Kirjoittaja Aihe: fm radio  (Luettu 4208 kertaa)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
fm radio
« : 01.10.09 - klo:20.23 »
Pitäisi saada fm radio toimimaan, olen yrittänyt gnomeradiolla ja useammalla dvb virittimellä mutta saan aina saman herjan
Koodia: [Valitse]
Laitetta "/dev/radio" ei voi avata!ls -l /dev/radio sanoo
Koodia: [Valitse]
ls: tiedostoa /dev/radio ei voi käsitellä: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
Laitteet joilla olen kokeillut:
Terratec Cinergy T2 dvb-t
A-Link DTU dvb-t
Technotrend 1500 dvb-c
Nebula pci digi-tv dvb-t

Onko nyt niin että missään virittimessä ei ole tukea vai onko jotain asentamatta?
Jos mikään näistä laitteista ei tue radiota niin mikä olisi sopiva värkki tähän tarkoitukseen?

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #1 : 01.10.09 - klo:20.25 »
Öö, pitäisikö tuo /dev/radio vaihtaa johonkin muuhun?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #2 : 01.10.09 - klo:20.37 »
Öö, pitäisikö tuo /dev/radio vaihtaa johonkin muuhun?
Se kävi kyllä mielessä mutta mikähän se "muu" voisi olla?

Ja mainitaan nyt vielä tuosta nebulasta että eihän se mokoma toimi enää edes telkkarina jauntyssa, olin aivan unohtanut.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #3 : 02.10.09 - klo:00.12 »
Laitteet joilla olen kokeillut:
Terratec Cinergy T2 dvb-t
A-Link DTU dvb-t
Technotrend 1500 dvb-c
Nebula pci digi-tv dvb-t

Ei noista missään ole FM-viritintä, joten /dev/radio-laitetiedostoakaan ei luonnollisesti synny. Vain analogisissa ja hybridikorteissa saattaa olla tuki FM-vastaanotolle.

Lainaus
Jos mikään näistä laitteista ei tue radiota niin mikä olisi sopiva värkki tähän tarkoitukseen?

Jotkut kanavat lähettävät DVB-verkossa, jolloin vastaanottoon pitää käyttää DVB-katselusoftaa (Kaffeine, Me TV, VDR, MythTV, ...). Jos haluat vastaanottaa muita kanavia, suosittelisin ensisijaisesti nettilähetysten kaappausta. Niissä on yleensä myös parempi laatu kuin FM-lähetyksissä, varsinkin jos vaihtoehtona on heikkolaatuinen ja häiriöherkkä PC:n viritinkortti. Lisäksi nettistreamit ovat valmiiksi pakattua tavaraa, joten arkistointi on helppoa, jos kaappaus onnistuu ilman äänen dekoodausta.

Esimerkiksi Ylen radiolähetykset saa kätevästi talteen Areenasta rtmpdump-yle:llä. Voit tallentaa suoran lähetyksen kanavakohtaisesti, ja monet ohjelmat ovat saatavilla myös viikon ajan lähetyksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 02.10.09 - klo:00.18 kirjoittanut nm »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #4 : 02.10.09 - klo:08.15 »
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Olisin kuitenkin kiinnostunut usb viritinkortista koska joskus kun on mokkulan varassa jossain maa seudulla niin ei viitsisi nettistreamia käyttää, mistä sellaisen virittimen saa?

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #5 : 03.10.09 - klo:15.28 »
Turkulainen Motonet myi joskus muinoin.

