Äänestys

Mitä postisoftaa käytät Ubuntussa?

Evolution
25 (32.5%)
Thundebird
35 (45.5%)
Joku muu, mikä?
17 (22.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 72

Kirjoittaja Aihe: Sähköpostiohjelmasi?  (Luettu 7787 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Sähköpostiohjelmasi?
« : 12.05.06 - klo:22.16 »
evolution on minusta paljon parempi kuin thunderbird koskaan.
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä on parempaa kuin TB:ssä? Siis sähköpostiohjelmana.  :) Kokeilin äsken Evolutionia, jotenkin tuntui kankealta, tietysti tottumiskysymys. Enkä ihan ymmärrä kaikkia ominaisuuksia. Mikä on esim sähköpostikansiossa näkyvä 'hakunäkymät' sarake?

Itse käytän TB:tä. Tykkäöän sen laajennettavuudesta, siihen saa mukavia lisäkilkkeitä helposti jne. Lisäksi muokattavuus on todella hyvä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #1 : 12.05.06 - klo:22.45 »
Nykysine tulee käytettyä eniten Pine:ä :)

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #2 : 12.05.06 - klo:22.45 »
Thunderbird, ehdottomasti. Tämä on yksi niistä harvoista ei-KDE -softista, joita itse yleensä aktiivisesti käytän. Kaikki tarvitsemani ominaisuudet kätevässä paketissa. Eipä ole oikeastaan edes tullut mieleen kokeilla KMailia, sillä Thunderbirdillä kaikki hoituu niin helposti. Ehkä väärä asenne, mutta olenpahan onnellinen.

Ja ei, Thunderbirdin kehumiseni ei johdu Mozilla/Firefox -fanituksesta. Firefoxia en Ubuntu-puolella edes käytä.
« Viimeksi muokattu: 12.05.06 - klo:22.48 kirjoittanut Tardé »
Satius est supervacua scire quam nihil.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #3 : 12.05.06 - klo:22.52 »
Nykysine tulee käytettyä eniten Pine:ä :)

Ja surffaat netissä Lynxillä?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #4 : 12.05.06 - klo:22.58 »
Nykysine tulee käytettyä eniten Pine:ä :)

Ja surffaat netissä Lynxillä?

Joskus. Pineä käytän siksi, koska päivisin olen koneeseeni yhteydessö ssh:n välityksellä ja pine on luonteva
mailin luku kalu sitä kautta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #5 : 12.05.06 - klo:23.13 »
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä on parempaa kuin TB:ssä? Siis sähköpostiohjelmana.  :)

ilmeisesti siis järjestelmän muiden komponenttien kanssa (esim. gnome-panelin kello/kalenteri, gaim, openoffice, ym.) tietoa vaihtavat kalenteri, osoitekirja, memot ja todo-listat eivät kuulu vertailun piiriin, saati sitten beaglen indeksointituki.

no, siinä tapauksessa minun pitänee sanoa syyksi vaikka se, että evolution intergoituu järjestelmään paremmin ja tarjoaa yhtenäin käyttöliittymän muiden sovellusten kanssa. toki minä pidän tavasta jolla evolution hanskaa useamman postilaatikon ja useamman osoitteen joilla ei ole omaa laatikkoaan, enemmän kuin TB:in tavasta (tosin käytin TB:iä viimeeksi ennen 1.5-sarjaa, joten uusista ominaisuuksista en osaa sanoa, eikä muiden seikkojen vuoksi kiinnostakaan). lisäksi evolutionissa on ominaisuuksia joita TB:ssä ei ainakaan viime kokeilulla ollut.

toisaalta minä olen käyttänyt myös balsaa ja sylpheed clawsia mielummin kuin TB:iä.

Kokeilin äsken Evolutionia, jotenkin tuntui kankealta, tietysti tottumiskysymys.

niin, kaiketi tässä kuten monessa muussakin ensivaikutelmassa on kyse etupäässä tottumisesta. tosin ihmiset myös pitävät eri asioista, joten yksiselitteisesti parasta softaa tuskin onkaan.

Enkä ihan ymmärrä kaikkia ominaisuuksia. Mikä on esim sähköpostikansiossa näkyvä 'hakunäkymät' sarake?

hakunäkymät otiskon alle voi luoda omia kansioita joissa näkyvät itse päätettyjen hakuehtojen mukaiset viestiti niiden sähköpostitilien niistä hakemistoista jotka käyttäjä itse valitsee. niiden avulla on siis mahdollista luoda haluamansa laisia näkymiä kaikkiin sähköpostitileihin, joko yhdessä tai erikseen.

oletuksenahan siellä on "kansiot" viesteille jotka on merkitty tärkeiksi, viestit jotka eivät vastaa mitään hakuehtoa ja lukemattomat viestit. tosin ensimmäinen ja viimeinen ovat oletkusena vain paikallisia hakemistoja koskevia.

Itse käytän TB:tä. Tykkäöän sen laajennettavuudesta, siihen saa mukavia lisäkilkkeitä helposti jne. Lisäksi muokattavuus on todella hyvä.

sitten kannattaa käyttää varmaan sitä. tosin evolutionissakin on aika hyvä valikoima erilaisia plugineja erilaisiin tehtäviin.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #6 : 12.05.06 - klo:23.22 »
toki minä pidän tavasta jolla evolution hanskaa useamman postilaatikon ja useamman osoitteen joilla ei ole omaa laatikkoaan, enemmän kuin TB:in tavasta
Evolution näkyi pistävän kaikki popit samaan kansioon, TB:ssä saa valita sen. Muuten näytti samankaltaiselta.

Lainaus
sitten kannattaa käyttää varmaan sitä. tosin evolutionissakin on aika hyvä valikoima erilaisia plugineja erilaisiin tehtäviin.
Täytyy tutustua niihin. Olen ihan avoimin mielin liikkeellä :) Mistä niitä saa?

saati sitten beaglen indeksointituki.
En edes tiedä mikä se on. :D Mä haluan lukea sähköpostiohjelmalla sähköposteja. Tää on tietysti makuasia. Jotkut tykkää Operastakin kun siihen on integroitu kaikki mahdollinen. Minä en kaipaa selaimelta chät ohjelmaa, emailia jne. Vähän sama juttu.
« Viimeksi muokattu: 12.05.06 - klo:23.24 kirjoittanut Osku »

hpne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #7 : 12.05.06 - klo:23.25 »
evolution on minusta paljon parempi kuin thunderbird koskaan.
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä on parempaa kuin TB:ssä? Siis sähköpostiohjelmana.  :) Kokeilin äsken Evolutionia, jotenkin tuntui kankealta, tietysti tottumiskysymys. Enkä ihan ymmärrä kaikkia ominaisuuksia. Mikä on esim sähköpostikansiossa näkyvä 'hakunäkymät' sarake?

Itse käytän TB:tä. Tykkäöän sen laajennettavuudesta, siihen saa mukavia lisäkilkkeitä helposti jne. Lisäksi muokattavuus on todella hyvä.

Tottumiskysymyshän tuo on tietysti myäs. Windowsissa töissä käytän TB:tä, joka täyttää tarkoituksensa. Kotona käytössä Evolution, joka toimii moitteettomasti ja jossa on helposti käytettävissä juuri noita Jannen esiintuomia ominaisuuksia.

mockduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #8 : 12.05.06 - klo:23.53 »
onko evolutioniin saatavilla jotain gpg-pluginia? toi thunderbirdin enigmail-plugin on aika näppärä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #9 : 13.05.06 - klo:00.37 »
tosin evolutionissakin on aika hyvä valikoima erilaisia plugineja erilaisiin tehtäviin.
Täytyy tutustua niihin. Olen ihan avoimin mielin liikkeellä :) Mistä niitä saa?

paketinhallinnassa niitä ainakin on. harmi vaan, että ne on vähän hassusti paketoitu. tai siis yhdessä paketissa on exchange-tuki, toisessa tuki kalemterin ja yhteystietojen synkkaamiseksi puhelimen kanssa ja kolmannessa kolmisenkymmentä eri pluginia. niitä voi ottaa käyttöön ja positaa käytöstä edit → plugins menun kautta.

saati sitten beaglen indeksointituki.
En edes tiedä mikä se on. :D Mä haluan lukea sähköpostiohjelmalla sähköposteja.

niin varmasti haluavat aika monet muutkin minä mukaanluettuna. minusta on vaan kätevää, että kun positisoftassa kerran on se osoitekirja, niin sinne sitten voi tallentaa kaikki halutut tiedot kontakteista. sitten minusta on kätevää, että kontaktien tietojen perusteella käyttäjät joilla on IM-osoite lisätään näppärästi minun käyttämääni IM-ohjelmaan ja syntymäpäivät/hääpäivät ym. lisätään automaattisesti kalenteriin jonka perusteella minun on helppo muistaa ko. merkkipäivät.

tietenkin minä voisin kirjoittaa nuo tiedot erikseen jokaiseen softaan/paikkaan, mutta miksi vaivautuisin? miksi en kirjoittaisi niitä yhteen paikkaan jossa ne ovat kaikkien käytettävissä?

beagle puolestaan on käyttäjän omien tiedostojen indeksointiin ja etsintään tarkoitettu ohjelma. indeksoituaan käyttäjän tiedot, on haluttua tietoa verrattain helppo ja nopea etsiä suurestakin tietomäärästä, ja koska beaglea käytetään myös muissa softissa, on sähköpostien haku kätevää esim. deskbarin avulla (ja tuon deskbarin avulla voin myös aloittaa vaivattomasti sähköpostin kirjoittamisen, koska se osaa etsiä osoitteita evolutionin osoitekirjasta ;) )

onko evolutioniin saatavilla jotain gpg-pluginia? toi thunderbirdin enigmail-plugin on aika näppärä.

ei minun tietääkseni, mutta ei sellaisella paljoa tekisikään, koska evolution osaa itse hoitaa gpg:n. katso vaikka kohdasta 'Integrated Security':
http://www.gnome.org/projects/evolution/features.shtml
Janne

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #10 : 13.05.06 - klo:13.49 »
Oma ääni meni Thunderbirdille, koska tykkään aika ajoin vaihtaa työpöytäympäristöä. Thunderbirdin etu on se, että se ei ole riippuvainen Gnomesta eikä KDEsta. Pitkään käytin KDE:tä ja siinä Kontactia. Mielestäni Kontact ja siinä Kmail on paras käyttämäni sähköpostiohjelma, mutta nyt kun olen tälläinne gnome käännynnäinen, niin en halua käyttää KDE-softia.

Janne kyllä listasi pitkät pätkät Evolutionin etuja ja sitä voisi kyllä jossain vaiheessa kokeilla. Ongelmana on vaan se, että jos innostun taas vaikka Kubuntusta tai Xubuntusta, niin niissä en halua käyttää Evolutionia. Thunderbird on siis paras kompromissi minulle.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #11 : 14.05.06 - klo:22.51 »
Itselleni KDE:n Kmail on ollut ihan ok. Siinä ei ole mitenkään hirveästi ominaisuuksia, mutta kaikki tarvittava kuitenkin. Ainoa mitä kaipaan aikaisemmin käyttämästäni Thunderbirdistä on sen roskapostin suodatus, mutta nykyää se hoituu jo suoraan Gmailissa, joten Kmail riittänee minulle.

Omas mielestäni Evolution jo pursuilee ominaisuuksia. Sitä kylläkin käytin Gnome aikoinani. Eihän sekään missään nimessä huono ole.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #12 : 15.05.06 - klo:19.42 »
Netissä ne sähköpostit luetaan. :D
alias vililikku

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #13 : 16.05.06 - klo:20.12 »
Itselleni KDE:n Kmail on ollut ihan ok. Siinä ei ole mitenkään hirveästi ominaisuuksia, mutta kaikki tarvittava kuitenkin. Ainoa mitä kaipaan aikaisemmin käyttämästäni Thunderbirdistä on sen roskapostin suodatus, mutta nykyää se hoituu jo suoraan Gmailissa, joten Kmail riittänee minulle.
Itsekin käytän KMailia ja ihan tyytyväinen olen ollut. Roskapostinsuodatuskin onnistuu nykyään vaikka spamassassiniä tai postfilteriä käyttäen suotimien avulla ja valikossa on jopa valmiiksi kohta, joka osaa luoda sopivat asetukset noille. Itselläni tosin nykyään postit jo ajetaan spämassassinin läpi palvelimella, joten tehtävänä on nykyään lähinnä vain niiden suodatus omaan spam-laatikkoon.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #14 : 16.05.06 - klo:21.03 »
Itsekin käytän KMailia ja ihan tyytyväinen olen ollut. Roskapostinsuodatuskin onnistuu nykyään vaikka spamassassiniä tai postfilteriä käyttäen suotimien avulla ja valikossa on jopa valmiiksi kohta, joka osaa luoda sopivat asetukset noille.

Työpaikalle olen asentanut LTSP-järjestelmän, joka on Ubuntu Breezy/Gnome. Ainoa KDE-ohjelma on KMail. Syitä tähän on muutamia.

