Kirjoittaja Aihe: Apache yllättää  (Luettu 2369 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Apache yllättää
« : 10.12.09 - klo:09.40 »
Juuri olin saanut pari serveriä pystyyn ja aloitin taas yhtä. Vedin Apachen koneeseen, kuten ennenkin. Vaan eivät toimineet confausta varten rakentelemani scriptit. Apachen conf-fileiden rakenne on muuttunut taas hieman.

Koskahan sitäpaitsi Apachen kehittäjät huomaavat, että /var/www ei todellakaan ole 'voittajan valinta' paikalle, jonne rakennetaan werkkosivustoja. Itse suosin /home/www varmuuskopioinnin helpottamiseksi. Myös siksi, että tavoittena itsellä on kone, jossa kaikki systeemihakemistot, myös /usr, ovat omalla levyllään, jolle vain rootilla on kirjoitusoikeus.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Apache yllättää
« Vastaus #1 : 10.12.09 - klo:11.51 »
Koskahan sitäpaitsi Apachen kehittäjät huomaavat, että /var/www ei todellakaan ole 'voittajan valinta' paikalle, jonne rakennetaan werkkosivustoja. Itse suosin /home/www varmuuskopioinnin helpottamiseksi.
Perustele tämä väite.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Apache yllättää
« Vastaus #2 : 10.12.09 - klo:14.22 »
Koskahan sitäpaitsi Apachen kehittäjät huomaavat, että /var/www ei todellakaan ole 'voittajan valinta' paikalle, jonne rakennetaan werkkosivustoja. Itse suosin /home/www varmuuskopioinnin helpottamiseksi.
Perustele tämä väite.

Joutuu sudottelemaan siirtäessään / luodessaan tiedostoja tuonne? Itse aina laiskana teen joko symbolisen linkin tai vaihdan hakemiston homen alle.

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Apache yllättää
« Vastaus #3 : 12.12.09 - klo:03.46 »
Joo.

Tuon olen huomannut hieman ongelmaksi.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Apache yllättää
« Vastaus #4 : 14.12.09 - klo:21.46 »

Joutuu sudottelemaan siirtäessään / luodessaan tiedostoja tuonne? Itse aina laiskana teen joko symbolisen linkin tai vaihdan hakemiston homen alle.

Eikös tämä riipu www-palvelimen käyttöpolitiikasta. /var/www kansioon vain tavarat ylläpitäjän näkökulmasta ja sieltä sitten linkki tai public-kansio käyttäjän kotikansioon sivujen tuottoa varten.

Minusta tämä on nimenomaan hyvin mietitty työnjako.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Apache yllättää
« Vastaus #5 : 21.12.09 - klo:15.00 »
Koskahan sitäpaitsi Apachen kehittäjät huomaavat, että /var/www ei todellakaan ole 'voittajan valinta' paikalle, jonne rakennetaan werkkosivustoja. Itse suosin /home/www varmuuskopioinnin helpottamiseksi.
Perustele tämä väite.
Käytitpä mitä tahansa varmuuskopiointijärjestelmää, on helpompaa komentaa kopioitavaksi yksi /home, kuin lauma siellä täällä pesiviä hakemistoja.
Toisekseen jaan ainakin itse mielessäni kovalevyt kahteen pinoon: toisella levyllä ovat muuttuvat tiedostot ja toisella muuttumattomat. Tuon muuttumattomia sisältävän voisi vaikka polttaa DVD:ksi. Säästyisi monilta tietoturvaongelmilta.

Toisekseen käyttäjien ja dokumenttien sivustojen linkuttamisessa pääsivun alle joutuu joka kerta muistelemaan, missä tuo pääsivu on. Pahimmassa tapauksessa vielä pyytämään Rootia avuksi.