Kirjoittaja Aihe: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään  (Luettu 6782 kertaa)

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« : 05.05.11 - klo:19.54 »
Minulla on käytössäni Samsungin näyttö FX2490HD ja näytön ohjain on nVidian Geforce 7300GT.
Näytönohjaimessa on liitäntännät näytölle vga ja DVI.
Käyttöjärjestelmänä on Ubuntu 10.04 LTS.
Saan näytön toimimaan hyvin VGA-liitännällä mutta koska näytössä on myös HDMI-liitäntä niin tahdon käyttää tätä mahdollisuutta. Nyt olen liittänyt näytön näytönohjaimeen HDMI-DVI-kaapelilla mutta järjestelmä ei toimi. Saan näkyviin ainoastaan Ubuntun taustan.
Näytössä on mahdollisuus valita mitä liitäntää käyttää. Kun valitsen näytön vlikosta PC vaihtoehdon, niin silloin on käytössä VGA-liitäntä ja järjestelmä toimii. Kun valitsen näytön vlikosta HDMI vaihtoehdon, niin järjestelmä ei toimikaan.
Onko kenelläkään antaa hyvää ohjetta miten saan näytön toimimaan myös Linuxissa?
Windowsissa minulla on samat vaihtoehdot ja siinä molemmilla liitäntävalinnoilla järjestelmä toimii.

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #1 : 05.05.11 - klo:21.08 »
Moro!

Lainaus
Windowsissa minulla on samat vaihtoehdot ja siinä molemmilla liitäntävalinnoilla järjestelmä toimii.

Koodia: [Valitse]
Näytössä siis ilmeisesti:
-vga
-hdmi

Koneessa:
-vga
-dvi

kokeilitkos jo pelkän hdmi~>dvi piuhan kanssa(eli ilman vga piuhaa)
Jos takkuilee niin käytä suosilla ubuntulla(vga~>vga) piuhaa ja winukalla hdmi~>dvi piuhaa. Sillä tuskinpa siinä kuvassa niin kauheeta eroo on.

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #2 : 05.05.11 - klo:22.52 »
Moro!

Lainaus
Windowsissa minulla on samat vaihtoehdot ja siinä molemmilla liitäntävalinnoilla järjestelmä toimii.

Koodia: [Valitse]
Näytössä siis ilmeisesti:
-vga
-hdmi

Koneessa:
-vga
-dvi

kokeilitkos jo pelkän hdmi~>dvi piuhan kanssa(eli ilman vga piuhaa)
Jos takkuilee niin käytä suosilla ubuntulla(vga~>vga) piuhaa ja winukalla hdmi~>dvi piuhaa. Sillä tuskinpa siinä kuvassa niin kauheeta eroo on.


Moi,
Olen kokeillut myös ilman vga piuhaa, mutta ei se pelitä silläkään tavalla.
Eihän siinäkuvassa varmaankaan huomattavaa eroa ole, mutta jos on mahdollisuus niin mielelläni sitä käytäisin.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #3 : 06.05.11 - klo:06.49 »
Minulla on käytössäni Samsungin näyttö FX2490HD ja näytön ohjain on nVidian Geforce 7300GT.
Näytönohjaimessa on liitäntännät näytölle vga ja DVI.
Käyttöjärjestelmänä on Ubuntu 10.04 LTS.

Oletko asentanut suljetut ajurit vai pyöritätkö vapailla? Jos et ole suljetuilla, niin suosittelen asentamaan ja sen jälkeen yrittämään josko nvidia-settings ohjelman avulla saat jotain aikaiseksi.

Saan näytön toimimaan hyvin VGA-liitännällä mutta koska näytössä on myös HDMI-liitäntä niin tahdon käyttää tätä mahdollisuutta. Nyt olen liittänyt näytön näytönohjaimeen HDMI-DVI-kaapelilla mutta järjestelmä ei toimi. Saan näkyviin ainoastaan Ubuntun taustan.