Ystävällisin terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #6 : 03.10.09 - klo:17.46 »
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=47-6034
Tarkoittaneeko wanha herra Alpertti tätä? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #7 : 03.10.09 - klo:22.34 »
Kyllä Albert asiasta perillä on, viimeksi viime perjantaina Porin motonetin hyllyssä katselin usb fm-viritintä, kympin verran näytti olevan hinta. Olen silti kuullut huhua että nykyään on sellaisiakin laitteita joilla radiota voi kuunnella jopa ilman tietokonettakin.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #8 : 04.10.09 - klo:18.54 »
Lainaus
Olen silti kuullut huhua että nykyään on sellaisiakin laitteita joilla radiota voi kuunnella jopa ilman tietokonettakin.
;D ;D ;D ja iltakahvi meni väärään kurkkuun, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #9 : 04.10.09 - klo:20.20 »
Lainaus
Olen silti kuullut huhua että nykyään on sellaisiakin laitteita joilla radiota voi kuunnella jopa ilman tietokonettakin.
Ja sellaisia vekottimia millä voi katsella telkkaria ilman tietokonetta.

Lainaus
ja iltakahvi meni väärään kurkkuun, terveisin Timo
Olisiko parempi jos et yrittäisi juoda kahvia ja lukea foorumia samaan aikaan, olet selvää riskiryhmää.


Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #10 : 04.10.09 - klo:21.33 »
Lainaus
Olisiko parempi jos et yrittäisi juoda kahvia ja lukea foorumia samaan aikaan, olet selvää riskiryhmää.
Touche!  :D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

zache

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: fm radio
« Vastaus #11 : 20.11.09 - klo:19.04 »
Kyllä Albert asiasta perillä on, viimeksi viime perjantaina Porin motonetin hyllyssä katselin usb fm-viritintä, kympin verran näytti olevan hinta. Olen silti kuullut huhua että nykyään on sellaisiakin laitteita joilla radiota voi kuunnella jopa ilman tietokonettakin.

Ostin äsken tuollaisen Motonetin USB FM Radion ja on taas vaihteeksi niin hoax laite ettei mitään rajaa. Ainoa mikä yhdistää tuon USB:hen on se, että se ottaa virrat sieltä. Veikkaisin ettei siinä ole esimerkiksi ollenkaan datanastoja kiinni sillä sen liittäminen koneeseen tai irrottaminen ei aiheuta mitään reaktiota system logissa tai lsusb:ssä.

Itse laitetta ohjataan kahdella napilla. Ensimmäinen on kanavien automaattihaku jolla aina haetaan seuraava kanava kunnes taajuuskaista loppuu. Toisella resetoidaan laite jolloin voidaan aloittaa kanavien hakeminen taajuuskaistan alusta. Laite ei osaa automaattisesti aloittaa taajuuskaista loputtua hakemaan taajuuskaistan alusta. Ja jos laite hukkaa kanavan niin se aloittaa etsimään seuraavaa eikä laitteessa ole mitään keinoa säätää tarkasti kanavia.

Ääni tietokoneeseen tapahtuu laitteessa olevan vahvistamattoman linjaulostulonkautta joka liitetään tietokoneen mikrofoniliitäntään.  Äänen voimakkuutta voi säädellä laitteen kyljessä olevalla säätimellä. Periaatteessa siihen voi suoraan kytkeä kuulokkeet jne. Äänenlaatu ei ole mikään hirveän ihmeellinen ja laite näyttäisi ottavan kohtuu helposti häiriötä tietokoneesta.

Eli toistamiseen. TUOTA LAITETTA EI VOI OHJATA USB:N YLI, SE OTTAA SIITÄ VAIN VIRRAT ja vastaavana laitteena voi käyttää vanhoja korvalappustereoita joissa luultavasti on vieläpä ylivoimainen äänenlaatu tuohon verrattuna.



« Viimeksi muokattu: 20.11.09 - klo:20.32 kirjoittanut zache »

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: fm radio
« Vastaus #12 : 25.11.09 - klo:00.17 »
Kiitos loistavasta vastauksesta.

Olisin kuitenkin kiinnostunut usb viritinkortista koska joskus kun on mokkulan varassa jossain maa seudulla niin ei viitsisi nettistreamia käyttää, mistä sellaisen virittimen saa?

Esimerkiksi tästä:
http://dealextreme.com/details.dx/sku.1929

Meikällä on tuollainen ja se tunnistuukin OK. Ääntä en vain ole saanut ulos, ilmeisesti on jotain asetuksia väärin.

Antti