Ubuntun käyttö > Asentaminen ja käyttöönotto

Ubuntun asennusongelma: näytölle vain pelkkää sotkua

(1/2) > >>

Koeoe:
Asensin juuri XP:n rinnalle 64-bit Ubuntun. Kaikki meni läpi muuten täysin ok paitsi: Ubuntun kirjautumisruutu on pelkkää sotkua. Siis täysin ja vain sotkua: mistään ei saa mitään selvää. Kun kirjoitan käyttäjätunnuksen ja salasanan 'sokkona', niin sotkun taustaväri muuttuu, eli kirjautuminen onnistuu.
Valitsin oletusresoluutioksi 1600x1400 mikä saattaa kyllä olla vähän liian tiukka säätö tälle monitorille, joten johtunee juuri tuosta. Mutta kuinka pääsen muuttamaan oletusresoluution?

janne:

--- Lainaus käyttäjältä: Koeoe - 14.05.06 - klo:15.02 ---Valitsin oletusresoluutioksi 1600x1400 mikä saattaa kyllä olla vähän liian tiukka säätö tälle monitorille, joten johtunee juuri tuosta. Mutta kuinka pääsen muuttamaan oletusresoluution?

--- Lainaus päättyy ---

jos et halua konffata X:ää kokonaan uusiksi, niin...

paina näppäimiä ctrl + alt + f1 päästäksesi kirjautumaan komentoriville ja kirjaudu sisään. ota konfiguraatiotiedostosta varmuuskopio ja editoi X:n kofiguraatiotiedostoa:

--- Koodia: ---$ sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bup
$ sudo nano /etc/X11/xorg.conf
--- Koodi päättyy ---

etsi lohko joka alkaa rivillä:

--- Koodia: ---Section "Screen"
--- Koodi päättyy ---

sen sisällä on valinnat kaikille värisyvyyksille (Depth) jo kohdassa Modes on lueteltu kaikki käytettävissä olevat resoluutiot, joista oletus on ensimmäisenä. tallenna muutokset painamalla ctrl + x ja kuittaamalla kyselyt enterillä.

ny tvoi käynnistää X:n ja kirjautumis ikkunan uudestaan ja tarkistaa toimiiko:

--- Koodia: ---$ sudo /etc/init.d/gdm restart
--- Koodi päättyy ---

Koeoe:
Muutin oletusresoksi joka kohtaan ensin 800x600 ja restarttarsin: edelleen sotkua. Sitten resoksi 640x480, restarttasin ja sotku edelleen  :'(
Näyttiksenä on nVIDIA GeForce 6800 GS.

Olisko vielä antaa jotain vinkkejä? Ensimmäistä kertaa ikuna milloinkaan olen linuxia ottamassa käyttöön ja kovasti tekisi mieli päästä 'itse asiaan'.

janne:

--- Lainaus käyttäjältä: Koeoe - 14.05.06 - klo:16.07 ---Muutin oletusresoksi joka kohtaan ensin 800x600 ja restarttarsin: edelleen sotkua. Sitten resoksi 640x480, restarttasin ja sotku edelleen  :'(
Näyttiksenä on nVIDIA GeForce 6800 GS.
--- Lainaus päättyy ---

jos asensit breezyn (ubuntu 5.10) niin ainakaan siinä oletuksena tuleva vapaa nvidian ajuri ei tainnut tukea tuota piirisarjaa kunnolla. kehottaisin asentamaan nvidian binääriajurin ja kokeilemaan uudestaan.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi:J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_hallinta#3D-ajurit


--- Lainaus käyttäjältä: Koeoe - 14.05.06 - klo:16.07 ---Olisko vielä antaa jotain vinkkejä? Ensimmäistä kertaa ikuna milloinkaan olen linuxia ottamassa käyttöön ja kovasti tekisi mieli päästä 'itse asiaan'.

--- Lainaus päättyy ---

jos tuota nyt vielä kokeilisi, muuta ei kyllä äkkiseltään tule mieleen.

Krister:

--- Lainaus käyttäjältä: Koeoe - 14.05.06 - klo:16.07 ---Muutin oletusresoksi joka kohtaan ensin 800x600 ja restarttarsin: edelleen sotkua. Sitten resoksi 640x480, restarttasin ja sotku edelleen  :'(
Näyttiksenä on nVIDIA GeForce 6800 GS.

Olisko vielä antaa jotain vinkkejä? Ensimmäistä kertaa ikuna milloinkaan olen linuxia ottamassa käyttöön ja kovasti tekisi mieli päästä 'itse asiaan'.

--- Lainaus päättyy ---

Auttaisikohan tuon xserverin uudelleen konfigurointi (tänään vaihdoin kovalevyn toiseen läppäriin ja tuolla sain toimimaan, ilman Ubuntun uudelleenasennusta)?
Anna ohjelman hakea itse asetukset.

--- Koodia: ---sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
--- Koodi päättyy ---

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta