
« Viimeksi muokattu: 07.02.10 - klo:10.12 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Kokeilin parilla koneella uudestaan tänään, joissa oli sama antenni ja toisessa koneessa oli Ubuntu. Ei virittynyt - siis tämä HD-kanava ei virittynyt, muut kyllä.

Otin myös KIVAn (antenniosuuskunnan) verkossa viritetystä koneesta channels.dvb tiedoston ja kokeilin sitä e.m. Ubuntu Kaffeine -ympäristössä. Ei toimi - sanoo, että "cannot tune dvb", muut kanavat toimivat näinkin.

En tiedä mitä muuta tästä voi päätellä kuin, että signaalin voimakkuus ei ole riittävä?

puurtsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Itse sain ton koelähetyksen näkymään Vlc:n avulla eli Vlc:stä: Media -> Avaa Kaappauslaite -> Kaappaustilaksi DVB -> DVB-Tyyppi: dvb-t ja sitten oikea taajuus kilohertseinä kHz ja kaistan leveys 7 Mhz. Sen jälkeen vaan Toista nappulaa ja kuva näkyy. :)
« Viimeksi muokattu: 07.02.10 - klo:21.40 kirjoittanut puurtsi »

martti_r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Kiitti vinkeistä, taitaa se kuitenkin olla kiinni tuosta antennista, en edelleenkään onnistunut ( ja VLC:kin toimi samoin kuin kaffeine, muut kanavat toimii mutta tuo HD kanava 198.5 MHz ei ).

Täytyy hankkia uusi antenni, tai jos vanhan saisi suunnattua niin että Kivenlahden ( tai siis Kauklahden ) lähetykset ja tämä Järvikylän DNAkin näkyisivät. Paikka oli siis Espoon Kilossa, eli onhan tuo Järvikylä eri suunnassa, ehkä reilu 20 astetta.

T: Martti

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Muualta saadut vinkit ovat sellaisia, että antenni pitää soveltua tämän kyseisen kanavan kanavanipun mukaisille alemmille taajuuksille. Kaikki muut kanavaniput toimivat ylemmillä taajuuksilla ja siten nykyiset antennit eivät ole hyviä. Vanhemmat, analogia-aikakauden antennit pitäisivät olla parempia.

Tosin sellainen minulla on Kivenlahdessa, mutta ei silti toimi - no sehän onkin vain mustanpörssin pöytäantenni.

puurtsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Itse tein oman yksinkertaisen dipoliantennin, jotta tuo lähetys näkyisi. Laitoin vain antennijohdon päähän (toinen keskinapaan ja toinen maahan) kaksi n. 50 cm mittaista johtoa sojoittamaan eri suuntiin ja alkoi lähetys näkymään pätkimättä.

Tuolta löytyy antennin teko ohjetta:
http://www.mattikaki.fi/antennit/HB9CV.htm
« Viimeksi muokattu: 08.02.10 - klo:13.04 kirjoittanut puurtsi »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
No, niin, loistava ohje  ;D

peran

  • Vieras
No, niin, loistava ohje  ;D

Mulla on tollanen ylimääräinen. Sopiiko mitoituksiin?
254 mm
275 mm
väli  70 mm laidoilta 65 ja 74 mm.

Toimi ihan OK, jos sulla natsaa mitat, niin voin lähettää postissa, jos löydän paketin tälle. Antenni toimii, mutta tarttee jatkojohdon, jotta pystyy suuntaamaan, ja kannattaa laittaa ikkunaan, jotta se näkee lähettimen. Lisäksi antennivahvistinkaan ei todennäköisesti olisi pahasta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Mulla on tollanen ylimääräinen. Sopiiko mitoituksiin?
254 mm
275 mm
väli  70 mm laidoilta 65 ja 74 mm.

Tuo on 550 MHz:lle. DNA:n HD-lähetysten 198,5 MHz:n taajuudelle pisimmän elementin mitta on 755 mm.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Tuo on 550 MHz:lle. DNA:n HD-lähetysten 198,5 MHz:n taajuudelle pisimmän elementin mitta on 755 mm.

Niinpä, sitä tuon kanavanipun taajuus teettää!

peran

  • Vieras
Mulla on tollanen ylimääräinen. Sopiiko mitoituksiin?
254 mm
275 mm
väli  70 mm laidoilta 65 ja 74 mm.

Tuo on 550 MHz:lle. DNA:n HD-lähetysten 198,5 MHz:n taajuudelle pisimmän elementin mitta on 755 mm.

Siis mitat ei täsmää... En nähnyt vaivaa katsoa Hertzejä. Mutta siis tommonen tossa seisoo, jos jollekin kelpaa, niin voin lähettää. Tohon 198,5 MHz:n taajuudelle taitaa siis tarvita kaksi kertaa kalliimman antennin.