Siis mitä tämä tarkoittaa? Tausta näkyy eli toimii mutta overscannaa vai siis miten? Mulla menee vähä yli..

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #4 : 06.05.11 - klo:10.27 »
Minulla on käytössäni Samsungin näyttö FX2490HD ja näytön ohjain on nVidian Geforce 7300GT.
Näytönohjaimessa on liitäntännät näytölle vga ja DVI.
Käyttöjärjestelmänä on Ubuntu 10.04 LTS.

Oletko asentanut suljetut ajurit vai pyöritätkö vapailla? Jos et ole suljetuilla, niin suosittelen asentamaan ja sen jälkeen yrittämään josko nvidia-settings ohjelman avulla saat jotain aikaiseksi.

En tiedä mikä on suljettu tai vapaa ajuri, mutta nvidian ohjelmalla olen asetukset laittanut.

Saan näytön toimimaan hyvin VGA-liitännällä mutta koska näytössä on myös HDMI-liitäntä niin tahdon käyttää tätä mahdollisuutta. Nyt olen liittänyt näytön näytönohjaimeen HDMI-DVI-kaapelilla mutta järjestelmä ei toimi. Saan näkyviin ainoastaan Ubuntun taustan.

Siis mitä tämä tarkoittaa? Tausta näkyy eli toimii mutta overscannaa vai siis miten? Mulla menee vähä yli..

Tämä tarkoittaa sitä, että kun käytössä on hdmi niin ubuntun taustakuva tulee ruutuun, mutta sisäänkirjautumislomaketta ei tule esille eikä mitään pysty tekemään eli ainoastaan tausta ilman valikoita on näkyvillä.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #5 : 06.05.11 - klo:11.26 »
Tämä tarkoittaa sitä, että kun käytössä on hdmi niin ubuntun taustakuva tulee ruutuun, mutta sisäänkirjautumislomaketta ei tule esille eikä mitään pysty tekemään eli ainoastaan tausta ilman valikoita on näkyvillä.

Eli siis ulostulo toimii ok. Oliko sulla ne suljetut? Millainen konfiguraatio siellä kohdassa "X Server Display Configuration"? Ei kai vaan kyseessä ole nyt sitten Twinview ja ruutu sijoitettu vaikka oikealle, tms (esimerkkikuva).

Vai olisko kyse overscannista, jolloin valikot jää tv:n ulkopuolelle kun kuva on liian iso? Nykytöllöissä on hdmi-asetuksissa joku pc-moodi tia vastaava, jolla saa overscannin pois..

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #6 : 17.05.11 - klo:10.26 »
Tämä tarkoittaa sitä, että kun käytössä on hdmi niin ubuntun taustakuva tulee ruutuun, mutta sisäänkirjautumislomaketta ei tule esille eikä mitään pysty tekemään eli ainoastaan tausta ilman valikoita on näkyvillä.

Eli siis ulostulo toimii ok. Oliko sulla ne suljetut? Millainen konfiguraatio siellä kohdassa "X Server Display Configuration"? Ei kai vaan kyseessä ole nyt sitten Twinview ja ruutu sijoitettu vaikka oikealle, tms (esimerkkikuva).

Vai olisko kyse overscannista, jolloin valikot jää tv:n ulkopuolelle kun kuva on liian iso? Nykytöllöissä on hdmi-asetuksissa joku pc-moodi tia vastaava, jolla saa overscannin pois..


Pistän tähän oheen pari kuvakaappausta työpöydältä, niin ehkä se selventää asiaa. Eli kun analogisella näytöllä valitsen ylävalikosta Järjestelmä/asetukset/ näyttö ja valitsen vaihtoehdon Kyllä niin ruutuun ilmestyy NVIDIA X Server settings ruutu.
Kun NVIDIA X Server settings taulussa valitsen nuolen osoittaman oikean puoleisen näytön joka pitäisi olla digitaalinen, niin siihen en saa muuta kuin näytön taustan näkyviin ja mitään valintoja ei voi tehdä.
Kun valitsen vasemman puoleisen näytön joka on analoginen, niin se pelaa niin kuin pitääkin.
Olenko tehnyt mitään oikein? Pitääkö minun tyytyä tähän analogiseen näyttöön?


