Kirjoittaja Aihe: Palvelin(WWW, tiedosto, windows) Tutkintoani varten Neuvoja?  (Luettu 3968 kertaa)

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Sovin opettajani kanssa, että teen jonkinlaisen kyhäelmän koneista, joissa on 1) palomuuri 2)palvelin (WWW, tiedostopalv., SQL-kone, joka lukee ja suoltaa SQL:ää) 2) asiakaskone/koneita
3)yhden asiakaskoneen on oltava Windows ...

Vaikka minulla onkin tehokannettava muulla tavoin ja keskusmuistia on laajennettavissa 8 gigaan niin tällä hetkellä tässä HP:ssa on 4 gigaa. Ajattelin siis tehdä
osan työnäytöistä asentamalla ensin kannettavaani Debianin ja sen jälkeen jonkin virtualboxin kautta Windowssin. En tiedä riittääkö tuo keskusmuistin määrä?

En pyydä Teitä tekemään tätä hommaa puolestani, mutta en voi nyhjästä tyhjästä rahaa, vaikka niin mielelläni alkaisin tekemään tuota hommaa ihan oikeilla erillisillä raudoilla.
Minulla on myös vanha ruoska kone, jota ajattelin palvelinkoneeksi kun kysymyksessä on vain, että pystyn todistamaan miten tuo kaikki tehdään, mutta siihen maksaa
RAM varmaan maltaita, mutta toimisi muuten hyvin palvelimena... Mikä olisi minimiramsuositus ja onko siinä mitään järkeä, että laitan vanhemman koneen serveriksi?

Jotenkin tämä juttu ei ole vielä auennut minulle, mutta olen kerännyt kohtalaisesti valmiiksi tietoa netistä tätä viimeistä projektiani varten.

ps. Olitte sen verran mukavia kavereita silloin kun tarkoitus oli pelastaa ruoskakoneita työharjoittelupaikalla, että jokainen apu-reply on tärkeä. Tai tarkentava kysymys...

*Nix & Peace
Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Anteeksi trollaus, mutta kaipaan todella apua tämän asian kanssa. Jos joudun päätymään siihen,
että minun on hankittava raudat erikseen, eikä tämä kone riitä tuohon fyysisesti ja jos näin on.
Äh. Kokeilen kyllä itse monia vaihtoehtoja. Tuli vain mieleen kun en tunne virtualisointia niin hyvin,
että tietäisin esim. keskusmuistikäytön rajoitukset.

Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Anteeksi trollaus, mutta kaipaan todella apua tämän asian kanssa. Jos joudun päätymään siihen,
että minun on hankittava raudat erikseen, eikä tämä kone riitä tuohon fyysisesti ja jos näin on.
Äh. Kokeilen kyllä itse monia vaihtoehtoja. Tuli vain mieleen kun en tunne virtualisointia niin hyvin,
että tietäisin esim. keskusmuistikäytön rajoitukset.



Mulla pyörii mopoläppärissä XP virtualbox:ssa. Muistia on 1Gt ja noin puolet siitä on sillon käytössä. Tosin tuota muistin käyttöä voi itse säädellä virtuaalikoneen asetuksissa. Mulla siinä on määrätty 375Mt.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Apua palvelinhässäkän(koulun lopputyö) kanssa tarvitaan...
« Vastaus #3 : 11.01.10 - klo:08.45 »
 :o

En tiedä olisiko pitänyt kirjoittaa tälle alueelle, vaikka kyseessä onkin tarkoitus olla Debian pohjainen ratkaisu.
Kirjoitin aiheesta jo Muut distrot tjsp

Minulla on useita ruoskakoneita ja voisin yrittää ristikkäiskaapeleilla ja yhdellä ruoskakoneella saada aikaan palvelin
verkoston, jossa on 1) palomuuri,
2) palvelin: WWW-palvelin, MySQL-tietokanta, tiedostopalvelin,
3) yksi tai useampi asiakaskone

Olen miettinyt HUB-vaihtoehtoja, vanhaa Debianin distroa esim, 4.0? Tarkkaa konespesifiointia minulla ei tässä ole,
mutta olen miettinyt työn tekemistä virtuaalisella tasolla osittain rahan/rahattomuuden takia. Minulla on käsittääkseni
muuten tehokas HP:n kannettava ja 4 GB on keskusmuistia... kovalevytila ei tule tuottamaan ongelmia kone on HP:n
HDX malli ja prossuna Intel Centrino 2..

Oma ideani olisi lykätä koneeseen Debian pohjalle ja virtuaaliboxiin ainakin Windows XP Pro:n... Mikäli haluan tehdä
enemmän johdotuksia, niin ottaisin mielelläni vastaan myös neuvoja miten saan _johdollisesti_ kannettavani serveriksi,
kun verkkokortteja pitäisi olla enemmän. Olen löytänyt googlettamalla muutamia ulkoisia lisäverkkokortteja, mutta
mitkä niistä ovat sitten Linuxiin sopivia? Tai onko moisessa mitään järkeä.

Homman nimihän tässä on lopulta se, että minun pitää saada tutkintoon järkevät raportit ja ratkaisut, eikä sillä ole väliä
tulevatko ne todella käyttöön vai eivät. Itse laittaisin mielelläni myös ruoskat käyttöön ihan omaksikin huviksi ja hyödyksi.
Varsinkin palomuurin. Kysyin eräältä kaverilta miten hän hoitaisi johdotuksen niin sanoi, että hänellä oli jokin halpa
modeemin ja kytkimen yhdistelmä, jolla hoiti hommaa. Myös tällaisesta laitteesta olisin kiinnostunut. Tosin sellaisesta,
joka kestää, toimii ja on suht järkevä valinta edullisuudestaan huolimatta.
Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
http://wiki.ubuntu-fi.org/Laitteistovaatimukset
Jos vanha ruoska koneesi on edes lähellä noita perus ubuntun laitevaatimuksia niin luulisi linux palvelimen pyörivän kyllin hyvin jotta voit projektisi toteuttaa.

Minulla on Ubuntu koneessa 4 Gigaa muistia ja siihen on asennettu virtualbox jossa XP jolle olen antanut yhden gigan ja kun XP on käynnissä muistia on kulunut yhteensä 45%, joten muisti riittää.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Minulla on useita ruoskakoneita ja voisin yrittää ristikkäiskaapeleilla ja yhdellä ruoskakoneella saada aikaan palvelin
verkoston, jossa on 1) palomuuri,
2) palvelin: WWW-palvelin, MySQL-tietokanta, tiedostopalvelin,
3) yksi tai useampi asiakaskone

Kannattaa lukea ensin, mitä muut ovat jo tehneet.

https://publications.theseus.fi/

Hakusanalla 'linux' löytyy 167 osumaa, hakusanalla 'mysql' löytyy 113 osumaa ja niin edelleen.

Onnea ja löytämisen iloa lopputyöhösi.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Lege

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Saako tuo olla kokonaan tehtynä virtualboxilla? Itsellä on 4 gigaa koneessa muistia ja kun on 32-bittinen Ubuntu alla niin se muisti rajoittuu vielä 3,2 gigaan ja silti pystyn pyörittämään neljää virtuaalikäyttistä saman aikaan. Toki vähän se välillä töksähtää, mutta kyllä hommia pystyy tekeen hyvin.

Olisiko mahdollista, että asentaisit virtualboxiin Debianin ja Ubuntun, joihin asennat LXDE:n työpöytäympäristöksi? Silloin käytössäsi olisi jo kaksi virtuaalikäyttistä, joille muistiksi voi antaa molemmille 256Mt. Siihen päälle vielä vaikka XP joka pyörii itsellä loistavasti jos muistia on 512Mt, miksei myös vähemmälläkin muistilla... Siinä olisi jo kolmas virtuaalikäyttis.

Mutta tosiaan, luin vasta nyt että kyseessä on läppäri, että mites tuon prosessorin laita? Itsellä on AMD Phenomin 2.2GHz kolmiydin pöytäkoneessa... Yksytimisellä tota on turha lähtee koittaan :)

peran

  • Vieras
En tiedä olisiko pitänyt kirjoittaa tälle alueelle, vaikka kyseessä onkin tarkoitus olla Debian pohjainen ratkaisu.
Kirjoitin aiheesta jo Muut distrot tjsp

Minulla on useita ruoskakoneita ja voisin yrittää ristikkäiskaapeleilla ja yhdellä ruoskakoneella saada aikaan palvelin
verkoston, jossa on 1) palomuuri,
2) palvelin: WWW-palvelin, MySQL-tietokanta, tiedostopalvelin,
3) yksi tai useampi asiakaskone

Olen miettinyt HUB-vaihtoehtoja, vanhaa Debianin distroa esim, 4.0? Tarkkaa konespesifiointia minulla ei tässä ole,
...
Varsinkin palomuurin. Kysyin eräältä kaverilta miten hän hoitaisi johdotuksen niin sanoi, että hänellä oli jokin halpa
modeemin ja kytkimen yhdistelmä, jolla hoiti hommaa. Myös tällaisesta laitteesta olisin kiinnostunut. Tosin sellaisesta,
joka kestää, toimii ja on suht järkevä valinta edullisuudestaan huolimatta.

Mulla olisi tarjota projektiisi Gigabyten "wlan" NAT. Sen Wlanilla ei tee yhtään mitään, mutta siihen saa johdoilla kytkettyä Neljä tietokonetta sisäverkkoon ja yksi Wan-portti ulkomaailmaa varten.

