Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10 tulostusongelma [RATKAISTU] Ongelmana vielä skannaus  (Luettu 2773 kertaa)

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Olen aikaisemmin käytänyt Ubuntu 8.10 (32 bit) + Epson AcuLaser CX11NF tulostusta ja scannausta onnistuneesti. Päivitin (uusi asennus) Ubuntun 9.10 (64 bit) enkä saa tulostinta enää toimimaan. Kyseessä on siis verkkotulostus.

Olen yritänyt näiden ohjeiden mukaan, mutta en saa toimimaan.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=973233

libstdc++5 sijasta asensin libstdc++6

Sain tulostimen lisättyä ja se näkyy "Printer Configuration" sivulla. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa (vihreä merkki) ja testisivun tulostus menee läpi mutta mitään ei oikeasti tulostu.

Xsane ottaa jotain yhteyttä (scanneri ääntelee) mutta sitten lakkaa toimimasta (Faild to start scanner: Error during device I/O).


-Jerem
« Viimeksi muokattu: 13.12.09 - klo:20.46 kirjoittanut jerem »

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 tulostusongelma
« Vastaus #1 : 10.12.09 - klo:06.32 »
Olen aikaisemmin käytänyt Ubuntu 8.10 (32 bit) + Epson AcuLaser CX11NF tulostusta ja scannausta onnistuneesti. Päivitin (uusi asennus) Ubuntun 9.10 (64 bit) enkä saa tulostinta enää toimimaan. Kyseessä on siis verkkotulostus.



Mistähän vikaa voisi lähteä etsimään?

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 tulostusongelma
« Vastaus #2 : 10.12.09 - klo:09.02 »
Tuosta printtauksesta en osaa sanoa, kuulostaa joltain spoolausongelmalta jos testisivu tulee ok mutta tuota skannausta voisi kokeilla sudo: n kanssa (kuulit aivan oikein) vaikka Xsane herjaa siitä "You try to run Xsane as ROOT, that is really DANGEROUS!" :
Koodia: [Valitse]
sudo xsane
Oman Brotherini kanssa Xsane vaati oikeusmuutoksen jonka tarve selvisi juuri tuolla testillä.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 tulostusongelma
« Vastaus #3 : 10.12.09 - klo:18.07 »
Tuosta printtauksesta en osaa sanoa, kuulostaa joltain spoolausongelmalta jos testisivu tulee ok mutta tuota skannausta voisi kokeilla sudo: n kanssa (kuulit aivan oikein) vaikka Xsane herjaa siitä "You try to run Xsane as ROOT, that is really DANGEROUS!" :
Koodia: [Valitse]
sudo xsane
Oman Brotherini kanssa Xsane vaati oikeusmuutoksen jonka tarve selvisi juuri tuolla testillä.

Olin hieman epätarkka. Testisivu ei oikeasti tulostu mutta tulostimen asetuksissa näyttäisi onnistuvan. Myöskään sudo xsane ei auta scannaukseen. Sama error during device I/O.

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 tulostusongelma
« Vastaus #4 : 13.12.09 - klo:20.44 »
Tuosta printtauksesta en osaa sanoa, kuulostaa joltain spoolausongelmalta jos testisivu tulee ok mutta tuota skannausta voisi kokeilla sudo: n kanssa (kuulit aivan oikein) vaikka Xsane herjaa siitä "You try to run Xsane as ROOT, that is really DANGEROUS!" :
Koodia: [Valitse]
sudo xsane
Oman Brotherini kanssa Xsane vaati oikeusmuutoksen jonka tarve selvisi juuri tuolla testillä.

Olin hieman epätarkka. Testisivu ei oikeasti tulostu mutta tulostimen asetuksissa näyttäisi onnistuvan. Myöskään sudo xsane ei auta scannaukseen. Sama error during device I/O.

Sain tulostuksen toimimaan asentamalla 32 bittisen libstdc++5 Jaunty:n ohjelmalähteistä (64 bittinen ei toiminut). Lopuksi poistin kyseisen ohjelmalähteen käytöstä.

Aiheuttaako 32 bittisen libstdc++5:n asentaminen minulle myöhemmin ongelmia?

Skanneri ei suostu toimimaan vieläkään. Osaako kukaan neuvoa mistä kannattaa lähteä ratkomaan?


Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Tarkista vaikka Synapticilla, että paketit libsane ja sane-utils on asennettu. libsane sisältää skannerin ajurin (backend) sane-epson2. sane-utilsissa on ainakin scanimage ja sane-find-scanner -työkalut. sane-epsonin manuaalisivu: http://www.sane-project.org/man/sane-epson2.5.html
Jos paketit on, kuten minun 32bittisessä Karmicissa, komenna päätteessä (skannerissa virrat päällä)
Koodia: [Valitse]
sane-find-scanner -vtämä listaa liitetyt skannerit ja yrittää liittää niitä. Ratkaisi yhden skanneriongelmani hardyssa.
Katso myös man sane-find-scanner (päätteessä). Komento:
Koodia: [Valitse]
scanimage -Llistaa skannerit, sillä voi myös tehdä koeskannauksen. Parametrilla -T scanimage testaa scanneria. Lue man-sivut.
Jos skanneria ei näiden jälkeen vieläkään löydy, katso tämä sivu: http://www.sane-project.org/man/sane-usb.5.html

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
En tiedä löytyisikö täältä jotain hyödyllistä, ainakin siellä lukee että tuo Epson malli toimii:

http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#SCANNERS
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.