[ylläpito on poistanut liitteen]

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #7 : 17.05.11 - klo:10.35 »
Sulla on "Separate X Screen".. Kokeilepa TwinViewiä kloonina.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #8 : 17.05.11 - klo:10.58 »
Nvidia-settings pitää avata pääkäyttäjänä että saat muutokset tallennettua. Päättessä gksudo nvidia-settings. Tv kuvan sain itse toimimaan DVI>HDMI liitännällä kun lisäsin xorg.conf tiedoston loppuun  
Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
    Option         "Composite" "Enable"
EndSection

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näyttö HDMI/DVI-liitäntään
« Vastaus #9 : 03.10.11 - klo:22.40 »
Sulla on "Separate X Screen".. Kokeilepa TwinViewiä kloonina.

Kiitos! Tällä ohjeella sain näytön HDMI:n kautta toimimaan.
Pieni ongelma kuitenkin sisäänkirjautumisruudussa vielä on. Sisäänkirjautumisruutu avautuu aivan normaalisti, mutta lopuksi päälimmäiseksi avautuu vielä blankko ikkuna joka peittää puolet näytöstä horisontaalisesti. Sen verran sisäänkirjautumissarakkeet jäävät näkyviin, että saan klikattua nimeni kohdalta ja täten salasanarivi avautuu. Minun on kuitenkin pidettävä hiiren osoitin koko ajan ruudun alareunassa olevan palkin päällä, jotta Ubuntu käynnistyisi.
Mikähän mahtaisi olla lääke tähän tautiin?


Lisään tähän vielä xorg.conf tiedoston sisällön jos asiantuntevat henkilöt voivat kertoa onko siinä jotain lisättävää, muutettavaa tai poistettavaa.

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 1.0  (buildd@palmer)  Fri Apr  9 10:35:18 UTC 2010

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 1.0  (buildmeister@builder75)  Thu Apr 22 11:44:23 PDT 2010

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Samsung SMFX2490HD"
    HorizSync       30.0 - 81.0
    VertRefresh     56.0 - 75.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor1"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Samsung SMFX2490HD"
    HorizSync       26.0 - 81.0
    VertRefresh     24.0 - 75.0
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7300 GT"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device1"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7300 GT"
    BusID          "PCI:1:0:0"
    Screen          1
EndSection

Section "Screen"

# Removed Option "TwinView" "0"
# Removed Option "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +0+0"
# Removed Option "TwinView" "1"
# Removed Option "metamodes" "CRT: nvidia-auto-select +0+0, DFP: nvidia-auto-select +1920+0"
# Removed Option "TwinView" "0"
# Removed Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
# Removed Option "metamodes" "CRT: 1920x1080_60 +0+0"
# Removed Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "DFP-0"
# Removed Option "TwinView" "1"
# Removed Option "metamodes" "CRT: 1920x1080_60 +0+0, DFP: 1920x1080 +0+0"
# Removed Option "TwinView" "0"
# Removed Option "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
# Removed Option "metamodes" "CRT: 1920x1080_60 +0+0"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "1"
    Option         "TwinViewXineramaInfoOrder" "DFP-0"
    Option         "metamodes" "CRT: 1920x1080_60 +0+0, DFP: 1920x1080_60 +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"

# Removed Option "metamodes" "DFP: nvidia-auto-select +0+0"
    Identifier     "Screen1"
    Device         "Device1"
    Monitor        "Monitor1"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "0"
    Option         "metamodes" "DFP: 1920x1080_60 +0+0"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection

# Section "Extensions"

    # Option       "Composite" "Enable"
   
EndSection
« Viimeksi muokattu: 04.10.11 - klo:19.57 kirjoittanut rmv »