Koska olet opiskelija, niin sulla ei tiettävästi ole liikoja rahoja, joten lähetä osoitetta minulle, niin postitan rojun sulle. Yhteydet on 100M/10M ethernettiä, joten ei aivan uusinta uutta.

Kyseinen on lojunut romulootassa, joten toimivuudesta ei ole 100 varma, mutta viimeksi käyttäessäni se toimi.

Mulla myös saattaa löytyä nurkista verkkokortti, mutta sitä en lupaa.

Mutta siis lähetä yksityisviestinä osoitetta, niin postissa tulee tämä GigaByten romu.

Tämä siis vastaa modeemin ja kytkimen yhdistelmää. Tällä onnistut.
Malli: GN-B41G

Vuonna 1999 l. viime vuosituhannen tekniikkaa.  ;D

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Tuolta löytyy kyseisen läppärin speksit:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/fi/ho/WF10a/321957-321957-3329744-3806906-3806906-3837627.html?lang=fi&cc=fi

Ja onhan näitä ytimiä tässä kaksi
Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Ei kai niiden virtuaalikoneiden kanssa tarvita kuin se yksi verkkokortti? Vai oliko se joku vaatimus? Nuo virtuaalikoneet kun voi jotenkin verkottaa keskenään (en kyllä ole koskaan tullut kokeilleeksi). Millä ohjelmalla meinasit virtualisoida? VirtualBox tai VMware Server ehkä?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Et tarvitse mitää uusia tietokoneita noihi palvelimii. vanhat 486 tasoiset koneetki kelpaa mutta on vaa vaikeempaa asentaa mitää niihi kuin uusimmalla distrolla jotka on i686 prossuille tehty. Jote jos saat jostain P3 koneita nii voit homman tehä helposti. Sama juttu on kyllä virtualisoinnissa. Teet läppäriisi virtuaalikoneita joissa jokaisessa riittää 128Mb rammia hyvinki ja sitte vaa valitset sopivat distrot palvelimiksi. Sanon suoraa, älä ota ubuntua vaa debian koska se käyttää oletuksena vähemmä muistii ja sisältää vähemmä erikoisia säätöjä. Kysele debian postitustlistalta tarvittaessa apua. Windowsin isket sitte iha clienttina jostai muusta koneesta vaikka koulustasi. Sen ei tarvi olla omasi. Mutta kyllä vaikka muistisyöppö vistaki toimii hyvi 4gb muistilla.

Olen ite tehny kerra testiverkon missä oli kuus palvelinta linuxilla ja kaksi windows clientia ja kuusi toista linux clienttia. 4Gb muistii ja homma toimi kun oli kaksi ytimine kone vielä.

unohda desktop environmentit ja ota käyttöö vaa ikkunamanagerit. Palvelimissa et tarvi edes Xää ollenkaa vaa homma hoituu todella mitättömällä systeemillä. Clientit voi olla vaikka tiny core distroja tai puppya ja DSLää. Niitä pyörittää vaikka pari tusinaa tarvittaessa. Niide säätö vaa menee ärsyttäväksi jos ei jaksa tehdä keskitettyy ylläpitoo niille kute mandrivassa menee helposti että käskyttää kaikki verkon koneet yhdeltä asemalta.

Suosittelenkin tekee homma virtualboxilla kun saat kaike läppärillesi ja homma vaa toimii. virtualboxisa pitää vaa jaksaa säätää oma verkko kuntoo kun oletuksena kaikki koneet onpi natin takana.
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:19.47 kirjoittanut Fri13 »

brojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • oikeesti?
    • Profiili
Jep. Sain homman vasta nyt käyntiin, mutta olen normaalisti käyttänyt Lixux distrojen omia palomuureja. Olen tekemässä fyysistä konetta johon tulisi IPCOP, mutta sitä ennen olisi ihan mukava mennä nettiin Debianilla. Ei tarvitsisi muiden koneita käyttää. Tämä on tietysti yleinen kysymys koskien monia distroja, mutta eräällä tullani on myöhemmin muokatut iptablesit, jotka on kuulemma tehty webistä valmiilla generaattorilla. En tiedä moisten luotettavuutta, mutta en haluaisi enää hirveästi hommaani venyttää opiskelemalla IPtablesit alusta loppuun ja sitten itse laittaa ne miten haluaa.

Olisi hyvä jos voisi oikeasti lähteä liikkeelle jostain sellaisesta pohjasta, jossa pääasiassa liikenne pääsee vain ulospäin, paitsi tietenkin weppiä selatessa. Kysyin tuota freenodella Debian kanavalta ja joku ehdotti lähettävänsä minulle oman ip-tables tiedostonsa. Hän oli venäläinen eikä niitä sitten kuulemma webbiinkään saanut. En innostut imuroimaan ;)

Järjestelmätukihenkilöopiskelija
Omaehtoinen Linux-"opiskelija"

- Peace & *Nix - brojericho -