1. Aiemmin LTSP-ympäristö oli SuSE 9.2/KDE. KMail on tuttu ohjelma työntekijöille.
2. KMailiin saa sekä Spamassasin että ClamAV-ohjelman. Vaikka postipalvelin on ulkoistettu (Elisa) ja siellä pyöriikin spam- ja virus-torjunta, niin on mukavaa, että posti tarkistetaan vielä kerran. KMailin suodattimet ovat monipuolisia.
3. Teemu Likosen tmispell-paketti Breezylle asentuu kivasti KMailin käytettäväksi. Näin Soikkoa voi käyttää sekä OpenOfficessa ja KMailissa. Ammattikäytössä kannattaa vaalia asiallista ja hyvää suomea, josta seulotaan turhat kirjoitusvirheet pois.

Teemu Likosen tmispell-paketti:

http://dtw.silverentertainment.fi/debs/

Firefoxissa ja Thunderbirdissä oli hetken Soikon käyttö mahdollista, mutta se hajosi päivityksiin.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 16.05.06 - klo:21.09 kirjoittanut Asmo Koskinen »

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #15 : 16.05.06 - klo:21.21 »
2. KMailiin saa sekä Spamassasin että ClamAV-ohjelman. Vaikka postipalvelin on ulkoistettu (Elisa) ja siellä pyöriikin spam- ja virus-torjunta, niin on mukavaa, että posti tarkistetaan vielä kerran. KMailin suodattimet ovat monipuolisia.
3. Teemu Likosen tmispell-paketti Breezylle asentuu kivasti KMailin käytettäväksi. Näin Soikkoa voi käyttää sekä OpenOfficessa ja KMailissa. Ammattikäytössä kannattaa vaalia asiallista ja hyvää suomea, josta seulotaan turhat kirjoitusvirheet pois.

Tässäpä tärkeimmät syyt, miksi KMail on myös minun mielestäni sähköpostiohjelmien kunkku! Tuo oikoluku olisi kiva myös Thunderbirdissä, mutta ei vaan toimi. Nuo KMailin suodattimetkin on paljon monipuolisemmat...

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #16 : 16.05.06 - klo:21.23 »
Lainaus
3. Teemu Likosen tmispell-paketti Breezylle asentuu kivasti KMailin käytettäväksi. Näin Soikkoa voi käyttää sekä OpenOfficessa ja KMailissa. Ammattikäytössä kannattaa vaalia asiallista ja hyvää suomea, josta seulotaan turhat kirjoitusvirheet pois.
Tämähän kuulostaa kivalle :D
Oisko linkkiä ja mahtaako tämä toimia vielä Dapperissa? Juuri tänään päivitin siihen.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #17 : 17.05.06 - klo:13.07 »
Tämähän kuulostaa kivalle :D
Oisko linkkiä ja mahtaako tämä toimia vielä Dapperissa? Juuri tänään päivitin siihen.

Jaa, enpä ole tainnut kokeilla. LInkki oli siinä viestissäni:

http://dtw.silverentertainment.fi/debs/

"Tmispellin binääritiedosto on käännetty Kubuntu Linux 5.10:ssä (”Breezy”).

Huomio! En päivitä enää tätä pakettia. Myöhemmin Hunspell-fi-projektin luoma vapaa oikolukuohjelma tulee korvaamaan Soikon, ja sen myötä todennäköisesti ilmestyy parannettu versio Tmispellistä tai jokin korvaava ohjelma sille."

LTSP-ympäristöä en vaihda ihan hetkeen Dapperiin, koska OpenOfficesta ja FireFoxista saan asennettua uusimmat versiot tarpeen mukaan.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 17.05.06 - klo:13.10 kirjoittanut Asmo Koskinen »

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #18 : 28.04.07 - klo:00.01 »
Käytin pitkään Thunderbirdiä, mutta se on todella hidas käynnistymään. Vaihdoin GTK2-pohjaiseen sylpheediin, joka on kuin tehty minua varten. Käynnistyy silmänräpäyksessä, on simppeli ja hoitaa hommansa hyvin ja nopeasti. Tässä vielä kuvakaappaus teille, jotka softaa ette tunne.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Sähköpostiohjelmasi?
« Vastaus #19 : 28.04.07 - klo:12.53 »
KMail ehdottomasti. Nopea ja toimii lisäksi hyvin Kontactissa ja mitä  sitä syyttä suotta hienoa KDE-kokemusta muilla ohjelmilla rikkomaan.
Windowsissa oli silloin joskus käytössä thunderbird ja firefox hyvänä parina. Nyt pienen totuttelun jälkeen olen ollut vapaa raskaan tuntuisista Mozilla-ohjelmista  ;) jo yli puolisen vuotta.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla