Kirjoittaja Aihe: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?  (Luettu 7983 kertaa)

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #21 : 29.11.09 - klo:12.42 »
Tuohon Mipen linkkaamaan Gregin vuodatukseenkin sisältyy yksi merkittävä huomio. Contribuutioiden määrä ei kerro mitään niiden laadusta. Ubuntun kehittäjät ovat onnistuneet luomaan hyvin käyttäjäläheisesti toimivan paketin ja ihan alkuun, se myönnettäköön, ilman panostusta ylävirtaan.  Tietysti Ubuntun kehittäjät ovat ensisijaisesti kiinnostuneita heidän jakeluaan koskevista asioista kernelissä ja siihen läheisesti liittyvissä ohjelmissa. Miksi tuhlata paukkuja vaikkapa jonkun eksootiisen tiedostojärjestelmän hallintaan, jos itse käytetään Ext3:a tai Ext4:ää oletuksena ja 99,9% käyttäjistä tyytyy siihen.

Kernelin kehityksessä tuntuu olevan möhkötautia siinä mielessa, että sinne tahdotaan tunkea kaiken maailman uusia keksintöjä, joiden tarpeellisuus on kyseenalaista. Noiden luomisessa ja niiden mokien korjaamisesta syntyy sitten lukuisia kontribuutiomerkintöjä, joilla ei ole mitään merkitystä Pentti Peruskäyttäjälle jota kiinnostaa vain käytettävä ja toimiva järjestelmä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #22 : 29.11.09 - klo:16.18 »
Ubuntu on viime aikoina alkanut ottamaan jonkinlaisen linux standardin roolin. Eli vaikkapa jollain pankkisivuilla sanotaan että on ubuntu sopiva. Skypen lataussivulla on ubuntu esimerkkiasennuksena jne. Ja taas gentoo vihaamisesta ainakin omalla kohdalla vaikka sen osaisikin asentaa niin joka ohjelman kääntäminen vie aivan liian paljon aikaa. Esim openoffice normi koneella melkein vuorokauden. Ja gentoo hajoaa tosi helposti ja viikon työ menee hukkaan.

Senior

  • Vieras
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #23 : 29.11.09 - klo:17.12 »
Ubuntu on liian yksinkertainen, tylsä ja liian suuren käyttäjäkunnan käyttämä. Syyt miksi en ole enkä ikinä aio koskea ubuntuun ovat tuossa. Jopa Minttiä olen live-cd:ltä testannut, mutta en ubuntua.


Ubuntusta on mitä ilmeisemmin tulossa snobien silmissä liian "juntti". Samalla unohdetaan se, että Linuxin käytön kasvu viime vuosina on ehkä 50%:sti johtunut juuri Ubuntun suosiosta.

Senior

  • Vieras
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #24 : 29.11.09 - klo:17.15 »
...nyt on läppärissä Arch, joka on varmaankin paras distro jota olen ikinä kokeillut.

Minä puolestani taistelin äskettäin Archin kanssa siihen malliin että jos tuon distron pääguru olisi kävellyt minua vastaan olisin saattanut jopa kuristaa hänet.

Noin niinkuin yleisellä tasolla Xandroos (miniläppärikatastrofit) ja Linspire ovat todennäköisesti kaataneet suhteessa painoarvoonsa enemmän paskaa Linuxin päälle kuin Ubuntu tai Gentoo.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #25 : 29.11.09 - klo:17.24 »
...nyt on läppärissä Arch, joka on varmaankin paras distro jota olen ikinä kokeillut.

Minä puolestani taistelin äskettäin Archin kanssa siihen malliin että jos tuon distron pääguru olisi kävellyt minua vastaan olisin saattanut jopa kuristaa hänet.

Noin niinkuin yleisellä tasolla Xandroos (miniläppärikatastrofit) ja Linspire ovat todennäköisesti kaataneet suhteessa painoarvoonsa enemmän paskaa Linuxin päälle kuin Ubuntu tai Gentoo.
Arch ei olekkaan mikään "Avaimet käteen"-distro, vaan itse kasattavaa mallia kuten Gentoo. Sitä ei ole edes tarkoitettu muille kuin nörteille / powerusereille :) Mutta juu, nuo miniläppäridistrohirvitykset ovat uskomatonta sontaa. Melkein tulee mieleen, että tahallaan laittoivat niin kauheat distrot ettei tarvitsisi jatkossa Linuxista enää välittää saati tukea sitä millään tavalla, helpompaa. "Onko teilläkään Linux-tukea?" "No ei varmana sen läppärifiaskon jälkeen"  ;D Noh, kaipa noihin distrovalintoihin joku oikeakin syy oli.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

wally

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #26 : 04.12.09 - klo:21.04 »
Vastustan ehdottomasti näkemystä, jonka mukaan Arch Linux olisi jotenkin vaikea. Helpompana minä sitä pidän kuin vaikkapa Slackwarea tai Siduxia, jonka skriptiviritelmät tekevät siitä puolestaan huomattavasti perus-Debiania hankalemman.

Arch on varsin yksinkertainen ja simppeli. Vaatii toki ohjeet, jotta sen saa asennettua, mutta kohtalaisen yksinkertaisella tasolla liikutaan. Ja nähdäkseni AUR on erittäin loistava systeemi, jonka vastine Ubuntu-maailmasta puuttuu.

Itse käytän lähinnä Ubuntua, se on kuitenkin niin perushyvä monella tavalla. Ohjelmoijana vähän väliä suututtaa tietyt asiat, kuten Ubuntun ja Eclipsen keskinäiset epäyhteensopivuudet. Tehokkuusongelmia Ubuntussa on onneksi viimeaikoina ratkaistu varsin paljon.

Archia täytyy taas jossain vaiheessa kokeilla. Erittäin sympaattinen jakelu.

Ps. käsitys Ubuntu-käyttäjien tyhmyydestä tai ei-nörttiydestä on tietysti legendaa. Toki iso osa käyttäjistä ehkä kuuluu tähän kategoriaan, mutta luulisin Ubuntun käyttäjistä löytyvän absoluuttisesti suurimman (tai ainakin hyvin suuren) osan todellisia HC-osaajia. Ubuntussa kun voi ihan samalla tavalla vaihtaa vaikka joka ikisen nippelin kuin kaikissa muissakin vapaissa Linux-jakeluissa. Useimmiten se ei vain onneksi ole tarpeen.

Pps. Google Chromium OS on uusin tuttavuus. Kokeilkaa ja ihmetelkää. Hyvä jakelu miniläppäreihin, mutta ei sovi ykköskoneeseen.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #27 : 04.12.09 - klo:22.07 »
Vastustan ehdottomasti näkemystä, jonka mukaan Arch Linux olisi jotenkin vaikea. Helpompana minä sitä pidän kuin vaikkapa Slackwarea tai Siduxia, jonka skriptiviritelmät tekevät siitä puolestaan huomattavasti perus-Debiania hankalemman.
Mitkä skriptiviritelmät?

Senior

  • Vieras
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #28 : 09.12.09 - klo:18.16 »
http://www.tuxradar.com/content/tuxradar-numbers-20-rise-karmic#comment-5830

TuxRadarin tilastojen mukaan sivuilla vierailevat käyttävät 55%:sti Windows-käyttöjärjestelmää. Linuxin käyttäjistä (n. 35%) n. 55% käyttää Ubuntua. Ubuntuista puolestaan oli marraskuun puolivälissä jo 2/3 Karmic Koalaa. Ubuntun osuus oli TuxRadarin Linux-vierailijoista kuitenkin keväällä peräti yli 60% joten jossain määrin ainakin tuon sivun käyttäjät ovat siirtyneet jo muihinkin Linux-distroihin.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #29 : 09.12.09 - klo:23.11 »
Ubuntun osuus oli TuxRadarin Linux-vierailijoista kuitenkin keväällä peräti yli 60% joten jossain määrin ainakin tuon sivun käyttäjät ovat siirtyneet jo muihinkin Linux-distroihin.

Tuon luulisi olevan aika luonnollinen "kiertokulku". Ensin otetaan joku "helppo" distro. Jos sitten innostuu enemmän, kuten itselleni on käynyt, kokeillaan vähän muita joko opettelumielessä tai ihan vain uteliaisuuden takia.

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #30 : 09.12.09 - klo:23.35 »
...nyt on läppärissä Arch, joka on varmaankin paras distro jota olen ikinä kokeillut.

Minä puolestani taistelin äskettäin Archin kanssa siihen malliin että jos tuon distron pääguru olisi kävellyt minua vastaan olisin saattanut jopa kuristaa hänet.

Noin niinkuin yleisellä tasolla Xandroos (miniläppärikatastrofit) ja Linspire ovat todennäköisesti kaataneet suhteessa painoarvoonsa enemmän paskaa Linuxin päälle kuin Ubuntu tai Gentoo.
Arch ei olekkaan mikään "Avaimet käteen"-distro, vaan itse kasattavaa mallia kuten Gentoo. Sitä ei ole edes tarkoitettu muille kuin nörteille / powerusereille :) Mutta juu, nuo miniläppäridistrohirvitykset ovat uskomatonta sontaa. Melkein tulee mieleen, että tahallaan laittoivat niin kauheat distrot ettei tarvitsisi jatkossa Linuxista enää välittää saati tukea sitä millään tavalla, helpompaa. "Onko teilläkään Linux-tukea?" "No ei varmana sen läppärifiaskon jälkeen"  ;D Noh, kaipa noihin distrovalintoihin joku oikeakin syy oli.


Jep, muutaman kerran olen kokeillut asentaa eikä onnistu = en ole nörtti  (en kyllä olekaan).

Ois vaan ollu kiva katsoa miten tuo arkki pelittää kun kaikki sitä kehuvat - no, joku joskus jossain sanoi että sai koko ajan "säätää". Mitä sitten lie tarkoittanut.

Ylimääräistä aikaa kun on (minulla on) niin ei kauaa jaksa samaa systeemiä tuijottaa vaan joku asennus johonkin. Joskus vuosia sitten se tietokoneille pyhitetty aika meno koneen puhdistamiseen yms yms   ei enää. (tietänette mitä tarkoitan) ;)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Miksi "kaikki" vihaavat Ubuntua?
« Vastaus #31 : 10.12.09 - klo:13.16 »
ehkä koska ubuntua on helpompi käyttää kuin esimerkiksi windowsia. linux hyypät tahtoo sitten vihata ubuntua kun ovat opetelleet kaiken itse ennen kuin edes tietokonetta on keksitty :/
onneksi ubuntustakin saa "linuxin"
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB