Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10 ATI HD4200 integoitu ohjain -- vihreää häiriötä/lumisadetta näytöllä  (Luettu 4164 kertaa)

juutinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili

olisikohan mitään vinkkejä mistä moinen  johtuu ?

Ubuntu 9.10 ATI HD4200 integoitu ohjain (Asrock emo ) -- vihreää häiriötä/lumisadetta näytöllä.

kone kiinni DVI;llä näytössö. Olen koettanut suljettuja ajureita ja atin sivulta löytyviä ajureita mutta tulos on ollut sama..

Aikaisemmin koneessa oli van Xen Serveri jonka konsolissa ei vastaavaa ongelmaa näkynyt.. tosin sen konsolin reso taitaa olla VGA..

Resoluutiotakin olen koettanut vaihtaa mutta ongelma ei ole poistunut. ?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
kone kiinni DVI;llä näytössö. Olen koettanut suljettuja ajureita ja atin sivulta löytyviä ajureita mutta tulos on ollut sama..
Eli olet käyttänyt vain suljettuja ajureita.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Tuon HD4200:sen pitäisi toimia siedettävästi ihan oletuksena käyttöönotettavalla avoimella radeon-ajurilla. Kokeile vaikkapa desktop-levyllä livenä. Kaapelien/liittimien löysä kytkentäkin saattaa tuollaista kohinaa saada aikaan.
Avoimen radeonhd-ajurin hw-listasta en tuota mallia löytänyt, mutta tarkemmin en k.o. mallin sukujuurta tutkinut, olisiko siinä kuitenkin joku tuettu piirisarja.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Eräs mahdollinen piiri voisi olla RS880.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Tuon HD4200:sen pitäisi toimia siedettävästi ihan oletuksena käyttöönotettavalla avoimella radeon-ajurilla. Kokeile vaikkapa desktop-levyllä livenä. Kaapelien/liittimien löysä kytkentäkin saattaa tuollaista kohinaa saada aikaan.
Avoimen radeonhd-ajurin hw-listasta en tuota mallia löytänyt, mutta tarkemmin en k.o. mallin sukujuurta tutkinut, olisiko siinä kuitenkin joku tuettu piirisarja.

T:Jallu59

Mä taas en löytänyt mitään, että avoin radeon tukisi tuota :). Tosin graphic corena tuossa on RV620, joka listalta löytyy. Mutta tarkoittaako tuo että RS880 toimisi?

Kun taas radeonhd:n README kertoo, että tuki on lisätty 1.2.5 versioon. Tuo versio löytyykin ainakin Karmicin repoista.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Mä taas en löytänyt mitään, että avoin radeon tukisi tuota :).

Ajuriversion 6.12.3 muutoslistassa mainitaan kyllä RS880. Karmicissa on hieman tuota uudempi ajuri. Mutta X.org:n lokista (/var/log/Xorg.0.log) selviää, lataako X.org automaattisesti radeon-ajurin vai vesan silloin kun mitään omia asennuksia ei vielä ole tehty.

Rauta- tai kytkentäongelma on kyllä myös varteenotettava vaihtoehto. Kannattaa kokeilla myös VGA-liitäntää, jos mahdollista.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Ajuriversion 6.12.3 muutoslistassa mainitaan kyllä RS880.

Kappas vaa.. mie ku yritin etsiskellä mutten löytänyt. Sokeaksi varmaan tullut ;)

juutinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kiitos vinkeistä.. Kaivelin varastosta jakajan ( Belkin ) jossa on VGA - liitäntä, itse jakajasta singaali menee VGA->DVI kaapelilla näytölle .... tällä kokoonpanolla  vastaavaa ongelmaa ei esiinny... täytynee testailla eri kaapelikombinaatioita/liitäntöjä ja katsoo mikä toimii ja mikä ei.

..koetin myöskin luoda paketit ati-driver-installer-9-12-x86.x86_64.run - pohjalta mut seki meni mäkeen kun joitain kirjastoja ei näemmä löytynyt koneestani..

( DVI piuhaa olen käyttänyt irti ja kiinni ,,, tosin en ole kääntänyt sitä toisinpäin jos sillä nyt mitään merkitystä olisi..  testaamati on myös toinen DVI - liitäntä ( näytössä on 2 kpl DVI - liitäntöjä. )

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Mä taas en löytänyt mitään, että avoin radeon tukisi tuota :). Tosin graphic corena tuossa on RV620, joka listalta löytyy. Mutta tarkoittaako tuo että RS880 toimisi?

Kun taas radeonhd:n README kertoo, että tuki on lisätty 1.2.5 versioon. Tuo versio löytyykin ainakin Karmicin repoista.

Tuo HD4200 löytyy ihan oman koneeni lokin Xorg.0.log kertomana radeon-ajurin kohdalta.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

tomikiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Hieman OT jos sallitte. Toimiiko tuon HD4200 hdmi ubuntussa kuinka hyvin? Olen suunnitellut htpc:tä ja olen kallistumassa emoon jossa on juuri tuo hd4200.
Desktop: Phenom 955, 8gb, HD4250, 64gb SSD, Ubuntu 14.04
Htpc: E6600, 4gb, HD4300, 50gb SSD, Ubuntu 14.04
Server: Athlon x2 255, 8gb, 32gb SSD, 8tb, Ubuntu Server 14.04

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Hieman OT jos sallitte. Toimiiko tuon HD4200 hdmi ubuntussa kuinka hyvin?

Ei ole kokemusta, mutta olettaisin, että toimii ihan hyvin sekä kuvan että äänen puolesta. HD-tasoinen LPCM-ääni ei välttämättä toistu, mutta en tiedä toimiiko se Ubuntun ALSA-versiossa Nvidian ajurillakaan.


Lainaus
Olen suunnitellut htpc:tä ja olen kallistumassa emoon jossa on juuri tuo hd4200.

Millä perusteilla olet päätymässä siihen? HTPC:ssä videon rautapurku on yleensä aika tärkeä ominaisuus ja Atin  tapauksessa se on jokseenkin haasteellinen viriteltävä XvBA:n ja VA-API:n kautta. Lisäksi VA-API ei taida vielä tukea rautalomituksenpoistoa tai muita suodatuksia, toisin kuin VDPAU.